Gå til innhold
Arkivverket

[#74569] Tydehjelp Gjerpen 1716.


Gjest Kjell Lauritzen
 Del

Recommended Posts

Gjest Kjell Lauritzen

Denne skriften var ikke lett ! Kan noen greie å tyde hva som står under innføring nr 3 (høyre side ) Det starter med: dito u=ægte barn fra ..... Kirsten. Test: Ingebret ..... Moderen, Maren Jonsdatter kommen fra Eger ankommen til Peder...... og der fødte barnet.Men så må jeg gi tapt. (Til slutt står det noe med Lensmanden...) Permanent sidelenke: [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=7881&idx_id=7881&uid=ny&idx_side=-93>Lenke Permanent bildelenke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest David Widerberg Howden

Jeg er neimen ikke sikker selv, men prøver å fylle ut litt.. Kjenner jeg trenger litt trening på dette:1. dito U=ægte barn fra ..... Kirsten.2. Test: Ingebret ..... [niels] .... Elg....3. Maren .... Jonsdatter. Moderen Maren4. Jonsdatter kommen fra Eger ankommen5. til Peder [Knudtsen] og der fødte barnet i6. .ø... K...., ... ..... og Peder Knud7. tsen ......... og ...... for .. ...ning8. ... ...... til barne.....er [Hans Ruud]9. fra Bergen ......teen, ..... for ......10. [Olaf] ..... [Højer] .................11. Peder Knudtsen og ... ..... ...gåt.12. Lensmanden ... ............

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Egil Theie

HeiEnig i at denne var vrien. Jeg er svært usikker på om det faktisk står Kirsten, men prøver likevel på følgende:dito u=ægte barn fra ..... Kirsten. Test: Ingebret ????. Niels Bøle, Elefs qde Maren Anne Pedersdatter, Moderen Maren Jonsdatter kommen fra Eger, opkommen til Peder Knudss. og der? fødde barnet; i Søren Klocher, Niels Bøles? og Peder Knudsens oververelse og paa før d?? ??? bekiende sit barn?? vilde Hans Kudsen fra Bergenhuus leen, hvilchet for daaben blef fogden Højer tilkiendegivet ?? Peder Knudsen og eftter daaben overgivet? Lensmanden ved klocheren.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Leif Biberg Kristensen

I følge Jon Hvitsands med fleres transkripsjon av denne kirkeboka er teksten: «U=ægte barn fra Kleven (dvs. Bratsbergkleven) Kirsten. Test: Ingebret Erikssøn. Nils Bøle. Elefs qde Maren. Anne Andersdatter. Moderen Maren Jonsdatter kommen fra Eger, og komen til Peder Knudssøn og der fødde barnet i Søren Klochers, Nils Bøles og Peder Knudssøns overværelse og paahør d. 5 Januarij, bekiente til barnefader Hans Knudssøn fra Bergenhuus Leen, hvilchet før daaben blef Fogden Højer tilkiendegivet ved Peder Knudssøn, og efter daaben overgivet Lensmanden ved Klocheren.»

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest David Widerberg Howden

Hvis man da ønsker å sammeligne med teksten i kirkeboka, blir det seende sånn ut:1. dito U=ægte barn fra Kleven Kirsten.2. Test: Ingebret Eirikssøn. Niels Bøle Elefs qde3. Maren Anne Andersdatter. Moderen Maren4. Jonsdatter kommen fra Eger, og kommen5. til Peder Knudssøn og der fødde barnet i6. Søren Klochers, Niels Bøles og Peder Knud7. ssøns overværelse og paahør d. 5 Januarij,8. bekiendte til barnefader Hans Knudssøn9. fra Bergenhuus Leen, hvilchet før daaben10. blef fogden Højer tilkiendegivet ved11. Peder Knudssøn, og efter daaben overgivet.12. Lensmanden ved Klocheren.Tar med linjenummer, da det er enklere å finne hvor det står i originalkilden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjell Lauritzen

Glimrende, David !Det er vel en navnebror av deg, David Monrad, prest i Gjerpen i hele 45 år, som var opphavet til disse kirkeboksidene.Siden jeg har en del slekt i Gjerpen, har jeg litt å slite med når det gjelder å finne ut av kråketærne hans. Derfor er det desto bedre å ha gode hjelpere her på forumet !Kjell.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjell Lauritzen

Til innl. 4, Leif Biberg Kristensen:Er altså hele denne kirkeboka transkribert til et leselig språk ? Hvis så er tilfelle, hvordan skal man få tak i denne transkripsjonen ?Kjell.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.