Gå til innhold
Arkivverket

[#74475] Haldor Larsen(q6?-ca 1733)Frosta i Nord-Trøndelag


Gjest Anne Lise Hovdal
 Del

Recommended Posts

Gjest Anne Lise Hovdal

SØker opplysninger om min forfar Haldor Larsen på Frosta, som døde i ca 1733. Det var skifte på han i Viken på Frosta 21.01.1733, og han er da beskrevet som captein Des armes. Han har barn født fra ca 1699 og utover, og han burde jo være nevnt i militære ruller på Frosta. Jeg har funnet noen innrulleringer utlagt av Erland Eriksen Mæhlum for 1703 og 1705 for Frosta via innlegg 172 i temaet 'avfotograferte kilder', men jeg får ikke noen oversikt over hva som er utlagt for Frosta. har prøvd å finne hjemmesiden hans via googlesøk, men får opp alt mulig annet da.Jeg har ikke foreldre på Haldor Larsen, og her er de opplysningene jeg har om Haldor og hans familie: Det var skifte på Haldor 21.01.1733 i Viken på Frosta, og kona hans var Ingeborg Jonsdatter som det var skifte på 06.04.1736 i Viken. De hadde disse barna:1)Lars Haldorsen som skal være født ca 1699, og han ble gravlagt 08.01.1787(ikke i 1781 som det hevdes i Frostaboka). Gift med Ane Larsdatter Giseth(ca 1706-1707-gravlagt 15.03.1794). Disse er blant mine aner gjennom datteren Ingeborg Larsdatter gift med Arnt Thoresen Berg i 1765.2)Anna Haldorsdatter født ca 1704-1704 ut fra opplysninger ved foreldrenes skifter3)Jon Haldorsen født ca 1706, og det er antagelig han som nevnes som ektefelle ved skiftet etter kona Karen Rasmusdatter 15.02.1776 i Alstad på Frosta. Han var da dimmetert sersjant. Han kunne det jo også ha vært interessant å finne i noen militære ruller.4)Siri Haldorsdatter født ca 1709, som antageligvis er den som er nevnt som hustru ved skiftet etter ektemannen Ole Jonsen Ulvig 14.02.1763. At hennes laugverge var Lars Viken gir jo en mistanke om det(det må jo være broren Lars Haldorsen Viken?).Haldor fikk bygselbrev på Viken i 1730, og han må jo ha bodd på en annen gård på Frosta eller et annet sted før det. Jeg mener å ha sett i en av Frostabøkene at det kanskje var han som var på en annen gård i 1711, men for å finne ut hvor det var må jeg jo lese igjennom 8 tykke Frostabøker. Hvor var Haldor med familie før 1730?Er det mulig å finne en samlet oversikt over det som utlagt på Frosta av militære ruller på internett? Det er ikke noe å finne ved søk på Digitalarkivet. Er jo selvfølgelig også interessert i eventuelle aner på Haldor Larsen og kona Ingeborg Jonsdatter

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Erlend Eriksen Mæhlum

I de rullene som jeg har fotografert for 1703 så er Haldor Larsen nevnt som Corporal i Nr 4 Major Reyer Christian Rasbechs kompani. Det står desverre ingen andre opplysninger om Haldor der. Det finnes andre ruller for Trondhjemske nasj. infanteriregiment på RA der du kanskje kan finne ut noe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lise Hovdal

Her er lenke til skiftet etter Haldor Larsen 21.01.1733 hvor det blant annet står at han var forrige captein Des Armes(er en underoffiser som har oppsyn med de militæres klær).[url="http://www.arkivverket.no/URN:sk_read/24751/115?size=full&mode=0>LenkeKan noen se om det står noe om verger for døtrene Anna og Siri, og eventuelt for Jon?Prøver også på lenke til skiftet etter Ingeborg Jonsdatter 06.04.1736, og stiller de samme spørsmål om verger/formyndere:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lise Hovdal

Takk for det svaret Erlend. Jeg hadde litt problemer med å lese det som står i innrulleringene for 1703 og 1705 selv om jeg tok full skjermstørrelse. Den 17-tommers skjermen ser ut til å være for liten for å kunne få fullt utbytte av det som legges ut av skifter og innrulleringer nå. Jeg skal prøve igjen. Holdt på å legge ut lenker til skiftene etter Haldor og Ingeborg da du svarte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lise Hovdal

Erik. Kan du ikke legge ut lenke til hjemmesiden din eller der dise militære rullene er å finne? For i det heletatt å finne noe på Frosta måtte jeg gå til innlegg 172 i emnet 'avfotgraferte kilder', og jeg kan ikke se at det er lenke til Major Reyer Christian Rasbechs kompani der. Fant vel for 1705 i samme debatt, men jeg må jo gå igjennom 300 innlegg for å finne den riktige lenken. Det blir litt tungvint.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lise Hovdal

Jeg finner Erik Larsen i Viken, men i lenken du legger ut til side 14 finner jeg kun Skogn prestegjeld og Stjørdal prestegjeld, og ikke Frostens prestegjeld. Synd, men jeg må visst gi opp å finne Haldor Larsen Viken. Takk for at du prøver å hjelpe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.