Gå til innhold
Arkivverket

[#74510] HJELP! Ser noen hvor dette bildet er tatt?


Gjest Jan Owe Zetterström
 Del

Recommended Posts

Gjest Jan Owe Zetterström

Hei. Er det noen som kjenner igjen denne parken og bygningene bak? Hvor kan dette være tatt. Lurer selv om det er Bergen, men som Stavangermann er jeg ikke lokalkjent, men håper noen andre har ett godt blikk for plassen Mvh Jan Owe

bilete8209.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marianne Bakketun

Er dei to personane i midten på bilete oldeforeldra dine? (Fritz Julius Andreas Zetterström og Marie Zetterström født Steinkopf)Marianne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Astrid K. Natvig

hei, jeg er ingen ekspert, men bygningen til høyre minner meg om 'norsk byggestil anno 1870-årene', og da tenker jeg på bankbygg, teater o.l. Vi har flere 'lignamente' i Drammen,mvh. Astrid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Owe Zetterström

Hei Marianne Ja, det er mine oldeforeldre Fritz Julius Andreas Zetterström og Marie Zetterström født Steinkopf. kjenner du til Dem? Mvh Jan Owe Mail jozetter at jgnett.com

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Iver Mosvold

Huset i bakgrunnen kunne jo minne om tollboden i Kristiania Lenke .Eller sagt på en annen måte: Huset i bakgrunnen kan ha samme arkitekte(er) som tollboden i Oslo.IM

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marianne Bakketun

Jan Owe; eg kjenner ikkje oldeforeldra dine. Berre lurte på om det var dei. Kanskje du kan nøste kvar dei kan vera og kven dei er i lag med på bilete?Marianne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Morten J. Rasch

Hei Jan Owe!Det er en snev av mulighet for at dette bildet er tatt på Festningsplassen på Akershus festning i Oslo.Byggningen til høyre i bildet er nok dagens byggning til Forsvarets byggningstjenste som ligger til venstre for dagens Kommandantbolig (gammel trebyggning som ikke vises på dette bildet). Etter å ha vært der en rekke ganger selv opp gjennom årene og via bilder på nettet, er det veldig likt som vises på ditt bilde. Vi ser vel den nordre siden av byggningen.Hvis man forstørrer bildet litt ser man nederst mot bakkenivå begynnelsen på det venstre tårnet som danner det ene hjørnet på byggningen.Hvis man ser på fælgende webadresse:Lenkeog 'ruller' seg ned til bildet for byggningen til Forsvarets byggningstjeneste ser man byggningen litt skrått fra venstre. Her ser man byggningen med begge hjørnetårnene i front mot festningsplassen (sett fra vest). På festningsplassen er det også i dag en rekke store kastanjetrær. Noen hus/trær er vel bygget/borte siden den gang bildet ble tatt. For ordens skyld ligger Festningsplassen ikke på den del som er det gamle Akershus slott, men på den 'nye' delen som i dag også bl.a. omfatter Forsvarsmuseet.Hilsen Morten J. Rasch Spikkestad

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Reidar Oddløkken

Resonnementet i de siste innleggene er vel helst riktige, men det var disse vinduene da? Stemmer ikke helt men de er kanskje utskiftet? Et hus som også liknet litt var General Glads bolig men den hadde tårn i hjørnene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Owe Zetterström

Hei og takk alle sammen. Hva jeg med sikkerhet vet om dem: Min Oldfefar Fritz vokste opp i Bergen på forskjellige adresser. De var mange barn etter at moren hadde født minst 15 barn, med 2 menn, men ikke så mange vokste opp. Fritz fikk utdannelse og ble damskipreder og rik rundt 1 verdenskrig da lastratene steg. Mine Oldeforeldre bodde på Minde ett (ukjent)sted. Mannen til Høyre er Maries bror Fotograf Anton Theodor Steinkopf Wold og mannen til venstre står det med ett spørsmålstegn at det er Marie og Antons far, som het Anton Theodor Steinkopf, men han døde i 1904 og da var min oldefar 21 år, så det stemmer ikke. Jeg har alltid trodd at bildet var tatt da broren hennes var på en besøkstur til Bergen eller noe slik? Marie var først gift med Olof Martin Zetterstrøm som døde i 1915 og giftet seg deretter i 1917 med broren Fritz Julius Andreas Zetterstrøm. Kan det være fra bryllupet i 1917 tro? Marie var fra Stavanger og jeg tror hun traff brødrene Zetterstrøm i Stavanger i 1907 da de skulle emigrere til Amerika. Fritz hadde billett og hyre, mens Olof ikke hadde billett. Om noen reiste vet jeg ikke? Det ble alltid sagt at Marie hadde ett godt øye for Fritz, men han reiste så mye og Olof og Marie giftet seg i 1912 og Marie flyttet til Bergen.De fikk 2 barn og Olof døde i 1915 av diabetes. I andre ekte fikk hun 4 barn med Fritz som da var blitt skipsreder og borger med skipene d/s Bergensgut og s/s Lods. De ser ut til å ha levd godt på Minde ett sted. De investerte alt i Tyskland og tapte nesten alt der. Derfor valgte de i 1923 å flytte med sine 6 barn til slekta i Stavanger hvor Fritz var skipsmekler og døde 1940. Dette ble en heller lang slektshistorie, men jeg tror heller ikke bildet er tatt i Stavanger, da jeg heller ikke har sett slike bygg her. Mvh Jan Owe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnulf Pedersen

Dette tror jeg ikke er fra Bergen. Og det er helt sikkert ikke Olav Kyrregate 11. Hele det kvartalet er vel bygget etter bybrannen i 1916.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Birger Forsmo

For meg ligner huset til høyre på et hus på Madlaveiens Høyre side når en reiser mot Madla fra Byen. Men jeg er ikke sikker.Mvh. Birger Forsmo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tor Trondsen

Min umiddelbare tanke var naturhistorisk museum i Bergen. Personene står da på det stedet som heter Musèplass i dag, og i bakgrunenn ser vi begynnelsen på den botaniske hagen.mvh Tor A. Trondsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kurt Østbye

Det er problemer med den lenken, men hvis du klikker på noen av de lenkene som kommer opp, så får du etterhvert opp siden med bildene av bygningen (oppført i 1865) men sidefløyene er yngre).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.