Gå til innhold
Arkivverket

[#74471] Lars Olsen Landsvik f. ca1690 d. 1782 - Manger sokn


Gjest Oddvar Søreide
 Del

Recommended Posts

Gjest Oddvar Søreide

I skifte 1715 etter Synneve Larsdatter Foldnes - Sartor skipreide, opplyses det om ei Anna Larsdatter (søskebarn til Synneve), trulig er ho busett på Kallestad i Fjell og i såfall gift med Ole Eriksen. Her står ihvertfall ein Lars Olsen 7 år gammal. [url="http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&sidenr=130&filnamn=1701sba&gardpostnr=1045&merk=1045#ovre>LenkeDet står i skifte at Anna sin son Lars Olsen oppheld seg i Herdla sokn. Eg finn ikkje Herdla i 1701, så det ligg vel då under Manger. Den einaste Lars Olsen eg finn i de millitære ruller 1727 er Lars Olsen Lansdvik 35 år. Han har vært gift 2 ganger, ser det ut for, siste kone Brithe Monsdatter. Lenke LenkeHar noen vært borti denne Lars og eventuelt funne noe ut om hvem hans foreldre er? Vet noen hvem hans første kone er? I 1701 på Landsvik er ein Østen Olsen oppført, seinare også i millitære ruller. Lenke LenkeEr dette samme mann som seinare er busett på Mangersnes, i såfall hva heter hans kone og hvor kom ho fra?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jostein Børnes

Hei Jmfr Meland Bygdebok nr 1 side 205 og side 194: Lars Olsen f ca 1690 d 1782 gift med 1 gang Kari Halvorsdtr f på Landsvik d 1741, se skiftedesignasjon 2 gang Brita Monsdtr f ca 1710 på Boga,Radøy d 1790Østen Olsens foreldre er troligt Ola Knutsen Landsvik f ca 1625 - 1704 gift 1678 med Marta Østensdtr frå Fjellsende i Lindås. Ola Knutsen oppgis å være lennsmann i Herdla frå 1667 - 1686Dette var sitat fra Bygdeboka. Lars Olsen og Østen Olsen kan teoretisk være søsken, men det går ikke fram av bygdeboka.mvh, Jostein Børnes

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddvar Søreide

Mange takk for svar Jostein.Eg tolker deg slik at Lars Olsen Landsvik sine foreldre ikkje er nevnt i boka og at det heller ikkje står hvem Østen Olsen var gift med eller om han er identisk med Østen på Mangersnes?Står det noe om Østen Olsen på Mangersnes og hvem denne Østen var gift med?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kenneth Bratland

Det blir holdt skifte etter Ole Knutsen Landsvik 8. sept. 1704 og Marta Østensdtr. Landsvik 4. april 1707. De hadde flere barn deriblant Østen Olsen Mangersnes. Men ingen Lars er nevnt. Så Lars og Østen kan nok ikke være søsken.Mvh.Kenneth Bratland

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddvar Søreide

Takk for svar Kenneth.Eg veit ikkje kor godt du kjenner disse familiene, men eg trur at Lars Olsen kjem frå Kallestad i Fjell, men kven han var først gift med? Kanskje ei søster til Østen?Østen Olsen Mangersnes, som det er skifte etter, der nevnes så vidt eg ser kun hans barn, kona må da være død. Har noen funne ut kven som er kona til Østen Olsen Mangersnes?Ein Østen Olsen er nevnt i tingboka, der han kunne tolkes som mannen til Guri Olsdatter Geitanger i Fjell. Guri er datterdatter til lensmann Anders Bildøen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kenneth Bratland

Mener å huske at jeg har snakket med bygdebokforfatter Halvor Skurtveit om den eventuelle Geitangerforbindelsen. Her er et lite utdrag om Østen på Mangersnes: Østen Olsen Landsvik f.kr. 1679, d. 1760 i Mangersneset, son til Marta Østensdtr. og Ola Knutsen Landsvik i Meland, fekk bygselsetel av Otto Edvardsen (sjå ovanfor) i mai 1706. Fem år seinare gav han skoskatt for broren Knut, som han hadde i si teneste. Dessutan betalte han skatt for kona si syster, Marta Olsdtr.. Så kona hans var ganske visst dotter til ein Ola. Det stemmer òg med reglane for oppkalling: Han gav to av sønene namnet Ola. Derimot veit me ikkje sikkert kona sitt førenamn. Men tre av borna fekk døtrer som dei døypte Kristi, og dette kan tyda på at ho heitte Kristi.Det som er sikkert er at vi foreløpig ikke har helt klare bevis på hvem Østens kone var. Men hun må ha vært datter av en Ole.Mvh.Kenneth Bratland

