Gå til innhold
Arkivverket

[#74473] Alf Grostøl - dansk forfatter og forlegger - f. i Vanse (V-A) 1912?


Gjest Oddbjørn Johannessen
 Del

Recommended Posts

Gjest Oddbjørn Johannessen

Ifølge danske oppslagsverk skal forfatteren og forleggeren Alf Grostøl være f. i Vanse på Lista 6/7 1912 (han døde i Århus i 1973). Jeg kan imidlertid ikke finne ham døpt i kirkeboka for Vanse. Han skal ha vært dansk statsborger fra 1926. Foreldre: Andreas Theodor Andersen Grostøl og Augusta Kristine Marie Lauridzen. Faren skal ha vært styrmann og mora lærer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

Det har du nok rett i. Hans tilkommende kone finner jeg imidlertid ikke i 1900, men jeg har en mistanke om at hun kan ha vært dansk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

Jo, det er en hypotese som både kan begrunnes i at hun ikke er å finne i ft. 1900 - og at Alf Grostøl allerede i 1926 (som 14-åring) blir dansk statsborger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

Ja, det er vel ingen dårlig kandidat. Jeg får undersøke litt nærmere.Ellers ser det ut til at den aktuelle, skannede kirkeboka for Vanse hopper fra 1901 til 1909/1913. Dermed blir det vrient å få verifisert et eventuelt giftermål der mellom Alf Grostøls foreldre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

Ja, den siden har jeg sett.Jeg kan ellers føye til at Alf Grostøl, ved siden av at han selv skrev bøker - og drev forlaget Grevas sammen med kona - også virket som oversetter. Bl.a. oversatte han romanen 'Fljótt, fljótt sagdi fuglinn' ('Hurtigt, hurtigt sagde fuglen') av den islandske forfatteren Thor Vilhjálmsson til dansk i 1971.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

Det er den samme Grostøl-slekta, men det ser vel ut til at framstillingen her følger en grandonkel av Alf Grostøl fram mot forrige århundreskifte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Finner en del Grostøl-navn fra Vanse på Dis gravminner, men her ikke greid å finne moren til Alfs opphav til nå.Kan hende skifte etter Augusta K. M, Laurtizen kan gi svar, om dette er mulig å få tak i?Lykke til!Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan H. Trelsgård

Bygdedboka for Lista sier ikke så mye om familien. De er omtalt på følgende måte under gården Vatne på s. 517 i bind 2: [...] solgte i 1908 til Andreas Theodor Andreassen Grostøl 1876-1925, g.m. Augusta Kirstine Marie. Han kjøpte til bnr. 12 i 1913. Enka solgte garden 1925 [...]Andreas Theodor Grostøls bror Anders Tobias Grostøl (1868-1952) var ifølge samme bygdebok gift med Helga Andersen Stensballe fra Horsens i Danmark.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

Mange takk for opplysningene fra bygdeboka. De svekker på ingen måte den antakelsen at Augusta Kirstine Marie kan ha vært dansk. Hun hadde altså en dansk svigerinne, og hun flyttet nok som enke til Danmark i 1925 (jf. at sønnen ble dansk statsborger i 1926).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

Magefølelsen forteller meg at Gunn kan ha truffet blink i innlegg 10. I den skannede kirkeboka for Gunderup sogn (Arkivalieronline) fant jeg nemlig følgende:F. 7 Juli 1874 - Augusta Kirstine Marie Lauridsen, 23 August døbt i Kirken. Forældre: Lærer Laurids Peter Lauridsen og Hustru Amalie Augusta Thielemann af Vaarst, Faddere: Frue Thielemann, Jomfrue Vilhelmine Thielemann fra Kjærsgaard pr Nibe, Forpagter Sternthal(?) fra Gudumlund, Gaardmand Cl. Johannsen af Vaarst samt Barnets Fader.Tilleggsopplysning: 'Moderen opholdt sig 10 Maaneder før Nedkomsten i Gunderup Pastorat'.Kilde: www.arkivalieronline.dk (Fødte 1854-1876, Gunderup, Flæskum, Aalborg - opslag 170).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

Augusta Kirstine Marie Lauridsen med foreldre og søsken i ft. 1890 (Dansk Demografisk Database):Samtlige personer i husstandenAalborg, Fleskum, Gunderup, Waarst, Gunderup Sogn, et Hus, 279, FT-1890, C8364Navn: Alder: Civilstand: Stilling i husstanden: Erhverv: Fødested:Laurits Peter Lauridsen 43 Gift Husfader Skolelærer Nordby, FanøAmalie Augusta født Thielemann 41 Gift Husmoder EidrupAugusta Kirstine Marie Lauridsen 15 Ugift Barn Gunderup SognSilles Holger Lauridsen 12 Ugift Barn Gunderup SognAnna Lauridsen 4 Ugift Barn Gunderup SognThorvald Svinthal ?? 9 Ugift Pleiebarn Westervig

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

En trivelig jul til deg også!Saken er vel ikke fullstendig løst før vielsen mellom Andreas Theodor Andersen Grostøl og Augusta Kristine Marie Lauridzen er funnet, men jeg føler meg nokså sikker på at bruden må være jenta fra Aalborg.Dersom de giftet seg i Vanse, ser det altså ut til at aktuelle kirkeboksider mangler. De kan selvsagt også ha giftet seg i Danmark - f.eks. i Aalborg. Andreas Theodor var jo, som tidligere nevnt, styrmann - og en bereist kar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.