Gå til innhold
Arkivverket

[#74528] Anders Olsen Tangen/Onsaker i Hole


Gjest Astrid K. Natvig
 Del

Recommended Posts

Gjest Berit Knudsen

Jeg sjekket barnas navn på FS og første gutt og pike het Anne og Ole. Så kom Nils og Maria. Og til slutt Kari. Ut fra det tror jeg foreldrene til Anders het Ole og Anne. Jeg fant en Anders dpt. 25/10 1722 N.hov med foreldre Ole Svendsen og Anne Andersdt. Heyren. Men om det er rett Anders er en annen sak, men det finnes noen flere på FS fra omkringliggende områder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Astrid K. Natvig

Under konfirmerte i Haug kirke i oktober 1740 er det minst 3 som heter Anders Olsen, så vidt jeg kan tyde, men gårdsnavnene er værre... Står det Anders Olsen Tangen (Haugen?) på den første av de tre??? [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=8523&idx_id=8523&uid=ny&idx_side=-11>Lenke Permanent bildelenke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Astrid K. Natvig

Tusen takk! Unektelig spennende med denne Anders Olsen Tangen, gitt. Jeg har ikke funnet noen passende 'tange' i Hole, selv om det tusser av dem, så jeg får snuse videre på dette sporet - flott hvis noen aner hvilken Tangen det dreier seg om,mvh. Astrid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Astrid K. Natvig

Kan noen tyde det som står helt nederst på høyre side, 5. november og dåpen til Svend. Foreldrene er Ole Svendsen og Anne Andersdatter, men jeg skjønner ikke hvilken gård/plass det dreier seg om. Hadde problemer med å få til lenke, men håper det gikk bra: Buskerud fylke, Norderhov, Ministerialbok nr. 2A (1716-1725), Kronologisk liste 1719, side 80-81. Permanent sidelenke: [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=8520&idx_id=8520&uid=ny&idx_side=-42>Lenke Permanent bildelenke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Jeg klarer ikke helt å lese gårdsnavnet, men det står ikke Tangen. Ligner på T..ts eie?Norderh. 1865, der finner du flere Tangen, men bare 1 under Haug annex.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Astrid K. Natvig

hei og takk for tolking - kan nok være Tvet eller Tveter, tenker jeg. Etter å ha sett endel i kirkebøkene, blir jeg nesten svimmel av alle som heter Anders Olsen i Norderhov, og med omtrent samme alder, på den tida..... Tror nok nå at MIN Anders er fra Ringerike (Tyristrand??), men så var det det med foreldrene, da. Den Anders som Berit fant, hadde flere søsken, bl.a. Anne, og i 1762 bor det en Anne Olsdatter på Øvre Onsaker samme med Anders og Guri. Hadde jeg bare funnet flere med tilknytning til Tangen!mvh. Astrid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.