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torleif Odland

Har egentlig jaktet på denne Lars Olsen i noen år, uten å bli noe klokere. Har sjekket endel nabogårder til Landsvik, uten å få treff. Personlig tror jeg at herren kommer fra Mangerområdet, Mangersneset, eller der finnes noe vandring att og frem mellom Boga og Landsvik. Om det er den herren som nevnes i bygdeboken, så kommer hans 2 hustru Brita Monsdatter fra Boga. Men en får smørre seg med tolmodighet til bygdeboken for Radøy er klar om et år.Torleif

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddvar Søreide

Hei TorleifEg har veldig liten oversikt i området Øygarden/Manger/Radøy, og du kan ha rett i at Lars Olsen kanskje kjem fra Manger-området. Det er likevel slik at det var eindel bevegelse fra dette området i nord, sørover mot Sotra og andre vegen.Lars Olsen som eg har vært på jakt etter, nevnes som skrevet over i ett skifte i 1715, da oppholder han seg i Herdla sokn. Det er riktignok ett gap fra 1715 opp til millitære ruller 1727, men da nevnes kun Lars Olsen Landsvik (alder stemmer bra med han i 1701 på Kallestad). Lars Olsen nevnt i 1715 der heter mora Anna Larsdatter og skulle eg tolke riktig så har de opphold på Kallestad, men det står riktignok noe sånn som Kiellestad, om noen har ett annet sted å bidra med.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddvar Søreide

Etter litt frem og tilbake, så har eg ein annen kandidat til den Lars Olsen som eg jakter på og som da er nevnt på Turøy i Fjell ved en barnedåp. Turøy låg jo under Herdla på den tiden.Kanskje gjennom de som er nevnt som faddere, så kan dette knyttes opp? Han noen kjennskap til denne Lars, han er kun nevnt ved denne dåpen i Bygdebok for Fjell? Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jostein Børnes

HeiSiden Lars Olsen dokumentert ikke er søn av Ole Knutsen Landsvik (se skifte 8. sept. 1704) og Marta Østensdtr. Landsvik (skifte 4. april 1707)(jmfr Kenneth Bratland sitt innlegg), så er det ikke så mange andre muligheter på Landsvik . Lars Olsen er svært troligt annet steds fra, men hvor? En svært passende kandidat er han som er nevnt i skiftet etter Synneve Larsdatter Foldnes i 1715 buande i Herdla. mvh,Jostein Børnes

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddvar Søreide

På side 404 i skifte, så står mora sitt navn Ane Kallestad svært klart, slik at det må være denne gården vi snakker om, ser i millitære ruller at navn på legd i Øygarden er Kielstad, som vel er Tjeldstø.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest M. Halvorsen

Lars Olsen fikk bygsel på Landsvik i 1715, se tingbok: Hvorda er vorden publicerit Joen Floen, Ole Landsviigs og Nils Qvames udgivne bøxelseddel til Lars Olsøn paa 1 pund 4 4/5 merker Smør udi Landsvig dat/erit Frechau d/en 13 Novembr/is 1715.Lars fikk skjøte på Landsvik i 1734, se tingbok: Knud Olsøn Qvaleim, Niels Stephensøn og Mons Bredvig Deris udgivne Schiøde til Lars Olsøn paa 18 ¾ merker Smør udi gaarden Landsvig. Datert Frechau d/en 25 Octobr/is 1734.Ingeborg Monsdatter som er nevnt i skiftedesignasjon (14) er søster til Lars Olsen sin andre kone Brite Monsdatter og Mons Pedersen d.1747 er faren til blant andre Ingeborg og Brite.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddvar Søreide

Mange takk til deg M.Halvorsen.Bygsel som Lars Olsen fikk tinglyst november 1715 er samme årstall som skifte på Foldnes. Sjølv om skifte er datert i slutten på mai, så det kan godt være samme mann. Første kone Kari Halversdatter er vel datter til Halver Knudsen Landsvik, som vel er bror til Ole Knudsen Landsvik, far til Østen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torleif Odland

