Gå til innhold
Arkivverket

[#74534] Fødte i Metbäcken, Østmark, Sverige.


Gjest Albert Flisnes
 Del

Recommended Posts

Gjest Albert Flisnes

Ester Linnea Olsson ble født i Metbäcken,Østmark 1909 og ble gift med Peder Olsen Gammeltorp, Grue Finnskog ca 1928. Noe der ute som har tilgang til svenske kirkebøker som kan være behjelpelig med å finne Ester sin fødsel - og dåpsdato ? Og det viktigste av alt : Hvem var hennes foreldre ? Håper noen kan hjelpe meg !! mvh A. Flisnes

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Trond Øivindsson Lunde

I dåpsboka for Østmark i Värmland finnes det bare en Ester Linnea i 1909. Hun ble født 28. august 1909, men hennes foreldre var Henrik Hansson, født 17. september 1866 og Elisa Henriksson, Tallberg, født 2. juli 1872.Genline FamilyFinder GID: 550.47.15800

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Trond Øivindsson Lunde

Broren Karl Wilhelm ble født 14. juli 1898. Foreldre Henrik Hansson 'från Grue i Norge', født 17. september 1866 og Elise Henriksdotter, Hästberg, Østmark, født 2. juli 1872Henrik må være nr. 194 her: Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lene Hagen

Jeg fant heller ingen Ester Linnea som kan passe i f.boken 1909 Östmark.Jeg har gått gjennom forsamlingsbøkene 1900-1909 og 1910-1919 og det som da gjelder plassen Metbäcken (sörra og nörra)Jeg finner da ingen Ester Linnea født 1909, heller ingen Ester Linnea som kan passe med farsnavnet, dvs jeg finner ingen Ester Linnea i det hele tatt (mener jeg å huske) i den 20 års perioden på den plassen.Kan det være at hun er født et annet sted ?Kanskje du bør lete etter vielsen og se hva som står der, og da ikke minst fars navn også. Jeg har også sett gjennom f.boken for Fryksände for 1909 men kunne ikke se henne der heller.Hilsen Anne Lene Hagen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Albert Flisnes

Takk til Rolf, Trond og Anne Lene for innleggene. Virker som hun ikke er født i Østmark, kanskje hun er født og gift i Norge? Får granske Gruebøkene ! mvh A. Flisnes

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Wenche Örbeck Kristiansen

Hei Albert! Er du sikker på at Ester Linnea Olsen(Olsson, på svensk, men kan väre skrivefeil?)var hennes pikenavn? Hun fikk ikke etternavnet Olsen etter at hun giftet seg med Peder Olsen?? Ellers så ser det vel ut som Trond fant den rette? Ikke ofte navn, mellomnavn og födselsår passer uten at det er rett!?Lurt å tenke på? Mvh Wenche

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Wenche Örbeck Kristiansen

For meg ser det ut som Henrik Hansen ble födt, döpt og konfirmert i Grue og flyttet som ungkar til Östmark i Sverige 1892. Treffer Elisa Henriksdotter og gifter seg, får Karl Willhelm 1898 og Ester Linnea i 1909. De flytter kanskje alle til Grue? I allefall gifter Ester Linnea seg med Peder Olsen på Gammeltorp i Grue Finnskog? Se bare hvordan etternavnet Hansen, har blitt Hansson da han kom til Sverige. Tenker at Ester Linneas etternavn har kommet til etter hun giftet seg?? Mvh Wenche

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lene Hagen

Ja, enig Wenche. Trond har sikkert funnet rett person, og du er helt sikkert inne på noe riktig når det gjelder Ester Linneas etternavn.Jeg bestemte meg for å se hva jeg klarte å finne ut av denne familien, vi beveger oss i et tidsrom her hvor kilder som regel har stoppet opp. Heldigvis her gikk en del litt lenger.Ester Linnea som Trond fant, og som er den eneste som er født i Östmark i 1909 var født på Tallberg. Albert Flisnes skriver i første innlegg at hun skal være født på Metbäcken. Både Tallberg og Metbäcken ligger under Östmark i Östmark, så dette er ikke umulig.I Forsamlingsbok 1900-1909 side 667 og 1910-1919 side 719 for plassen Tallberg u/Östmark finner jeg:Henrik Hansson f 17/9-66 Grue, Norge. Norsk Undersåter. Kom fra Norge 22/11-01. Han må imidlertid ha vært kanskje litt frem og tilbake mellom Norge og Sverige, for deres vielsesdato er den 23/6-1899 i Østmark. Jeg skal se om jeg kan følge dem litt rundt dette senere, men gjør ferdig dette her først. Ved vielsen fremkommer det at han var husmannsson, Bråten, Grue.Hans hustru Elisa Henriksdotter 7/7-1872 Östmark. Da de giftet seg var hun arb.dotter, Arnsjøn.Barn (alle født i Östmark):Hanna Emilie 14/4-96. Flytter til Norge 19/12-17. Emibas sier at hun flyttet til Nes i Akershus.Karl Wilhelm 14/7-98. Flytter til Norge 10/10-1917. Emibas oppgir at han flyttet til Åsnes, Hedmark)Oskar Valfrid 9/8-00Signa Kristina 19/2-04Hulda Evelina 21/6-06. I flg Emibas flytter hun til Norge den 30/10-25, og da fremkommer det ikke noe om hvor hun flyttet.Ester Linnea 28/8-09Axel Edvin 6/11-11Husforhør/Forsamlingsbøker stopper i 1919, før det flytter ikke Ester Linnea til Norge, men antakeligvis er hun konfirmert i Sverige før hun reiser. Det er tilgjengelige flyttelister etter 1919 og jeg har sett gjennom årene 1924-1929 uten å finne henne, men her er det sikkert mulig at jeg kan ha oversett henne.Da Henrik Hansson og Elisa Henriksdotter gifter seg i 1893 oppgis hun å være arb.dotter från Arnsjön. Jeg gikk så til husforhøret 1891-1895 side 186 Arnsjön i Östmark og fant familien:Arb. Henrik Henriksson 2/8-1842. Gift 9/2-64hustru Kerstin Andersdotter 11/8-1841Barna: Kerstin 16/9-69Elisa 7/7-72Jon el. Jan 22/7-74Henrik 10/10-76Hilsen Anne Lene

