Gå til innhold
Arkivverket

[#74533] Agderbrev i avskrift


Gjest Kristian Fjeldsgård
 Del

Recommended Posts

Gjest Kristian Fjeldsgård

I forbindelse med tema 40506 [url="http://da2.uib.no/cgi-win/WebDebatt.exe?slag=listinnlegg&debatt=brukar&temanr=40506&sok=&nr=8&antinnlegg=261&startnr=&antall=&spraak=#anker>Lenkehar det blitt annonsert en webside med avfotograferte dokumentavskrifter fra Agder.En smakebit med en egen ”flipbok” har tidliger vært offentlig, men nå kommere noe mer.I samarbeid med Norsk Slektshistorisk Forening blir nå Aust-Agderbrev 1-5 publisert. Også fellesregistre for disse tre brevseriene blir publisert. Det registeret som kalles ”Fremmede brev” viser både til bindet ”Brev utenfor Agder”, brev utenfor Agder i de to hovedseriene og brev i de to seriene,men som er det andre fylket.Inngangen kan skje her: http://www.genealogi.no/kilder/ ”AGDERBREV I AVSKRIFT”Eller fra hovedsiden til NSF:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars Ove Wangensteen

For det første vil jeg berømme den enorme innsatsen til Kristian. Det er snakk om ca 5000 bilder han har tatt, og Kristian og Carsten i NSF har gjort en formidabel jobb med å systematisere og tilrettelegge dette arbeidet til glede for mange. Jeg tar av meg hatten! Dette digitaliserings-prosjektet er vel kanskje det en av de største NSF har påtatt seg?, og jeg gleder meg til fortsettelsenFor å kunne lese disse e-bøkene kreves en flash-player. Den kan lastes ned her: http://get.adobe.com/flashplayer/. Hos meg virker dette fint både med Internet Explorer og Firefox. E-bok er den eneste løsningen som kan brukes til publisering av så store filer. Her blir ikke hele filen lastet ned i sin helhet, men i 'etapper' og i takt med hvor fort brukeren blar. En PDF-fil i denne størrelsen hadde det tatt 'evigheter' å laste ned.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Reidar Christiansen

Slutter meg til gratulantene. Flott at du har sørget for å tilgjengeliggjøre dette materialet, Kristian. Bra jobbet!E-bøkene funker for øvrig også bra med Safari.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arvid Andersen

Godt gjort Kristian! Ved en 'snabb' gjennomlesning fant jeg 'perler' på en gang. Dette kommer til å skape mange fine og lærerike debatter, det er jeg helt sikker på. Fint at du også deler med deg av æren til Lars Ove. Arvid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Carsten Berg Høgenhoff

À propos innlegg 7, fra Sigbjørn Sandsmark: E-bøkene/flip-bøkene på genealogi.no krever Flash Player. På http://get.adobe.com/flashplayer/ er det en nedlastingsside for Windows, Firefox, Safari og Opera (standardversjonen), og med henvisning også for noen eldre operativsystemer. Vi har ikke testet e-bøkene opp mot alle mulig eldre system, og det kan nok være at det går tregt eller ikke virker på noen - men her har vi lett etter funksjonalitet for de fleste da vi valgte løsning. På Mac OS 10.2.8 som jeg har testet det på, går det greit, men sakte.Ellers er det som Lars Ove har nevnt: Fordelen med de flip-bøkene vi har valgt for genealogi.no er at de laster og leser bare noen sider av gangen. Det gjør nedlastingen rask og godt håndterlig - noen av disse ebøkene er på mange hundre sider og tilsvarende tunge i megabytes, selv om vi har optimalisert dem for minst mulig båndbreddebelastning.På sikt kommer jeg til å legge til en innholdsfortegnelse i selve e-boken hver av bøkene for agderarkivene, slik det er på filen 'Agderbrev 1 Utenfor Agder (1431–1477)' (se knapp for til venstre i linjen under boken), men i første omgang få ferdig VA. Fellesarkivene er jo ellers veldig greie å orientere seg etter - med boken oppe i ett vindu og arkivet i et annet.Kjempehyggelig å høre at det settes pris på dette her! Vi har planer for flere ting fremover, og jeg tillater meg å gjenta oppfordingen fra 2. desember på genealogi.no: Vi kan komme til å trenge folk. Ta gjerne kontakt.Det samme gjelder om du har idéer for gode prosjekter.Agderbøkene er selvsagt et eksempel til etterfølgelse: Personlig engasjement fra Kristians side og en fantastisk innsats med fotograferingen og registrene, og godt samarbeid mellom ham, Lars Ove og meg har gitt god fremdrift - helt supert! Flere slike!!!Mvh Carsten (redaktør genealogi.no)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Reidar Christiansen

Glemte å kreditere Kristian, Carsten og Lars Ove for flott innsats, men gjør det nå. Arbeidet dere har utført er av stor betydning for slektsforskningen i Agderfylkene. Når lensregnskapene etter hvert er på plass i DA, vil en ha et godt utgangspunkt for å utforske 15-1600-talls slekter. Brukes i tillegg Norske Herredags-Dombøger og Agdesidens dombok fra 1636, kan en nå langt. I tillegg finnes det en del utrykte diplomer som ikke er avskrevet og følgelig ikke er tilgjengeliggjort i Agderbrev.Noen av disse diplomene har jeg innarbeidet i personregisteret 'Folk i Agder 1500-1560', på nettsidene til NSF. Pga. redaktørverv og artikkelskrivning har jeg dessverre ikke fått gjort noe med dette registeret siden 1995. Er det noen som kan tenke seg å hjelpe til med å utvide registeret frem mot år 1600, stiller jeg med kildemateriale og kompetanse. Det er i utgangspunktet ikke nødvendig å være godt kjent med 1500-tallets ortografi og genealogi så lenge vi kan samarbeide. Det jeg søker er en person som er ryddig og villig til å holde på en stund med registreringen. Min oppgave blir i så fall å koordinere samt å fortsette å lage referater av utrykte diplomer. Jeg kan nås på per-reidar@getmail.no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristian Fjeldsgård

Ny sjøsetting:VA 2 er klar og åpnet.Carsten står på som bare det midt oppe i ribbefatet. (Om han nå spiser ribbe på Julaften)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristian Fjeldsgård

Det virker ikke som om Carsten har gravd seg alt for langt ned i ribbefatet.Resten av VA-brevene er nå åpnet opp:LenkeJeg bukker og takker for den jobben Carsten har gjort.Forøvrig kom vi som har drevet med dette prosjektet i land etter programmet.Videre fotografering vil nok komme etterhvert, men foreløpig uten noen tidsfrist.Som tidligere nevnt er det mulig å bestille kopier fra SAK med de henvisninger som ligger i registeret for AA.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars Ove Wangensteen

Kristian og Carsten har gjort en kjempejobb! Dette er den største publiseringen av avfotograferte originalmateriale i NSFs historie.Og dette er bare begynnelsen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.