Gå til innhold
Arkivverket

[#74485] Edvard Emmanuel Hansen, hjelp til å finne far & konfirmasjon


Gjest David Widerberg Howden
 Del

Recommended Posts

Gjest David Widerberg Howden

Edvard ble født utenfor ekteskap: 23 August og døpt i Aker 12 Oktober 1845. Foreldrene var enke: Johanne Marie Johannesdatter paa Enerhougen og enkemann Hans Hansen, bosatt samme sted.Problemet er at jeg finner ingen av foreldrene nevnt senere, og ikke at de giftet seg senere heller. -Edvards konfirmasjon finner jeg heller ikke spor etter, der kunne det jo vært opplysninger som kunne hjelpet meg på sporet.Og faren Hans Hansen klarer jeg ikke å finne i andre kilder(Er jo et ganske vanlig navn). Den eneste jeg kan tenke at det kan være er denne: [url="http://digitalarkivet.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&sidenr=10&filnamn=f60301&gardpostnr=1711&personpostnr=42109&merk=42109#ovre>Lenke Han er enkemann, og bosatt i Enerhougsgaden. Men er vanskelig å være sikker...Og hvem hadde han og Johanne Marie vært gift med??.I 1865 bor Edvard hos en som kan være en slektning: Sophie Hans. Husmoder Vaskekone enke 52 år.Legger også ved de to versjonene av Edvards dåp fra 1845.Lenke

bilete8205.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kirsti Rye

Hei.Det ser ut som om det er Johanne Marie som begraves her, nederst. Da har de giftet seg senere.Kildeinformasjon: Oslo fylke, Vestre Aker, Ministerialbok nr. 2 (1855-1877), Døde og begravede 1858, side 355. Permanent sidelenke: [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=758&idx_id=758&uid=ny&idx_side=-362>Lenke Permanent bildelenke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest David Widerberg Howden

Hmm... Da var det feil Johanne Marie Johannesdatter jeg hadde funnet allikevel da: LenkeMen nå har jeg iallfall et fødested for både faren. Og hva faren hans het. Og da er det bare å lete etter en ved navn Johan Johannesen i Aker. Johanne Maries fødested Aker,.....? klarer jeg ikke å tyde... Men ser at 'presten' selv har rettet opp bommerten med ombyttingen av forlover og far. Men er da litt usikker på om det er Johan eller Johannes som er far til Johanne Marie..Helt bortest i margen ser jeg at navnet Ole Andersen dukker opp, så da stemmer det første ekteskapet. Det ser ut til at de fikk Kongelig bevilning 2 September 1848, da forrige mann Ole Andersen døde 31 Juli 1841. Attest fra skifteretten 7/9 1849.Men Hans Hansen, det er jo et ganske vanlig navn da, men nå vet jeg iallfall hvor jeg skal lete!TAKKER for all god hjelp!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest David Widerberg Howden

Hmm.. da begynner jeg å lure litt. Da må jo Johanne Marie vært 41 år når hun ble mor til Edvard. Kan det stemme? Vet jo at det er endel som får barn etter 40, så det stemmer sikkert. Men da spørs det jo om når barn nr to ble født, kanskje var dette barnet fra første ekteskap(ca 20 år uten barn?).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.