Gå til innhold
Arkivverket

[#74551] Carl Marcus Hansen, født 23/10 1795. Trondheim.


Gjest magne jensen
 Del

Recommended Posts

Gjest magne jensen

Søker forfedrene til Carl Marcus. Har Følgende opplysninger. Carl ble døpt 15/11 1795 i 'Vår Frues Kirke'. Foreldre: Hans Benjamisen og Karen Eriksdatter. Carl havnet senere i Gildeskål (Mårnes), hvor han ble to ganger gift og har en stor etterslekt. Han er min tippoldefar. Søker derfor opplysninger om først og fremst Hans og Karen, deres opprinnelse og levned.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest magne jensen

Tusen takk Berit. Fant ut at det er en gard på Ørlandet som heter 'Udstrand'. Det må vel være den. Kanskje det finnes en gårds og slekshistorie for området/ gården.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest magne jensen

Hei. Sliter med å komme videre. Hans og Karen finner jeg ikke i folketellingen 1801. Ettersom de døper Benjamen i 1803, bør de jo være i området i 1801.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Aud Marion Røen

Her er vielsen fra kirkeboka for Ørlander (nede på venstre side) [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=16160&idx_id=16160&uid=ny&idx_side=-136>Lenke Sør-Trøndelag fylke, Ørland, Ministerialbok nr. 659A03 (1767-1818), Kronologisk liste 1797, uten sidenr. Paret døper også et barn på Ørlandet i 1798, Emmert (?) (høyre side)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ann-Mary Engum

Kanskje 'ditt' par? Hans Benjminsen og Karen Eriksdatter får en sønn Benjamin,døpt 12 juni 1803 i Strinda: (FS) Lenke Trondelag&juris2friendly=&juris3friendly=&juris4friendly=

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest magne jensen

Vanskelig å komme bakover. Emmert(?) var ny, de andre har jeg. På landssøk finnes det noen kanidater til Hans og Karen, men ikke noe som jeg kan vertifisere. Har en del problemer med å tyde kirkebøkene. Hva står f.eks etter 'Hans Benjamensen' i forbindelse med sønnen Benjamens dåp den 12 juni 1803. Ser slektsnavnet 'Berg' brukt noen plasser, kan det være en ledetråd? Ett av Hans og Karens barnebarn , Henrik kom til Fleinvær i Gildeskål som dreng på garden til Christoffer Ellingsen (Benkestokk) ca 1860. Ellingsens kone var Benedikte Berg var fra Trondheim, datter av byggmester Elling Berg (f 1799)og Margrethe Hauan. Kan det være en link her? Magne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Aud Marion Røen

Hei Jeg har dessverre ikke klart å finne noen opplysninger om denne familien i bygdebøkene. Jeg klarer heller ikke å finne familien i FT 1801 ...- beklager at jeg ikke la merke til at Berit alle rede hadde laget lenke til vielsen før jeg la inn mitt svar.mvh Aud Marion

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest magne jensen

Har en Karen Erichsdatter komfirmert i Innvik (S & F) i 1788, 17 år gammel. Har også en Hans Benjaminsen 'prison-fange' som sitter i Bergen tidli 1800. Han er født 1765. Begge er mulige alternativ, ellers er de litt ' som sunket i jorden'.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest magne jensen

Har en Karen Erichsdatter komfirmert i Innvik (S & F) i 1788, 17 år gammel. Har også en Hans Benjaminsen 'prison-fange' som sitter i Bergen tidli 1800. Han er født 1765. Begge er mulige alternativ, ellers er de litt ' som sunket i jorden'.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.