Gå til innhold
Arkivverket

[#74531] Anne Cathrine Heltberg (f. 1798, d. 1832) . Hvem var hun?


Gjest Bjørn Piro
 Del

Recommended Posts

Gjest Bjørn Piro

Regnet jo med at dette var en hyggelig julegave for deg å få. Du virker jo ganske ivrig i dette arbeidet. Jeg glemte å si en ting til deg når du ankommer Statsarkivet på Sognsvann. Det kan godt hende de sier' Nei, de bøkene har ikke vi'. Det skjedde nemlig meg, men jeg visste jo at de var der, så jeg svarte bare: 'Da får dere lete litt bedre'. Og etter en tid frem og tilbake måtte mannen bak skranken selvfølgelig innrømme at bøkene befant seg i magasinene deres. Så gi deg ikke! God jul til deg og.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørn Piro

Så flott at du fant frem på Riksarkivet- forstår din glede! Jeg husker ikke hvor langt den norske versjonen av Heltberg slektshistorien går (den som befinner seg på Sogn). Jeg har selv en engelsk versjon om slekten i Norge. Men jeg fikk i sin tid oversendt fra Arnlioth det han på engelsk har skrevet om våre felles, tyske forfedre på Heltberg siden, like til den første, som var Rotherus de Althen, f. Minden, Tyskland omkr. 1150, d. omkr. 1210. Jeg har gjort et råutkast i form av oversettelse for alle disse forfedrene, men stoffet er vanskelig og treffsikkerheten i oversettelsen kan sikkert diskuteres, men jeg har prøvd å gjøre det etter beste evne ut fra mine beskjedne engelskkunnskaper. Dette teller ialt 78 A-4 sider (når også etterslekten helt ned til min oldemor Amalie Heltberg (1840 1887) medtas. Dette kan jeg gjerne sende deg på mail, men jeg gir nødig fra meg emailadressen her på nettet. Men du kunne jo ringe meg. Du ser jo hvor jeg bor: Hosle i Bærum, så du finner lett telefonnummeret mitt. Jeg skal på ski imorgen (onsdag), men er hjemme om ettermiddagen. Passer ikke det, kan du jo bare slå på tråden senere. Hilsen Bjørn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

(24:) Mens jeg venter på Heltberg-bøkene kunne du kanskje fortelle meg om løytnant Johan Pedersen Heltberg (1748-1789) (far til Eva Marie Heltberg) fra Skånevik var bror av den Elias Pedersen Heltberg f. ca.1738 som i 1801 er 'betient ved sukkerhuuset' i Trondheim, med døtrene Karen (Wulf) og Maren (Lund), og samtidig om han var bror av den Kristine Pedersdatter Heltberg som ble begravet i Bremnes kirke, HO, 19 år gammel, og etter hvem det var skifte på Habbastad i 1754 (formynder: Salomon O. Sjøvoll).Dette er i så fall den Elias P. Heltberg skal ha vokst opp hos sin onkel (din 4xtipp) sogneprest i Beitstaden, Elias Eliassen Heltberg (1686-1766).Johan vokste kanskje også opp i foster- eller pleiehjem, morløs som han ble som ettåring ? Mer sannsynlig er det vel at han ble tatt hånd om av sin stemor, Johanne Alida Vendsyssel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørn Piro

Svaret er ja - Elias (1739-1817) og Kierstine (f.1741)var begge søsken av Johan Pedersen Heltberg. Da Johans far døde kom onkelen, sogneprest Elias Heltberg (1686-1766), og tok med seg barna (fra første ekteskap) hjem til Beitstaden. Men sognepresten hadde mer enn nok med egne barn, så f.eks. Johan ble sendt til Lars Dreyer i Overhalla (som senere ble gift med Johans søster). Videre kom han i hjemmet til sin kusine Anna Heltberg (gift med misjonæren Darre). Men Johan slo seg aldri til ro i disse strikte religiøse hjemmene til sine slektninger og derfor gikk han inn i armeen for å komme seg bort, forteller Heltberg slektsboken! Så som du skjønner var det ikke stemoren som tok seg av Johan.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

(Bjørn/28:) Jeg vil selvsagt gjerne ha denne fila med dokumentet på 78 A4 sider, og du kan gjerne sende den til nermo(a)online.no. På forhånd tusen takk ! Hilsen Per.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørn Piro

Nei, Kierstine ble som jentunge sendt som tjenestepike til gården Habbestad i Finnås hvor hun døde 13 år gammel i 1754. Derimot ble søsteren, Helene Pedersdatter Heltberg (f. 1738-1824) gift med Lars Dreyer (1718-1795). De giftet seg i Fosnes 1772.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Nermo

