Gå til innhold
Arkivverket

[#74506] Espetveit i Setesdalen


Gjest Jan Owe Zetterström
 Del

Recommended Posts

Gjest Jan Owe Zetterström

Hei Jeg har stoppet opp ved min 6 tippoldefar ved navn Knud Torkelson født 1673/78 i Espetveit i Setesdalen og ble gift 17.6.1706 med en Guri Olsdtr. f. 1680 død 1741 (Hun er av ukjent opprinnelse. Knut døde 1736 på Grøtnes under N.Fjelde. Strand. Rogaland. De hadde minst 3 barn : Osmund Knutson 1711 - Knut Knutson 1716 og (mine 5 tippoldeforeldre)Guri Knutsdtr. 1720 gift med Ole Eriksen Idsø Grøtnes f 1720 på Idse. Vet noen hvem Knut og Guri stammet fra? Regner med at Knut gikk til Strand etter arbeid, da det var vanlig å gå denne veien som også andre av mine slektninger har gjordt. Kan noen hjelpe meg her?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Owe Zetterström

Hei, prøver ett nytt søk samtidig i samme sak. Søker etter aner fra Ole Eriksen Idsø Grøtnes (f 1720 på Idse,Strand)sin side. Hans mor Kristi Olsdtr. Eskeland født ca 1680 på Eskeland i Høle 15, av foreldre Ole Anderssen Eskeland og Siri Toresdtr. som begge er av ukjent opprinnelse. Skulle gjerne hatt ett eget innleggstema for disse, men måtte da knyttet den mot denne uansett, så jeg prøver. Kjenner noen til foreldrene til Kristi Olsdtr. Eskeland?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørn Davidsen

Espetveit er ein gard i Valle i Setesdal. Der er det eit par foreldre som kan høve. Dei skal ha hatt fleire born, men berre ein gut er nemnd med namn (Åsmund - han vart gift til Bykle). Foreldra var: Tarjei Åsmundsson Espetveit (f. ca. 1655, d. før 1709) og truleg Jorunn Gunsteindtr. Skomedal (f. ca. 1655 i Bygland, d. 1731).'Av det nemnde brevet frå 1709 går det fram at Jorunn og Tarjei hadde fleire born, men me får ikkje greie på namni deira.' skriv Alfred Ryningen under Espetveit i gards- og ættesoga for Valle, band V.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørn Davidsen

Om du trur dette er rette foreldra, var foreldra til Tarjei (f. ca. 1655) Åsmund Augundssom Homme og N.N. Tarjeisdtr. Espetveit (n. 1699). Hinnar foreldre var: Tarjei Arnesson Uppstad og Margit Torjusdtr., f. Straume. Denne N.N. bar anten namnet Hæge eller Ingebjørg, skriv Ryningen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.