Ja jeg har sett dette tidligere,det du refererer til M Halvorsen, fra 1715. Problemet er jo bare, hvem var hans far, en Ole eller Ola. Og jeg har flere ganger saumfart heile Holsnøya etter brukbare kandidater, men nei.Ja det er nok riktigt det du nevner Oddvar, Halvor og Ola var brør, og deres far skal da ha vært Knut Larsson. En kan jo lure på hvem den Lars Olsson Landsvik var som er nevnt som eier fra 1603 til rundt 1664. Kan Knut være hans sønn? Fyrste kona til denne Lars, skal ha vært søster til Halvor Sæbø,, for sønnen til Lars Olsson la sak mot Ola Olson Landsvik i 1664, for han hadde kjøpt en liten part i garden av Halvor Sæbø, dette må jo være den Ola som er fødd ca 1603. Tror den hele å fulle sannhet, befinner seg et sted på Radøya, Manger Boga eller kansje Sæbø. Men der er noe som tyder på spor mot Øygarden også. Men skulle du finne den fulle å hele sannhet Oddvar, ja da er jeg interesert.Torleif

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddvar Søreide

Takker for innspill Torleif.He,he, skal nok gi beskjed om eg finn sannheten, men der trur eg nok at andre lyt bidra, som har meir lokal kjennskap enn meg.Når det gjeld akkurat den Lars Olsen eg søker, så kan det jo sjølvsagt være ein annen enn han på Lansdvik, tenker blandt annet på han som kun er nevnt på Turøy ved ein barnedåp eller han som er nevnt i den andre skiftedesignasjon på Fløysand, men her trenger eg nok lokal bistand for å luke vekk de som er uaktuelle.Det vil jo være rart om det ikkje på ett eller anna tidspunkt, skulle være ein som stakk vegen sørover igjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torleif Odland

Jeg tror ikke Lars Olsen Fløksand er rett herre Oddvar. Denne Lars er fødd i 1689 (greitt årstall) på Rong i Øygarden d. 1745 på Fløksand gift 1.g. , med Kari Andersdatter f. 1698 fra Leirvik(Fløksand), hun død 1736 på Fløksand, g.2 gang 1739 med Brita Halvardsdatter fra Gulen, hun død 1743 på Fløksand, g.3 gang(de var da veldigt) med Ingeborg Nilsdatter f. 1711 i Bjørndal.Barn: Ola f. 1717 Anna f. 1720- d. 1721 Fløksand Anna f. 1721- d. 1741 på Fløksand Edvard f. 1725 d. 1745 på Fløksand Lisbeth f. 1728- d. 1732 på Fløksand Anders f. 1733. Lars fra 3.ektsk. f.kr. 1745. - 1816Kenneth er inne på Mangersneset ser jeg, og han kan trolig ha mye rett i det. jeg ser skjøte som Halvorsen nevner i 1734, navnet Knud Olsson Qvalhem, hadde jeg ikke fått med i mine notater,jeg har dette navnet Niels Stephansøn et sted, skal kikke litt.Torleif

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddvar Søreide

Litt av grunnlag for at eg akkurat er fokusert til Landsvik, har jo med lensmannslekt å gjøre.Oppsett: Lars Olsen fra Fjell som har opphold i Herdla, hadde foreldre: Anna Larsdatter Skaga g. Ole Eriksen. Denne Ole Eriksen er i bygdeboka ikkje plassert, men aldersmessig så stemmer han fortreffelig som sønn av Erik Monsen Knappskog.Derved er da Ole Eriksen bror til Nils Eriksen g. med Anna Larsdatter Skaga, søster til den andre Anna Larsdatter. Dei to brødrene har trulig også søstera Synneve Eriksdatter g. Erik Nilsen Straume d.ca1710.Forøvrig trur eg at alle er søskenbarn, fordi Erik Monsen Knappskog som er gift med ei Astrid, ho er trulig identisk med den Astrid som er busett på Nesse i Fjell, da som enke trulig busett hos ei datter. Etter henne nevnes blandt annet a) dattera Synneve som enke b) dattera Brithe som enke c) Brite g. Mikkel d) Marita g. Torkjell.Erik Nilsen sin sønn Erik Eriksen g. Britha Olsdatter Geitanger 2g. Morten Monsen Førde i Sund. Brita er datterdatter til lensmann Anders Bildøen, og da søster til Guri Olsdatter, som nevnes sammen med en Østen Olsen, som eg da kanskje trudde kunne være han på Mangersnes.På Mangersnes går derimot navnet Kristi mye igjen, forstår eg Kenneth rikitig. Det gjør det også i den overnevnte familie, men ikkje nett hos lensmann Bildøy. Anders Bildøy var svoger til Ole Wincentsen Hamre, og han hadde ei datter Kristi, som forøvrig var mor til overnevnte Morten.Det hjelper kanskje ikkje, men det er jo greit å få ein oversikt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest M. Halvorsen

