Gå til innhold
Arkivverket

[#74468] Trondheim skifteprot 20b (1795-1810)


Gjest Terje E Skrolsvik
 Del

Recommended Posts

Gjest Terje E Skrolsvik

Sitter og ser på 'skifter som er filmet av Riksarkivet'.En kopi jeg har fra 1994. Der finnes det enda en del skifter som ikke er lagt ut (iflg filmruller). Finnes det en fremdriftsplan som viser når vi vil få se noe slikt lagt ut i nær fremtid ??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristian Hunskaar

Hvert statsarkiv har fått oversikt over protokoller som gjenstår å indeksere, stort sett protokoller som ikke lot seg indeksere hos oss i Riksarkivet, da det var nødvendig å ha originalen tilgjengelig for å kontrollere bildene.Indekseringa av skifteprotokoller kommer da som et tillegg til statsarkivenes ordinære oppgaver. Jeg er sikker på Statsarkivet i Trondheim gjør sin del av arbeidet så raskt de har mulighet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...
Gjest Anne Lise Hovdal

Er sidene som er etter side 450 i protokollen for 1782-1794 med der? I registeret bak fant jeg Randi Eriksdatter Steen som jeg skulle se skiftet etter på side 675, men protokollen går bare til ca side 450. Gjelder registeret for flere skiftebøker enn for 20a?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lise Hovdal

Takk for den oversikten. Jeg kommer sikkert til å få bruk for å se flere skifter i Trondheim og Strinda, men akkurat nå var det bare det nevnte skiftet jeg er ute etter. Jeg får vel ta de to mikrofilmene 2034 og 2035 på fjernlån for å få sett det skiftet. Finner ikke dødsfallet i kirkeboka heller(Domkirkens sogn), men det må være mellom 1788 da hun levde ved ektemannens skifte og 1801.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lise Hovdal

Det er jo noe jeg ikke helt forstår her som ikke her noe med mitt opprinnelige spørsmål å gjøre, og det er at skifter for Selbu og Tydal også er å finne i skifteprotokollene for Stjør-og Verdal på samme tid som det er nevnt her. Har jo vært igjennom protokollene på mikrofilm i forbindelse med avskrift av skiftene for Frosta/Åsen 1692-1701,1727-1785 og 1786-1800. Så da er skiftene for Selbu ført både under Strinda og Stjør-og Verdal, eller er Selbu delt i 2 når det gjelder dette slik deler av Selbu kommer under Strinda mens deler av Selbu kommer inn under Stjør-og Verdal?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lise Hovdal

Ikke rart jeg ikke fant henne nei siden hun kaller seg Ragnild og ikke Randi ved folketellingen. Hun døde i 1803, og jeg fant begravelse 07.11.1803. Nå skal jeg ikke plage dere mer med dette her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.