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lene Hagen

Et par korrigeringer fra de siste linjene i forrige innlegg.Jon el Jan f 1874 heter Jon. Henrik f 1876 heter Senrik i flg 1890 tellingen.Anne Lene

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lene Hagen

Vedr Henrik Hansson og Elisa Henriksdotter.Det har fremkommet tidligere (innl 10) at han kom fra norge i nov 1901. Jeg har faktisk ikke funnet noe tidligere innflytting til Östmark på han.Når første barnet Hanna Emilie blir født, så står det ikke noe om at han bor i Sverige. I husforhøret 1891-1895 bor Elisa alene sammen med de to første barna, og Henrik er da tydeligvis i Norge. Det første jeg ser dem bo sammen er det som jeg skrev i innlegg 10.Kan det være jobb da som gjør at de bor hver for seg. Dermed når Henrik er hos sin kone i Sverige så er det ikke flytting, men besøk, frem til 1901 når han så flytter til Sverige.Anne Lene

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hanne Ludvigsen

Ble Elisa gift på ny??Persson f. Henriksson, EliseKärr, Östmark 1:482Död 20/3 1951.Kyrkobokförd i Östmark (Värmlands län, Värmland).Född 7/7 1872 i Östmark (Värmlands län, Värmland).Gift kvinna (22/8 1925). -------------- Motsvarande kyrkobokföringsförsamling(ar) 1/1 2005: Östmark, Torsby kn (Värmlands län, Värmland)Födelseförsamling i källan: Östmark (Värmlands län)Källor: DB, FB, VB / DOR 50-51

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hanne Ludvigsen

Olsson, Signe KristinaN Metbäcken 2336 680 40 ÖstmarkDöd 18/12 1982.Kyrkobokförd (1971) i Östmark, Torsby kn (Värmlands län, Värmland). Mantalsskriven (1971) på samma ort.Född 19/2 1904 i Östmark (Värmlands län, Värmland).Änka (30/4 1947). -------------- Födelseförsamling i källan: ÖSTMARK (Värmlands län)Källor: RTB 83 / SPAR 90

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hanne Ludvigsen

Henriksson, JonTallberg, Östmark 1:330Död 20/5 1962.Kyrkobokförd i Östmark, Östmarks kn (Värmlands län, Värmland).Född 27/7 1874 i Östmark (Värmlands län, Värmland).Änkling (29/6 1954). -------------- Motsvarande kyrkobokföringsförsamling(ar) 1/1 2005: Östmark, Torsby kn (Värmlands län, Värmland)Födelseförsamling i källan: Östmark (Värmlands län)Källor: DB, FB / DOR 62

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lene Hagen

Vedr innlegg 13, jo det ble en vielse til her, og nå kommer plassen Norra Metbäcken inn.Gift 22/8-1825 , andre ekteskap for begge: Olof Persson äg, enkl, N. Metbäcken f 14/3-1874 og Elise Hansson f. Henriksson, Tallberg f 2/7-72, så et par ord som jeg ikke helt tar. Lurer på om det ene er äg (for ägare) og det andre kan være änkling.Hilsen Anne Lene

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hanne Ludvigsen

Persson, OlofKärr, N. Metbäcken, Östmark 1:482Död 9/10 1954.Kyrkobokförd i Östmark, Östmarks kn (Värmlands län, Värmland).Född 14/3 1874 i Östmark (Värmlands län, Värmland).Änkling. -------------- Motsvarande kyrkobokföringsförsamling(ar) 1/1 2005: Östmark, Torsby kn (Värmlands län, Värmland)Födelseförsamling i källan: Östmark (Värmlands län)Källor: DB, FB / DOR 52-60

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hanne Ludvigsen

Henriksson f. Nilsson, EmmaFuruberg, Långerud 1:72Död 29/6 1954.Kyrkobokförd i Östmark, Östmarks kn (Värmlands län, Värmland).Född 17/5 1875 i Östmark (Värmlands län, Värmland).Gift kvinna. -------------- Motsvarande kyrkobokföringsförsamling(ar) 1/1 2005: Östmark, Torsby kn (Värmlands län, Värmland)Födelseförsamling i källan: Östmark (Värmlands län)Källor: DB, FB / DOR 52-60 Kona til Jon

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Albert Flisnes

Tusen, tusen takk til Wenche, Hanne og Anne Lene for ett meget godt stykke arbeid !!! Dette blir noe å vise min arbeidskollega. Jeg (dere) hjelper henne å finne ut mer om hennes mormor. Bare ett spørsmål : Er det sannsynlig at Ester sine forfedre kommer fra finneslekt ? mvh Albert

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Finn Sollien

Hehriks far er Hans Johansson f. ca 1827 i Åskagsberget i Östmark, viet i Grue kirke 17/7 1853 m. Karen Andersd. f. i Kirkesjøberget 1830. Hennes foreldre er Anders Andersen Kirkesjøberget 1794 og Ingrid Olsd. Græsberget 1788. (Grueboka Finnskogen side 248)Far til Hans er Johan Johansson. I samme bok side 465 er familien til Henrik omtalt under plassen Kvernberget. Mvh. Finn Sollien

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.