Gå til innhold
Arkivverket

[#74550] Australia søker 'Haldare' Ludwig Andersen f. ca 1864


Gjest Kikki Brill
 Del

Recommended Posts

Gjest Kikki Brill

Er det noen som har hørt om denne mannen, muligens fra Sør-Trøndelag? Haldare er nok feilskrevet tenker jeg. Kopi av txt fra australieren som bad meg om hjelp, ikke så mye å gå på men desto mer spennende!KOPI: Thanks for the prompt to find outmore information. I didn't think it was possible until I had a look. I searched throught eh war records of Ludiwg's son and found that Ludwig's full name was Haldare Ludwig Anderson. C.A. Australia

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kikki Brill

Javisst, det tenkte jeg ikke på, har hatt haldor, halvar i hodet! da søker jeg på nytt etter ham og ser hva jeg finner. men fortsatt ønsker jeg hjelp om noen har lyst!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kikki Brill

Javisst, det tenkte jeg ikke på, har hatt haldor, halvar i hodet! da søker jeg på nytt etter ham og ser hva jeg finner. men fortsatt ønsker jeg hjelp om noen har lyst!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kikki Brill

Er faktisk et sted som heter Haltdalen, sør Trøndelag..kanskje fødestedet hans kom i navnet da han bosatte seg i Australia. Får se hva jeg finner..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kikki Brill

VI HAR FUNNET DEM! Takket være Harald og Vidar, se her hva damen sendte meg i stad. Ut fra det hun skriver her er kandidaten i første lenke den riktige all den tid stebror heter Johnsen til etternavn og at øya Wahla antageligvis betyr Hvaløerne og igjen det at navnet Leopold dukker opp: Thanks for offering to look up my family tree. My grandfather had tried many years ago, but I don't think he got very far. Apparently the parish records on the island his father came from were burnt in a fire, but here's everything I know:My great grandfather, Ludwig (I don't know his middle name) Anderssen (? not sure if this is the correct spelling) came to Australia in around the 1880s. I can only guess this - based on the fact that his second son, my grandfather, was born in 1895.Ludwig was a merchant seamen; he jumped ship in South Australia, there's a building near Adelaide for sailors called Oslo House - I imagine there may have been a few Norwegians who did the same thing.Anyway, Ludwig's middle name could have been Frederick or Leopold. These seem to be family names - my grandfather's name was Francis Frederick and his older brother was Leopold Kieran. (Ludwig married an Irish woman, so their children had Irish and Norwegian/Scandinavian names).My grandfather found (I don't know how) that Ludwig came from an island off the coast of Norway called Valha or Wahla (I don't know how to spell it). He also thought that Ludwig had a brother whose surname may have been Johanssen and that his brother may have moved to Canada.Our surname was changed, like Norman's, by the English-dominated authorities in Australia the 19th Century - hence it's now Anderson not Anderssen. And unfortunately that's all I know, which is not much to go on, but any information would be interesting.Tusen millioner takk, nå kan jeg bygge videre for henne og gi henne årets julegave!juleklem fra Kikki til alle som har hjulpet til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kikki Brill

TYDEHJELP ønskes til uægte barn Marie Johnsdatter nr 48 høyre side født fjerde mai, 1818. Hva er innført om foreldre av presten?Kildeinformasjon: Østfold fylke, Tune, Ministerialbok nr. 5 (1815-1823), Fødte og døpte 1818, side 76-77. Permanent sidelenke: [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=7497&idx_id=7497&uid=ny&idx_side=-41>Lenke Permanent bildelenke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Else B. Rustad

Marie født 4. mai, døpt 10. mai 1818. Om foreldrene:'Moderen, en Pige Anne Madsdr.(?) opholdende sig paa Pladsen Trøskeholtet under Gaarden Torskenæs, angav som Fader til dette uægte Barn, Drengen Peder Johnsen, tjenende paa Gaarden Bjørnlandhougen. Moderen har blot opholdt sig her 1 Aar, men har sit Hjem enten i Vaaler eller Skibtvedt'

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.