Gå til innhold
Arkivverket

[#74483] Finnmark: Nils Peder (Peter) Karlsen f. 1845 i Kjelvik. Hvor havnet han?


Gjest Kjell Fredly
 Del

Recommended Posts

Gjest Kjell Fredly

Hei! Nils Peder (også kalt Peter) ble født den 4. mai 1845 i Kjelvik. Hans foreldre var Carl Andersen Indseth f. 1792 på Innset i Kvikne, og piken Anne Martha Pedersdatter Fevåg f. 1817 på Ørlandet. Ved folketellingen i 1865 finner jeg Peter Karlsen på plassen Ytre Oldervik i Lebesby, der han bor sammen med moren og stefaren Peter Davidsen. Etter dette har jeg ikke klart å oppspore ham. Er det noen som kan hjelpe?Mvh. Kjell

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjell Fredly

Hei Anne! Ja, jeg vet om Anne Cathrine og tenkte etter hvert å legge ut spørsmål om henne også. Men jeg må begynne et sted, og da tenkte jeg at jeg ville finne ut av Nils Peder el. Peter først. Hans foreldre hadde ikke mindre enn fire barn sammen, en av sønnene, Albert, har jeg funnet både gift og med etterkommere på Nordkapp. Saken er at Carl Andersen Indseth var gift og hadde en kone som bodde i Trondheimsområdet da han fikk flere barn med Anne Martha. Så han ble dømt for bigami flere ganger! Tusen takk for at du fant vielsen til Anne Martha, likeledes at de bodde på Nordkapp i 1875, dette hadde jeg ikke fra før.Mvh. Kjell

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjell Fredly

Hei igjen Anne! Det var flott! Tusen takk skal du ha! Selv har jeg funnet når Peter Olai Davidsen og Anne Martha Pedersdatter døde, det var i 1880. Peter omkom på sjøen i april (ingen dato oppgitt) og Anne Martha Davidsen døde nov. samme året, begge bodde da på Strand i Kjelvik.Mvh. Kjell

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjell Fredly

Hei Anne! Takket være det du fant når det gjaldt innflyttet til Kjelvik, fant jeg at Nils Peter Karlsen døde 20 år gammel den 4. aug. 1866 i Søndre Honningsvåg! Da er altså den saken løst, men så var det Anne Katrine eller Katrine da?:-)Mvh. Kjell

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne J  Engmo

Har du noen eksakt oversikt over hvor i Finnmark de har bodd ? Ser ut som familien har flytta mye,og det er så merkelig at man ikke skal finne Nils`konfirmasjon. For å oppsummere dersom det er noen som vil lete: Anna Maria f.7/9 1842 i Alta,døpt i Hammerfest. Nils Peder f. 4/5 1845 i Kjelvik Albert Martin f. 11/6 1848 på Loppa Anne Cathrina f 16/5 1852 i Hammerfest Nils bodde i 1865 i Lebesby,finner ham ikke etterpå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjell Fredly

Hei Anne! Jeg er helt sikker på at det er den riktige Anne Katrine du fant i Lebesby i 1865, så tusen takk skal du ha! Men kirkebøkene der inneholder ikke innflyttede og utflyttede etter som jeg kan se, så hvor det ble av henne er det ikke enkelt å finne ut av. Hun hadde gjerne uro i blodet lik sin far:-) Så hun kan ha havnet hvor som helst for den del. Når det gjelder de to andre så døde Anna Maria da hun var liten, mens Albert Martin er den som ble gift og bosatt på Nordkapp. Så derfor er det nå bare Anne Katrine/Cathrina Karlsdatter som jeg ikke vet hvor havnet.Mvh. Kjell

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne J  Engmo

Hei.Nei,hun var ikke lett å finne igjen senere,satt og leita ei stund i går kveld,men uten resultat.Men gir ikke opp,sånne nøtter liker jeg :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.