Gå til innhold
Arkivverket

[#74507] Skifte i 1702 Røros: hjelp til tyding


Gjest Heidi Austad
 Del

Recommended Posts

Gjest Astrid Ryen

Dette er vel egentlig ikke noe skifte, men et forlik mellom Jochum Ingebrigtsøn Nyplas, Ellen Ellensøn Vold (gift med Dorthe Ingebrigtsdatter som det senere står) og Birgita Ingebrigtsdatter salig Tarrild Tøresens Efterleverske om at den ene av de tre søsken Jochum Ingebrigtsen skal sørge for deres gamle mor Anna Arensdatter 'til hendis døde dag'.Jochum Ingebrigtsen skal til gjengjeld få de ringe eiendeler som finnes etter deres salige far Ingebrigt Iversen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Heidi Austad

Tusen takk for hjelpen, Astrid! Grunnen til at jeg ba om hjelp var at jeg så navnet Jochum Ingebrigtsen Nyplas og lurte på hva disse sidene handlet om da jeg har funnet skiftet etter ham i 1737. I skiftet 1737 har Jochum to barn: Ingebrigt (min forfader) 33 år og Kari/Karen 28 år. Formynder for Kari/Karen (ugift) ble Ellend Wold, og det var også et navn jeg kjente igjen i 'skiftet' 1702. Slik jeg ser det er Ellend onkel til Kari/Karen og Ingebrigt.Tusen takk også til dere som har gjort jobben med å legge ut skifteprotokollene! P.g.a. dette har jeg nå funnet to generasjoner til på mitt familie-tre.Hadde Ingebrigt Jochumsen fra før, men hadde ikke funnet ut når han var født, da det ikke er kirkebok for Røros mellom 1700-1720. Noen som vet hvorfor?Vet nå at han var født ca. 1704. At hans far het Jochum Ingebrigtsen f. ca. 1670 og mor het Ingebor Isachsd. Farfar: Ingebrigt Iversen død før 1702 og farmor: Anna Arensd død etter 1702.Ønsker med dette en riktig GOD JUL til alle der ute!Mvh Heidi

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Astrid Ryen

Hei Heidi.Det som er tapt av kirkebok for Røros er årene 1701-19. Den aller eldste kirkebok for Røros 1691-1700 ble faktisk gjenfunnet i 1819 i dødsboet etter Abelone Grue (Grube) født Smith. Hun var gift med Peter Grube døpt 8 Trin 1720, sønn av klokker på Røros David Andersen og Elisabet Margrete Grube.David Andersen var klokker på Røros fra en gang på 1690-tallet, og jeg mener det er han som førte kirkebøkene fra da av og fremover, også den kronologisk førte kirkeboken 1720-31 som er skannet. Dette vurderer jeg ut fra håndskriften til den som førte pennen. Jeg er ingen skriftekspert, så det er mulig jeg tar feil.Kirkeboken 1691-1700 må jo ha vært i 'privat eie' hos klokkerens etterkommere, ettersom den ble gjenfunnet i et dødsbo i samme familie. Kanskje årene 1701-19 tok samme vei, men aldri ble 'gjenfunnet'? Dette var et forsøk på en forklaring.Ha en god jul.Mvh Astrid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.