Gå til innhold
Arkivverket

[#74546] juleklapp


Gjest Ola Ljødal
 Del

Recommended Posts

Gjest Ola Ljødal

I Sverige er 'julklapp' en julegave. Uttrykket har visstnok også vært brukt i Norge. Norsk Riksmålsordbok forklarer opprinnelsen til ordet 'juleklapp' slik: '..banking på døren før gaven ble bragt inn'. Kan noen huske at ordet har vært brukt i Norge? og har noen kjennskap til om det finnes andre forklaringer?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Ser at ingen har svart på spørsmål om Julklappar :-)Har ikke hørt ordet brukt i norske juletradisjon. Her står litt om opprinnelsen til ordet i Sverige. http://www.jul-i-sverige.se/Takker for din e-mail adresse, har sendt en liten julehilsen. RIKTIG GOD JUL og takk for mange hyggelige debatter her.Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Åse K. Kristiansen

Jeg lever og husker at min mor innimellom brukte ordet julklapp om gave, gjerne en liten en jeg fikk åpne tidlig på dagen. Det var tidlig på 50-tallet, Sør-Helgeland.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.