Gå til innhold
Arkivverket

[#74505] Tydehjelp, konfirmant 1834, Ullensaker


Gjest Tore Johansen
 Del

Recommended Posts

Gjest Tore Johansen

Trenger litt hjelp med noen ord på konfirmant nr 33 på høyre side LenkeChristoffer Hansen Ingjerseie. f. 11 juni 1819. Foreldre Hans Christoffersen og Kirsti ????Og inneklemt mellom nr 33 og 34 står det noe: ???? fra Fin???(cenhagen?)Mvh Tore

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore Johansen

Takk Aud, det gikk opp et lys for etterhvert også, jeg har lett meg grønn etter dåpen hans i Ullensaker. Så viste det seg altså at han var født og døpt i Nes. :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore Johansen

Og den samme Christoffer melder flytting til Nes i 1844. I 3. kolonne står det vel: til Frøhaug ?Men siste kolonne kan jeg trenge litt hjelp med: fra Ullensaker ???????? 1844(nr 3 ovenfra, venstre side)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Aud Sandbu

Til innlegg (4):Ja, det kan godt stå Frøhaug, men vanskelig å tyde dersom man ikke kjenner forholdene. Jeg antar Frøhaug gir mening?Siste kolonne: fra Ullensager med Attest af 14 Febr 1844

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore Johansen

Hjertelig.Han kaller seg Frøhaug da han gifter seg i Nes i 1844, Lenke (nr. 21) det er det som har forvirret meg litt. Første barnet blir født på Hvams-eiet i nes, så flytter de tydeligvis tilbake til Ingjers-eie i Ullensaker hvor han flyttet fra like før.Takk for god hjelp.Tore

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arne Haakensen

Hei Tore, Vet du hvem faren, Hans Christofersen, var? Han var visst nok på Frogner når han ble g.m. Kirsti Andersdatter i 1819 og på en plass under Berg, når Christofer ble født. Begge steder er vel i Nes. mvh Arne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore Johansen

Anne (11)Nei, jeg har ikke funnet ut hvem Hans Christofersen var enda. Jeg har sett litt på Kirsti Andersdtr, men har kjørt meg fast der også, hadde to kandidater, men begge to ser ut til å ha dødd i 1 årsalderen. Har også funnet en tredje kandidat, Kirsti Andersdtr. Mørdre, konfirmert i 1803, men får ikke det helt til å rime med Hvam-eie når hun gifter seg i 1819.Mvh Tore

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore Johansen

Anne, ved nærmere ettertanke tror jeg dette må være Hans Christofersen. Dette basert på at sønnen Christoffer var født på Berg-eie i Nes, men konfirmert i Ullensaker, boende på Ingjers-eie. Han hentet seg også en kone i Nes og flyttet tilbake til Ingjers-eie.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arne Haakensen

Tore, Den Hans Christophersen du angir, synes å være en god kandidat til å være 'min' Hans. Skal se nærmere på han. Antar forøvrig at Kirsti Andersdatter må være hun som er datter (7 år og nevnt som Kiersti)) på Knutsjordet (skrevet Knudts-jordet ved FT) i Nes i 1801. Plassen er beskrevet i Nes Gardshistorie, bind V s. 592 og het Lille Frogner i sin tid. I Christohers dåp i 1819 var fadderne fra plasser/gårder nært tilknyttet Knutsjordet og to av de var muligens Kirstis brødre (Ole Andersen Hvamseie og Nils Bergseie).Er dessverre ikke flink med lenker, men håper at ovenfor er til noe hjelp.Arne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore Johansen

Jeg har også sett litt på denne familien på Knudts-jordet. Finner ei Kirsti Andersdtr. komfirmert i 1808 [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=7652&idx_id=7652&uid=ny&idx_side=-231>Lenke , da er bosted oppgitt Hvam-eie. Og om hennes halvbror Ole, gift med Gudbjørg Kristensdtr. Hvam er bosatt på Hvam i 1808 så er det vel mulig at søsteren også bor der.Finner en Ole Andersen på Lille Hvam i 1801

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arne Haakensen

Tore, Han du ønsket tydehjelp for, Christopher Hansen Ingjerseie, er min tippoldefar på min fars side. Han ble g.m. Inge Andrea Larsdatter Udnes f. 1820 og de fikk bl. a. sønnen Johan Sigvart Christofersen Kaastadengen (Ullensaker), som altså var min oldefar. Hva var tilknytningen til din onkel?Virker forøvrig som den Hans (innl. 13) som var på Måstad i 1801, er den rette. Han var på Gullikstuen u/Holt i 1865 og Holt var en gard forfedrene var sterkt knyttet til. Både faren og farmoren skal være født på plass(er)der iflg. FS. Finner ingenting om dette i bygdeboka til Ullensaker, men den nevner som kjent lite om de som var på plassene.mvh Arne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore Johansen

Dette var jo interesant Arne. Min Onkel var sønn av Johan Sigvart Christofersen og Maren Andrines datter Jenny Anette. Er det Jennys bror Sigurd som er 'din', eller var det fler søsken der?Fint med henvisningen til FT 1865 [url="http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&sidenr=13&filnamn=f60235&gardpostnr=381&personpostnr=2407&merk=2407#ovre>Lenke, da tror jeg vi kan si at at Kirsti er den vi har på Knudtsjordet i 1801

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arne Haakensen

Tore, Tror at vi har fått Hans og Kirsti på plass. Jenny Anette var min fars tante. Min far var sønn av søster til Jenny, Inga Marie f. 25.12.1877 på Kaastadengen, død 1959 i Oslo, g.m. Bernt Gustav Haakensen 1873 på Nordby Nedre, Hovin, Ullensaker, død 1932 i Oslo. Din onkel og min far var således fettere. Jenny Anette og min farmor hadde følgende søsken, alle født på Kaastadengen: Anna Kristine (1880- ca. 1966), ugift, var mange år i USA, Minda Karoline (1873-1971) g. Norum i Oslo, Hilda Johanne (1885-1976)g. Braathen på Kløfta, Kristian (1888-1969) g. 2 ggr. i Oslo, Johan (1891-1980)g. i Oslo, Sigurd (1894-1984) g. på Kløfta. Din onkel må ha vært enten Bjarne eller Alf Einar(Tumann)?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore Johansen

Arne, jeg tenkte meg at det var noen jeg ikke hadde fått med meg der, det var stort sett store barneflokker hele veien i denne slekta. Det var Bjarne som var min onkel, gift med Edel Synnøve Birkelund. LenkeJeg har akkurat fått på plass Hans og Kirsti/m. barn. Så nå får jeg gå løs på de du kom med nå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arne Haakensen

Hei igjen Tore, Dersom du sender meg en e-post til arhaaken@online.no, skal jeg sende deg mitt dok. som inneholder endel info om slekta.Arne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.