Gå til innhold
Arkivverket

[#74539] Bjørn Haagensen Berg o.1813, Nes, Hallingdal, hvem er foreldrene?


Gjest Litta Olsen
 Del

Recommended Posts

Gjest Litta Olsen

HeiI DIS-Norges forum startet jeg dette temaet: LenkeSom det fremgår er det funnet en Bjørn Haagensen, født 1811 med far Haagen Olsen. Jeg finner ikke andre med rett navn.Ved vielsen til Bjørn står det at hans far het Haagen Bjørnsen og at Bjørn var født 1813. Det står det også ved hans død i Florø, Sogn i 1901.Derfor er jeg litt usikker på om det er rett Bjørn og håper at noen kan avkrefte/bekrefte det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Egil Russøy

I 'Flora-minne' 2006 er det ei oversikt over alle som budde i Florø 1865. Her er det i hushold 26 oppført Bjørn Håkonson Berg født 07.02.1811 i Hemsedal, Buskerud. Yrke Skredder, gift med Gurine Marie Jacobsdtr. Purkestad, født 07.06.1816 i Bergen, gift 08.07.1840 i Finnås Hordaland.Foreldrene til Bjørn Håkonson Berg var: Håkon Olson Bergo, født 1771 i Hemsedal, Buskerud, død 1836 i Hemsedal, Buskerud. Han var sønn av Ola Torleivson Bergo og Helga Pedersdtr. Håkon blei gift med Gjertrud Bjørnsdtr. Purkestad f. 16.03. 1806 i Hemsedal, Buskerud. Ho var datter av Bjørn Jakobson Purkestad og Liv Herbrandsdtr Torset.Foreldra til Gurine Marie Jacobsdtr Purkestad var: Jacob Bjørnson Purkestad født 1784 i Hemsedal, Buskerud, død i Bergen. Han var bror til Gjertrud Bjørnsdtr Purkestad. Han gifta seg 14.02.1816 i Askøy, Hordaland, med Marte Maria Kolbeinsdtr Felde, fodt på Voss, datter av Kolbein Jonson Fjelde og Gudve Nilsdtr.I hefte er det også ei overikt over barna til Bjørn og Gurine, Håkon og Gjertrud og Jacob og Marte.mvh Egil

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Litta Olsen

Oi, der kom et innlegg før jeg fikk svart!Tusen hjertelig takk, Egil! Bedre bekreftelse er ikke mulig og så fikk jeg bakgrunnen til Gurine Maries foreldre på kjøpet.Det eneste jeg visste om de var: Jacob Bjørnsen, Hallingdal og Marthe Kolbensdatter, Fjeld eller Voss............Da anser jeg saken som løst ;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Ved dødsfallet til Bjørn 1901 står det at han var født i Hemsedal.Hvem var moren til Bjørn (3). Jeg må misforstå noe her for det står at Håkon Olsen Bergo ...... sønn av ..... gift med Gjertrud Bjørnsdt. Purkestad FØDT 16/3 1806. Alstså så er moren 5 år eldre enn sønnen Bjørn?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Egil Russøy

Ja, beklager, det gjekk litt i surr med alle datoane. Gjertrud og Håkon blei gifte 16.03.1806.Gjertrud er født 12.11.1780, død 1863 i Hemsedal. (framleis ifølge 'Flora-Minne' 2006)mvh Egil

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.