En mulig kandidat til Lars Olsen Landsvik (d.1782) i 1701 tellingen er Lars Olsen Skurtveit (8år og tjener på Skurtveit i 1701). Han var da tjener hos Mikkel Knutsen Skurtveit (Bruk 5) gift med Synneve Larsdatter. En mulig far til Lars Olsen (tjener på Skurtveit) kan da være den Ole som iflg bygdeboken Gard og Ætt i Mæland er nevnt på bruk 6 på Skurtveit i 1694, men ikke i 1701.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torleif Odland

Ja Halvorsen, Skurtveit er jo nabogårdene til Landsvik, så jeg støtter den teorien fullt ut. Men så var det dette skjøte da fra 1734:Lars fikk skjøte på Landsvik i 1734, se tingbok: Knud Olsøn Qvaleim, Niels Stephensøn og Mons Bredvig Deris udgivne Schiøde til Lars Olsøn paa 18 ¾ merker Smør udi gaarden Landsvig. Datert Frechau d/en 25 Octobr/is 1734.Er det noen som kan ta hvor Qvalheim er i dag, og f.eks. Bredvig. Har du noen oversikt over Fjellsende i Lindås, vet nemmelig jeg var innom noen navn der engang med Stephan. Jeg husker ikke i hvilken forbindelse, navnet Østen er vell også å finne på Fjellsende om jeg ikke husker helt feil.Torleif

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kenneth Bratland

Knut Olsen Kvalheim f. ca. 1675 d. 1763 gift med Brita Rasmusdatter Kvalheim død 1759 (skifte). Knut fikk bygsel på svigerfarens bruk på Nedre Kvalheim på Radøy i 1712, men han selv var ikke fra Radøy. Svigerfaren var Rasmus Monsen Kvalheim f. ca. 1651. Etter at svigersønnen overtok bruket flyttet Rasmus til Toska hvor han er nevnt siste gang i en tingsak i 1721.Mons Breivik i Øygarden var gift med Agate Halversdatter Landsvik (det ble holdt skifte etter far hennes Halvor Knutsen Landsvik i 1714)Det er to gårder ved navn Fjellsende i Lindås kommune. Den ene av dem ligger på Radøy.Mvh.Kenneth Bratland

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torleif Odland

Oi da fant jeg noe i mine papir fra Landsvik Ole Knutsen Landsvik 1625-ca 1704 var gift med Marithe Østensdatter fra Fjellsende d. ca 1705 Skiftet der forteller dette.Anders ' som ofver 20 aars tid har været udenlands' uten å høre fra seg, og derfor måtte gå ut fra var død. Østen er etter militærrullen av 1704 25 år, fødd året etter vielsen, må da være den eldste, og da må Anders tilhøre et tidligere ekteskap av Ole Knudsen. Stephan Olsen 20 år Knud 18 år i tillegg tre døtre. Martha Østensdatter giftet seg igjen med Peder Knudsen Landsvik. Hun finnes der skifte etter 4 april 1707, arvinger etter henne er 5 barn med Ole, Anders og datteren Brithe som nevnes i oppgjøret etter Ole, er borte, det har trolig vært hans barn. Østen Olsen kalles nå for Mangersneset, og Stepan Olsen ' som herfra er seiglet'.Østen Olsen Fjellsende 1618-170? g.m. Mageli Nilsdatter d. 1705 Skiftet etter Magali er 3 sept 1705, militærrullen av 1704 nevner Østen Olsen som 86 år.Datter sønnen Knud Olsen oppholder seg i 1704 på Fjellsende rimeligvis for å gjøre gårdsarbeid. Magali må trolig først ha vært gift med Arne Arnesen Fjelsende, en datter Synneve, som var gift med en Nils, trolig fra Rifsgård, men noe av slekten kom til Bjørndalen.Dette innlegget beveger seg nok litt på utsiden av temaet, men en skal ikke forkaste Kenneth sitt hete tips om Mangersneset, og det gjemmer seg mye rart på denne siden av Radøyfjorden, som har tilknyttning til LandsvikManntallet for Landsvik 1701.L.l. Olle Knudsen 76 år Østen Olsen 22 år deres sønner Steffen Olsen 13 år deres sønn. Knud Olsen 10 år deres sønnerO.b. Knud Larsen 70 år O.b. Knud Larsen gift 30 årNavnet Stepan eller Steffen, er ikke så vanlig på disse øyene. Om du finner noe av interesse Oddvar, så er min e-post torl-o@online.noTorleif

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torleif Odland

Akkurat Kenneth, ja det er nok den som ligger sør for Vetås som er av interesse her, burde poengtert det. Skal se på disse opplysningene dine, de var av stor interesse, serlig den Halversdatter.Torleif

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.