Gå til innhold
Arkivverket

[#74504] Wilhelm Andreas de Seue


Gjest Jan Erling Haugland
 Del

Recommended Posts

Gjest Jan Erling Haugland

Oberstlt Wilhelm Andreas de Seue f 1731, dpt 2.12.,s å i Gjerdrum død 1807, begravd 10.11., s å Kristiania Slottsmenighet, gift 20.10. 1769, Vestby Gård, Rakkestad m Margrethe Christine de Seue døpt 1.10. 1732 Rakkestad død 1810, dtr av Gen maj Peter de Seue. Kjenner noen til om det var etterkommere av dette paret? Jeg har tatt med så mange opplysninger da det er flere med samme fornavn, her i denne de Seue slekten. Mvh Jan Erling

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Erling Haugland

Hei Gunn ! Ja, dette har jeg, det er den karen her som er sønn av Christian som det er vanskelig å finne ut av. Mvh Jan Erling

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Ja, da begynner jeg å forstå problemet :-) Er da Wilhelm Andreas de Seue, sønn av Christian de Seue, beslektet med hustru Margrethe Christine de Seue, datter av Peter de Seue?LenkeOm spørsmålet om etterslekt er det vel du ønsker svar på?Kan lete litt.Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Erling Haugland

Nu var du styggelig tidlig på'n !det er korrekt som du sier. Andreas er sønn av dette paret, som du har i ditt siste innlegg. Ref Ovenstad og Th Hauch-Fausbølls 'Slægthandbogen'. Mvh Jan Erling

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Leif Salicath

Karen de Seue, som bl.a. lenken i (3) viser til er døpt her Lenke og kaptein de Seue og Stina Aaborg er foreldre. Generalmajoren er for øvrig fadder. Se kb Rakkestad 31. des. 1770.Det kan passe med at Wilhelm i (1) er kapteinen. Iflg. Ovenstad var Wilhelm kaptein i 1761 og major i 1785.Karen de Seue ble gift 23. nov. 1798 med major Christian de Seue, f. 23. jul. 1772.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Erling Haugland

Leif ! De giftet seg nok litt inn i slekten disse folkene. Ser forøvrig på gravreg at Margrethe de Seue kalles Oberstinne ved sin død, så Wilhelm har nok avansert i gradene. Mvh Jan Erling

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Leif Salicath

Jeg må korrigere, fordi jeg ser i Ovenstad at den Seue som var gift med Aalborg, ikke var Wilhelm, men Niels de Seue f. 1734 - også kaptein. Han ble gift i 1766 med prestedatteren i Skjeberg, Christine Aalborg. f. 1.nov.1747 i Rødenes.Far til Niels var generalmajor Peter de Seue og mor Hellehus Werenskiold.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Leif Salicath

Det stemmer Gunn.Problemet er fortsatt hvem som er far til Christian som ble gift med Karen. Er det Wilhelm eller Wærner Nicolai, eller ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Erling Haugland

Det er nok riktig. Til å begynne med så trodde også jeg at Nils Wilhelm var sønn av Wilhelm Andreas, det ville passet bra med alder og giftermål, men det er feil, så en må nok lete videre for å finne ut om det er noen barn av paret, Wilhelm Andreas og Margrethe Christine. Mvh Jan Erling

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Jeg lurer på om det er mulig å finne skifter etter foreldre til Wilhelm Andreas de Seue?LenkeKan i så fall muligens gi svar på etterkommere av Wilhelm Andreas?Pussig at det skal være så vanskelig å finne ut om de hadde barn.Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Erling Haugland

Det kan være at det er ett vanlig skifte, hvis ikke det er mil skifte. Da er det i tilfelle Generalauditøren som har skifte på det gradsnivået som han sluttet på, nemlig Obesrst ! Dette har jeg vært innom tidligere. Mvh Jan Erling

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Leif Salicath

Ja, nå tror jeg at jeg kan gi deg svar, Jan Erling. Jeg måtte bare sjekke litt i kb osv. og saken interesserte meg fordi dette også var et av mine egne problemområder.Wilhelm Andreas de Seue døpt 2.des.1731 i Gjerdrum og begr. 10. nov. 1807 i Akershus Slottskirke, var altså gift med Margrethe Christine de Seue, født 1. okt. 1732 i Rakkestad og begr. 5. feb. 1810 i Akershus slottskirke.Hun er datter av Peter de Seue (1694-1772) og Hellehus (Helle Hus) Werenskiold (1705-1771), han sønn av Christian de Seue (ca 1693-1761) og Anne Marie Schjøller.Wilhelm Andreas og Margrethe Christine ble gift 20. okt. 1769 i Rakkestad. De fikk 3 barn, alle døpt i Våle i Vestfold (de bodde i Re, Stokke, Vestfold).Barna: Peter de Seue døpt 30. okt. 1770 i Våle, Christian f. 23. jul. 1772 og døpt 30. jul. 1772 i Våle og Nicolai Christian døpt 19. mar. 1774 i Våle.Peter blir kaptein og gift 9. jul. 1802 med Helle Huus Werenskiold de Seue, datter av Niels de Seue og Christine Aalborg (se ovenfor). De får bl.a. en sønn Wilhelm Christian døpt 14. okt. 1803 i Chra.Christian blir major og er den som ble gift med Karen de Seue (1770-1810) datter av Niels de Seue og Christine Aalborg - se (15). De hadde 6 barn alle født i Rakkestad:Niels Wilhelm f. 30. nov. 1799, gift 21. sep. 1841 i Kråkstad med Karen Marie Houmand (1813-1875) med minst 3 barn (Christian Werner 1844-1869, Peter Andreas 1846- og Bergith 1849). Margrethe Christine 1801-. Anne Marie Schiøller f. 1803. Werner Nicolai f. 1805, gift 11.feb.1834 i Garnisonskirken med Frederikke Henriette Møller f. 1814. Karen f. 1807 gift 27. feb. 1834 med Carl Severin Kresting f. 1799. Christian 1810-1843 sogneprest til Rødenes gift 23. jul. 1834 med Dorothea Benedicte Ulrikke von Schlanbusch f. 1809 (5 barn).Nicolai Christian (den yngste sønnen) finner jeg ikke mere om.Jeg orker ikke legge inn alle referanser til kilder, men jeg har brukt Ovenstad og Familysearch pilot Lenke samt kirkebøkene deretter. Når det gjelder Wilhelm Andreas 1731-1807 barn, fant jeg at han var på Re, Sande (Våle i Vestfold) i det aktuelle tidsrom og det passer ikke med noen andre. Wilhelm Andreas er da kaptein - som også er nevnt i kirkeboken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Erling Haugland

Takk for fantastisk hjelp Leif ! Dette la så godt som alle ting på plass. Ett flott resultat i førjulstiden ! Mvh Jan Erling

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Erling Haugland

Leif ! Jeg lurer på om ikke mannen som ble gift med Karen (innlegg 21) skal være Carl Severin Krefting (godt Østfoldnavn), og jeg ser at det er en Ole Severin Krefting f 1798 Hurdal, AK, sønn av Ole Severin Krefting f 1768), kan det være mannen? Mvh Jan Erling

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.