Gå til innhold
Arkivverket

[#74491] Moss - Anne Kristine Larsdatter viet 10 mai 1835 i Moss til Ole Pedersen Abor.


Gjest Guro Reinhart
 Del

Recommended Posts

Gjest Knut Thorvaldsen

Jeg vet ikke mye om Anne Kirstine Larsdtr. annet enn når hun dør 5-1-1882 oppgis det at hun er født i 1808 i Råde, men jeg har ikke funnet henne der. Den som konfirmeres i 1824 finnes under uekte i 1808 og barnefaderen skal være Jeger ved 3. kompani Anders Jensen.Abor er et slektsnavn på en jernverksslekt, trolig av svensk opprinnelse.Ole Pedersen Abor som var hammersmed, senere snekker, er sønn av smed og valseverksarbeider på Moss Jernverk Peder Gjertsen Abor 1777-1834 og Marthe Helene (Lene)Jansdtr. Gilius (Gasmannslekten) 1774-1861). I årene 1834-1849 smir han mange skipsanker på Moss Jernverk. De hadde 12 barn og har etterkommere i Moss.Peder Gjertsen Abor var sønn av hammersmed på Moss Jernverk Gjert Larsen Abor 1729-1789 og hans 3. kone Olia Olsdtr. 1750-1842. Han er første gang nevnt som bror av Jan Larsen Abor ved en lønnsutbetaling høsten 1750. Jan Larsen Abor kom til Moss Jernverk 29. august 1750 fra Billingfors. Gjert Abor var kjent som en meget dyktig smed, spesialist på smiing av sagblad.Om Marthe Helene Jansdtr. Gilius slekt kan du lese under tema 5396 og de de andre om Gasmannslekta. Der kan du følge slekta tilbake til begynnelsen av 1600 tallet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lene Hagen

Jeg har vel ikke noe særlig nytt og bidra med tenker jeg, men nevner allikevel:I følge ringpermen som omhandler Familier i Moss 1829-1842 så fikk Ole Pedersen og Anne Kirstine Larsdotter den 22/3-41 sønnen Anton i Moss.I mandtalll for Moss 1841-1844 person nr 3288 side 78 finner jeg en: 'Peder Abor, mand, læredreng, krøbling, 1 aug 1840 fra jernverket'. Adressen var: Engaden vestre side 276a, hos skreddermester Reinchs.Hilsen Anne Lene Hagen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Guro Reinhart

Tusen takk for tilbakemelding fra dere alle. Og - til Knut, jeg setter så stor pris på at du deler din kompetanse rundt emnet med meg - samme til Anne Lene, takk for 'halen'.God Jul - hilsen Guro

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.