Gå til innhold
Arkivverket

[#74490] Jonas Pedersen og Gurru? Johnsdtr - trolig født ca 1810 (fikk en datter 1839)


Gjest Steinar Olsen
 Del

Recommended Posts

Gjest Steinar Olsen

heidatteren er nevnt her: LenkeDenne datteren ble gift i Tranøy i Troms og bosatt på Bjarkøy. Men spørsmålet er om noen kjenner til hennes foreldre/forfedre i Tydalen?Steinar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Steinar Olsen

heitakker for linkene. Har sjekket op dem og lurer på en del ting.På ekteskapet 7/10-1866 (siste i 1866) kalles Jonas P. sin far Peder Svendsen og det ligner jo og mest på navnet til hans far i 1831, som du på peker jo ikke er så lett å tyde.Han er fra Holtålen ifølge 1865 ft, som du har link til, men er ifølge alle andre linker født og trolig død på samme gård. i 1801 ft finner en Peder Besvenbdsen og Kirsti Svendstr på Ramlo Lenke Dette kan jo tyde på at han er derfra. Det er jo ikke så langt mellom de stedene det er snakk om her.Finner ingen Holtålen under kirkebokoversikten blant skannede kirkebøker er det en del av Selbo eller?Han er ifølge FS død 1906 men jeg klarte ikke å finne han det året, søkte i både Tydal og Selbu, Er han en annen plass når han dør?Steinar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Jeg finner ikke Jonas Pedersen i 1900, så det ser nok ut som at han døde før 1900.Jeg tyder ikke etternavnet til Peder for Svendsen i 1831. Jeg synes navnet er kortere. Kan muligens være en for kortelse for Bersvendsen = Berss./Bersv., og jeg tror de bodde på Østeraune da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Erling Myrbostad

Hei, har ikke sett denne før i dag.Jonas Pedersen Hilmo, f. 1807 på Aunet under Hilmo i Tydalen, er bror til min tippoldefar, Svend Pedersen Midtaune, som forøvrig var f. 1799. De var en søskenflokk på hele 13 stk, men bare 9 som vokste opp. Faren het Peder Bersvendsen, f. 1776 på Ramlo i Haltdalen, død 1819 på garden Andersaunet under Midtaune i Haltdalen. Mora het Kjersti Svendsdatter Storli. Ho var f. 1775 i Storlia i Ålen, som er den garden som ligg nærmest Haltdalsgrensa. Døpt samme år i Singsås. Død 1861 på Andersaunet. Peder og Kjersti var gift den 24.6.1797.Jonas Pedersen, og første kona, Guri Jonsdatter Græsli, f. 1798 på Jensgarden under Græsli i Tydal, hadde 6 barn. De het Peder, Jon Hilmer, Svend, Ole, Kjersti og Ingeborg. Guri Jonsdatter døde i 1865, og Jonas gifta seg oppatt med Ingeborg Olsdatter Uglem fra Selbu. 9. juli 1868 utvandra familien via Trondheim med bestemmelsessted Milwaukee. Vi finner han igjen i Minnesota i folketellingene utover som farmarbeider og farmer. Jonas og Ingeborg fikk 7 barn som vi kjenner til, den eldste, Caroline, var født i Norge, men hun døde alt i 1870, 3 år gammel. Jonas dør i 1906 i Cerro Gordo, Lac Qui Parle, Minnesota, USA.For å finne ut av forfedrene til disse folkene, må du innom både Haltdalsboka bind 2, Tydalsboka og bygdebok for Ålen. Jeg har jobbet temmelig mye med denne slekta, og har en god del opplysninger om ønskelig.mvh Erling

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Steinar Olsen

heidet er en del etterkommere etter Kirsti som flyttet til Bjakøy/Tranøy som ville ha noe om sine forfedre. Jeg regner med at du ikke har oversikt på den familien som bosatte seg her i Tromssteiols5 krøllafa start.no så kan vi utveksle opplysningerMå vel rette opp noen av stedsnavnene fra området (Tydal etc).er den Bersvend Pedersen litt lenger ned på siden far til Peder B. ? LenkeSteinar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Erling Myrbostad

Hei igjen, har vært opptatt, så dette tok litt tid. Du mener Bersvend Jonsen, antar jeg. Ja, det Stemmer at han er far til Peder Bersvendsen. Bersvend Jonsen er f. 1738 på Ramlo, død 1819. Han var gift 1767 med Anne Pedersdatter fra Nordstuggu Grønset, f. 1745, d. 1816. 6 barn, Peder var nr. 3. Sender deg e-postadressen min.Erling

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.