Gå til innhold
Arkivverket

[#74523] Parykkmaker NICOLAUS MATHIAS LE`FEUVRE, hjelp til å finne begravelse o.a.


Gjest David Widerberg Howden
 Del

Recommended Posts

Gjest David Widerberg Howden

Det jeg vet om han er at han skal ha blitt født i Orlèans, Før 1730??. Ankom Trondhjem som flyktning? I 1751(Andre kilder 1764). Han hadde unnsluppet Tyrkisk(sjørøvere) fangenskap??, der han hadde blitt holdt til fange. Han skal ha vært katolikk, men var Protestant da han giftet seg med Agnethe Schultz.Agnethes foreldre godtok aldri ekteskapet, men selv om foreldrene aldri godtok sin svigersønn, sies det at hun levde godt sammen med den hissige franskmannen. Han tok Borgerskap som Parykkmaker i Trondhjem 8/12 1766, lærer i fornemmelig fekting og språklærer. Han flyttet senere til Christiania der døtrene traff sine fremtidige ektemenn. Fikk borgerskap her som Parykkmager 27/9-1771.Han skal være død i 1775(1773)(45 år gammel). Og begravet 10/12(Klarer ikke å finne det i kirkebøkene…..) Da Napoleons General Francois Joseph Le`Febvre døde i 1820. Sendte hans døtre krav til regjeringa, der de krevde å få utbetalt Generalens arv!. De fikk svar, men Anne Gurine som var den eldste skal ha fått beskjed om at hun ikke kunne arve siden hun var kvinne!.Norske Intelligentssedler 1836 nr 87: I 1836 innsendte parykkmakerens 3 døtre andragende til regjeringen(visstnok angående arv etter General LeFebvre). Han ble gift 23/5-1765 med Agnethe Mathiasdtr Schultz(1746-1799)i Trondhjem. Han var bosatt i Tolbodgaten(like ved Akershus festning).1. Når ble han begravet?.2. Finnes han nevnt i andre kilder?.3. Når ankom han Trondheim?.4. Hvilken regjering var det døtrene hans sendte krav til, den Franske?, og hvordan finner man kilder til dette?.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest David Widerberg Howden

Oida avisartikkelen jeg henviste til var visst denne: Må sjekke på nytt den notisen... Hvilken avisartikkel kunne det da være?.

bilete8211.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Kamsvaag Berntsen

Utover borgerbrev, vielse og døpte barn, alt både i Trondhjem og Christiania samt begravelsen på Vaterland 07.03.1775 har jeg ikke andre kilder å vise til hvor han er nevnt (siste spørsmål er fra en sak lenge etter 'min tid' så den kjenner jeg ikke). Men jeg er ikke kommet til 1775 verken i panteregisteret eller skifter så andre kan muligens utfylle her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest David Widerberg Howden

Tusen takk! det var virkelig godtå få det på plass, men skrifta her var ikke lett å lese nei, ser ut til at noen har rettet opp litt av prestens slurv også...Men da var iallfall året 1775 riktig da, var det jeg regnet med, synes jeg hadde kikket over begravelser for det året i Oslo Domkirke... Men uansett takk!.

bilete8212.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest David Widerberg Howden

Fant iallfall en avisartikkel som omhandlet han, er jo litt morsomt å lese reklame fra så langt tilbake..Den er fra Norske Intelligenzseddeler 18 Juli 1770.

bilete8213.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Gjest Tore S. Falch

I heftet ''Norske parykkmakere'' av Ola Holst (se innlegg 3 og 7 i debatt nr 66060) gjengis mange av opplysningene om Nicolaus Mathias Lefevre som fremkommer her i denne tråden. I tillegg refereres det til slektsbøkene for slektene Dybwad og Nerdrum, og det opplyses at Lefevre har etterslekt i familiene Dybwad og Grimsgaard.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest David Widerberg Howden

Hmm.. Den boka må jeg få tak i. Det stemmer det med etterslekten, han hadde etterkommere i slektene: Dybwad, Grimsgaard og Widerberg.Takker!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.