Gå til innhold
Arkivverket

[#74488] Marthe Mortensdatter i høland


Gjest Eva Vedahl
 Del

Recommended Posts

Gjest Eva Vedahl

Jeg etterlyser forfedrene til Marthe Mortensdatter fra gården Bunes i høland. Marthe ble født ca 1741 og giftet seg med Lars Andersen, Tønneberg 30.12.1765. er det noen som kjenner til hennes forfedre?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Finn Sollien

Marthe f. på Kløv i Høland og døpt 10/4 1740. Foreldre er antagelig Morten Halvorsen og Karen T(a)orvaldsd. som giftet seg 27/2 1727. Mvh. Finn Sollien.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Petter Vennemoe

Tror egne notater støtter opp under Finn sine punkter. Morten Halvorsen på Kløv har jeg som trolig idendisk med den Morten Halvorsen som døpes fra Sentved i Trøgstad tidlig i 1701 av foreldre Halvor Mortensen og Karen Amundsdatter- kanskje noen kan bekrefte dette?Karen Torvalsdatter er oppgitt å bo på Kløv i oppgivelsesskifte 05.03.1737 etter Torvald Bergersen på Strand vestre og hans ektefelle Else Sivertsdatter. Denne Else var datter av Siver Pedersen på Nøkleby i Trøgstad, og Mariken Ovesdatter Krag. mvh Petter

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Tore Solheim

Siden min mormor kom fra Kløv, og jeg selv har 'forsket' atskillig i kirkebøkene fra Høland, tillater jeg meg å komme med noen kommentarer.a. Marthe Mortensdtr. ble født på Kløv, og døpt Dom. Palmarum = Palmesøndag, som dette året var 10.4, slik som Finn Sollien anfører(2). Foreldre var Morten Halvorsen Kløv og Kari Torvaldsdtr Grepperud? (Eller kom Kari/Karen fra Strand vestre, slik som Petter Vennemoes innlegg kan tyde på?)b. Foreldrene til Marthe ble trolovet Dom. 23 Trinitatis = 16.11.1727, og copulert Feria 3. nativ = 3. juledag 1727, altså 27.12, og ikke 27.2, som Finn Sollien anfører (2).c. Men denne Marthe ble alt jordfestet 25.4.1740, se kirkebok for Høland 1739-56. Alder ved dødsfallet er oppgitt til 10 dager.Jeg har ikke funnet noen 'ny' Marthe etter disse foreldrene. Kan det være en annen Marthe (fra Bunes) som Eva Vedahl etterlyser (1)?----------Jeg har ikke funnet ut noe om Morten Halvorsens opphav. Ved jordfestinga 11.8.1771 blir alderen hans oppgitt til 96 år, altså med fødselsår 1675. Dette mener jeg er lite trolig, og finner Petter Vennemoes (3) opplysninger mer sannsynlige. Dette også fordi ekteparets første barn, døpt 28.11.1728 fikk navnet Amund, som da kan være oppkalling.Det er flere løse tråder knyttet til Kløv disse årene:d. I 1724 innføres Jørgen Kløvs dødfødte sønn i kirkeboka. Hvem var Jørgen Kløv?e. 3. juledag 1728 døpes Søren Kløv, sønn av Hans Kløv. Kona til Hans var trolig Rønnaug, som døde i 1766 med oppgitt alder 100 år! Er det noen som vet hvorvidt det er slektsbånd mellom disse familiene og ekteparet Morten Halvorsen/Kari Torvaldsdtr, som jeg stammer fra?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Petter Vennemoe

For skiftet i 1737 se Lenke , her står det at datteren Karen er gift med Morten Kløv.Blandt dåpsfadderne til Marthe Mortensdatter født 1740 står innført en Kirsten Sentved, som jeg tidligere har notert som søster av Morten Halvorsen Sentved.Men jeg ser du har rett i at den Marthe Mortensdatter født i 1740 ble begravet noen dager senere. Den aktuelle Marthe Mortensdatter oppholdt seg tilsynelatende på Bunes i Høland(?) ved ekteskap i 1765, med trolover Peder Aas. Hadde det fantes konfirmasjonslister for de foregående år kunne jo dette vært en mulig kilde til mer informasjon, men de ser ut til å mangle for denne periode.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.