Fra Riksarkivets privatarkiv (Kringsjå, Oslo) (arkivkode PA-0302) fikk jeg idag brakt opp fra magasinet avdøde generalkonsul Arnlioth Gelline Heltberg's bøker (fra 1974) om slekten Heltberg, nemlig 'Part One / Vol. 1' (om Heltberg-slekten i Tyskland) og 'Annen del / Bind 1 og 2' (om Heltberg-slekten i Norge). (Et Bind 3 skal i tillegg være donert til RA i 1983, med div. rettelser og tillegg, opplysninger om andre familer Helberg/Hellberg i Norge, samt stamtavler over den norske Heltberg-familien. Dette bindet har jeg imidlertid ikke sett foreløpig).De to bøkene om den norske slekten er et fantastisk arbeid på hhv. 450 og 737 maskinskrevne sider, i original, med innlimte bilder, attester, våpen/segl. o.l. tilhørende mange av de omtalte medlemmer av Heltberg-slekten i Norge, som forfatteren samlet hoveddelen av materialet til i perioden 1920-1940, før han flyttet til utlandet (såvidt jeg vet til slutt i San Fransisco, California).Jeg fant masse informasjon av stor interesse for meg i bøkene, og har fått tatt kopi av 38 av de mest aktuelle sidene. Sidenumreringen var imidlertid annlerledes enn den utgaven det er referert til i innlegg #24 (som vel er den engelske utgaven), idet løytnant Johan Pedersen Heltberg (1748-1789) er omtalt fra s. 365 og utover, mens hans datter Eva Maria Heltberg (1782-1851) (g. Bratt) finnes på s. 383.Som sagt, et imponerende verk !

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørn Piro

Det var godt å høre at du fant mange verdifulle opplysninger i Heltberg-slektsbøkene samlet av min gode venn Arnlioth Gelline Heltberg. Ja, det er et imponerende arbeid han her har nedlagt. Arnlioth var tilknyttet utenrikstjenesten i USA (som amerikansk statsboger) og arbeidet gjennom mange år i den amerikanske ambassaden i Tel Aviv. Som 18-20 år gammel hjalp jeg ham med å innhente opplysninger om slekten i Norge (og disse info er medkommet i hans reviderte utgave). Vi hadde kontakt gjennom alle år like til han døde i 1991. Han besøkte meg også her i Norge ved et par anledninger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Helge R. Naess

Navnet Arnljoth Gelline Heltberg - (att.: Bjørn Piro)interesserte meg - Jeg hadde en skolekamerat på Nordstrand Gymnasium (i Oslo) för krigen. Er det samme mannen som den amerikanske generalkonsulen (dvs. hadde han utvandret ?) -eller er det her fordobling av en kjær navnekombinasjon i Heltberg-slekten? / Hilsen, Helge R. Næss(London)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørn Piro

Nei, det er neppe generalkonsulen du har gått i klasse med - med mindre du er 105 år gammel da??! Man kan aldri vite!! Den Arnioth Gelline Heltberg du gikk i klasse med var født 1920 og døde 1986. Han var reklamemann og etablerte eget reklamebyrå i Oslo (A.G. Heltberg AS). Han var adm.dir. her i mange år. Han hadde fått oversendt fra sin navnebror et eksemplar av Heltberg slektsbøkene som jeg fikk låne for avskrift da jeg var 16 år gammel. I alt har det vært 6 stykker av Heltberg slekten som har båret navnet Arnlioth Gelline, den første født i 1840, den siste født i 1956. Navnet er hentet fra Olav den helliges saga.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Helge R. Naess

(Nr. 38) - Takk for svar. Sørgelig å høre at han döde så tidlig.PS: Arnljot Gelline ja, du må ikke tro at han er ukjent. Allerede som barn leste jeg Olav den Helliges Saga minst 4 ganger. På skolen ertet vi Arnljot med dette saga-navnet hans.PS 2: Pussig at det eiendommelige navnet hans (Arnlioth Gelline) forekommer på 2 steder i slekten (ja, de må vel begge ha vært i slekt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...
Gjest Per Nermo

(7:) I debatt 68700 ''Norges Prokuratorer, Sakførere og Advokater 1660-1905'', innlegg 101 (Lenke) opplyses det at prokurator Peder Knudsens foreldre var konceptskriver (i København ?) Knud Knudsen og Sara Margrethe Pedersdatter. Men dette er sikkert også nevnt i boken 'Slekten Rømcke' (1995) ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.