Gå til innhold
Arkivverket

[#74565] Bøxelmand Thron Nøstnæsset (tema 71200)


Gjest Tor Trondsen
 Del

Recommended Posts

Gjest Tor Trondsen

jeg har brukt litt av dagen på å forsøke å følge opp et spørsmål jeg postet her i sommer (tema 71200) Der fant forumet ut at brudgomens far var Bøxelmand Thron Nøstnæsset.Er det noen som kan si meg hvor Nøstnæsset ligger? Jeg ville anta at det lå i nærheten av Bølsøy, men jeg finner det bare i Nordland og Hordaland.Det aktuelle giftermålet skjedde i 1884. Jeg ville derfor tro at vi ville finne Thron i Ft 1865 men her er det jo noen kandidater, så dersom jeg fant ut hvor Nøstnæsset ligger er det jo mulig at jeg finner rette Thron.mvh Tor A. Trondsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tor Trondsen

Kan jeg gå ut ifra at Den Trond Trondsen vi finner her i Ft. 1801 Lenke er samme som står som Føderådsmann i lenken fra Ft. 1865? Eller blir det for enkelt? Tor A.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Randi Ingunn Selnes

Ja, det blir nok for enkelt. Den ene er født i Bolsøy, nå en del av Molde,og den andre ble født i Vistdal i Nesset. Trond Trondsen, f. 1800 i Vistdal var g.m. Marte Kristoffersdtr. De bodde som innerster på Berset i Vistdalen under garden han var født. Da han døde, flytta hun til Molde i 1837.Etter det som står da Trond Trondsen ble født, så var han født på Bolsønes, så Nøstneset var nok en plass under Bolsønes. Lykke til videre og god jul!Mvh. Randi Ingunn Selnes

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Randi Ingunn Selnes

Ser at nå svarte jeg på senioren, men han som jeg nevnte i Nesset, hadde ingen sønn ved dette navnet født i Bolsøy. Dessuten viser folketellinga i 1865 at senioren (føderådsmannen) også var født i Bolsøy, ikke i Nesset.Mvh. Randi Ingunn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Helge Bjerkevoll

Den Trond Trondsen som er nevnt i 1865 som 65 år kan være den Trond som blir døpt 17.mai 1801 i Bolsøy [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=16054&idx_id=16054&uid=ny&idx_side=-49>LenkeMed foreldre Trond Dvergnes og Anna Dversnes. (ser også at FS har tolkningen Oversnes)Og denne familien finner vi igjen her i 1801.LenkeTrond er gift i 1829

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Helge Bjerkevoll

Uten å være helt sikker (Moldefolk får korrigere meg om det ikke er rett) så tror jeg det er snakk om garden Dvergsnes(et) som i Bolsøyboka har gr nr 12. Denne garden ligger på sørsdida av Fannefjorden, på neset på østsida av sundet mot Bolsøya på det som kalles Skålahalvøya. Bolsøyboka side 87 har litt om denne garden: http://www.romsdal-sogelag.no/pdf/bolsoyboka_2.pdfHer er det flere med navnet Tron(d)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Osvald Rydjord

Trond Trondsen Dvergsnes, f 1801 på Dvergsnes ble gift med Marit Olsdatter Røvikhagen og kjøpte Nesplassen. Naustneset på Bolsøya. Han var sønn av Trond Johansen Dvergsnes, 1763-1824, leiglending, bygdevokter for strekningen Ulleland-Hovdenakken-Bolsøya, g 1794 m Anna Estensdatter Aarset, 1757-1830.Foreldrene til Trond Johannesen er enkemann Johannes Dvergsnes og enke Karen Trondsdatter,1726-1806, g 1760. Skifte etter Johannes i 1798. Etter skifte å dømme livnærte nok Johannes seg også av fiske.For å finne noe om Anna Aarset må jeg nok bytte fra Bygdebok for Vågane s 147 til Bygdebok for Nesjestranda, forfatter for begge Arnold Solemdal. For å finne Bolsøya kan du jo gå hit Lenke Bolsøya er den lange øya rett over for varden i retning Molde.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Osvald Rydjord

Det viste seg at jeg hadde to av Ann(a)e Esten(Eysten)sdatter Aarsets brødre i basen. Send meg en epost så kan du få 5 generasjoner bakover. Adressen finner du i lenka ovenfor.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tor Trondsen

Hjertelig takk både Osvald og Helge. Har vært til fjells nyttårshelga så jeg har ikke fått sett på det dere har lagt inn her ennå.Jeg sender deg en mail Osvald

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.