Gå til innhold
Arkivverket

[#74587] Ole Jakobsen f. enten 1836 eller 1823, viet i Holter i Nannestad


Gjest Vegar Mikalsen
 Del

Recommended Posts

Gjest Vegar Mikalsen

Hei, Jeg er på utkikk etter mer informasjon etter å ha stått fast en god stund.Navnet det stopper opp på er Ole Jakobsen som skal være født i ca. 1836 i følge vielsesoppføring i kirkeboka siden alderen står som 23 år. Han giftet seg i 1859 med Mari Kristiansdatter i Holter Kirke. Ole Jakobsens far skal hete Jakob Olsen og holde til på Kjos i Ullensager. Har fått en tilbakemelding på at bostedet til Ole Jakobsen som står ved navnet hans er Smeedbye. Her er oppføringen fra deres vielse i 1859 (nr.1):[url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_readidx_kildeid=530&idx_id=530&uid=n>Lenke y&idx_side=-155Jeg har gjort så godt jeg kan med å lete etter Ole Jakobsen sin oppføring i kirkeboka på dåp, konfirmasjon og død. Både i Nannestad, men også i Ullensager siden vielsesoppføringen tilsier at hans far holder til i Ullensager. Jeg har heller ikke funnet Ole Jakobsen sin eventuelle tidligere vielse (på bakgrunn av attest fra Ullensager i 1858 som kommenteres i høyre kolonne). Jeg har også gjort søk i folketellingene uten held. Får ikke noe treff på Ole Jakobsen f. ca 1836.Jeg har funnet én mulig kilde til Ole Jakobsen sin konfirmasjon i Ullensager, men denne sier at han er født i 1833. Noe som ikke vil stemme i forhold til aldersoppføringen i vielsen i tidligere link. Det som er positivt her er at faren heter Jakob Olsen, noe som skal stemme. Oppføring nr. 12Lenke y&idx_side=-68Til utvidet informasjon vet jeg dette: Ole Jakobsen er far til: Kristian Olsen f.1862 d. 1938, døpt, viet og begravet i Holter Kirke. Kristian Olsen var gift med Karen Alette Larsdatter f.1859 d.1918, begravet i Holter Kirke. De fikk flere barn blant annet Albert Kristiansen f.1893 d.1955.Jeg skulle i tillegg ha funnet ut mer om Mari Kristiansdatter som var gift med Ole Jakobsen f. ca. 1835. Bosted Løkeneie (mest sannsynlig i Holter, Nannestad). Hadde en far som het Kristian Olsen (ikke forveksles med Ole og Mari sin sønn nevnt over.) Om Mari Kristiansdatter vet jeg ikke noe mer enn det som står oppført i vielsen deres (1859 nr.1):

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørg Hukkelberg

Det er en Ole Jacobsen Oustad som gifter seg 2.des. 1858i Ullensaker. Kan det være han? Bruden er født på KjosKildeinformasjon: Akershus fylke, Ullensaker, Ministerialbok nr. I 15A (1851-1862), Ekteviede 1858, side 273. Permanent sidelenke: [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=562&idx_id=562&uid=ny&idx_side=-286>Lenke Permanent bildelenke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marianne Bakketun

Du må vera så snill og legge inn att lenkene dine! Ingen som funkar her hjå meg. Og eg greier ikkje finne kyrkjeboka/bøkene du refererer til. Hugs at det er best å legge inn 'permanent sidelenke'.Marianne Bakketun

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Vegar Mikalsen

Takk. Ser nå at de ikke kom ut, var permanente sidelenker jeg forsøke å legge ut. Prøver igjen:Vielsen til Ole Jakobsen og Mari Kristiansdatter:[url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=530&idx_id=530&uid=n>Lenke y&idx_side=-155Mulig konfirmasjon til Ole Jakobsen i Ullensager:Lenke y&idx_side=-68Om det stemmer at Ole Jakobsen ikke er født i 1836, men i 1823, så kan denne konfirmasjonen stemme:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Vegar Mikalsen

Jeg beklager så mye. Linket til sidelenke, prøver med bildelenke denne gang.Vielsen til Ole Jakobsen og Mari Kristiansdatter:[url="http://www.arkivverket.no/URN:NBN:no-a1450-kb20060307030629.jpg>LenkeMulig konfirmasjon til Ole Jakobsen i Ullensager:LenkeOm det stemmer at Ole Jakobsen ikke er født i 1836, men i 1823, så kan denne konfirmasjonen stemme:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Vegar Mikalsen

Bjørg: Tok en titt på linken du viste til med vielse i Ullensager i 1858. Jeg er litt usikker på alderen. Her står det at han skal være født i ca. 1831. Vielsen som jeg viser til fra Holter Kirke i 1859, står det 23 under alder. Etter all logikk skal de da være født i ca. 1836. Har også vanskeligheter med å finne disse to i folketellingene om dette fødelsåret skal stemme.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Vegar Mikalsen

Ole Jakobsen skal holde til ved Løkeneie i 1864. Her står han som far for Kristian Olsen under på vaksinasjonen. Kristian skrives her med Ch, men det må være riktig person. Oppføring 117, nest øverst:Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Vegar Mikalsen

Carsten: Takk for ny info om Dorthea. Dette visste jeg ikke. Kjempefint! Angående personene du har funnet i folketellingene: Kanskje det kan være Kristian ja. Men alderen på Dorthea ser ut til å være et par år for mye. Men de var kanskje ikke så nøye på det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Vegar Mikalsen

Har nå fått tak i bygdebøker for Nannestad. Jeg har noe ny informasjon så langt: Ole Jakobsen skal komme fra Kjos i Ullensaker. Er det noen her inne som sitter på bygdebok fra Ullensaker som kunne sjekket om Ole Jakobsen er nevnt på f. eks en av Kjosgårdene? Han skal da være født ca. 1835 og ha en far ved navn Jakob Olsen.Det jeg nå også vet er at Mari Kristiansdatter sin far ved navn Kristian Olsen var fra Ullensaker. (f. ca 1812, d. 1876) husmann på Sletta. Han var gift med Ingeborg Gudbrandsdatter fra Ullensaker (f. ca 1797, d 1876.)Mari Kristiansdatter hadde også ei søster ved navn Dorthea (f. ca 1838.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Carsten Schanche

Den eneste Jakob Olsen som er omtalt under Kjosgårdene er skoleholder Jakob Olsen Kjos, som bodde på Kjoseie. Han var skoleholder her i bygda fra 1820 og til 1840. I denne tid var han også vaksinatør i nordre distrikt i bygda. Han var gm Kari Olsdtr. Gystad. De hadde 3 barn: Anne Gurine, f.1820, Ole, f.1823, Karen Marthea, f.1825. Kari Olsdtr. døde 1827, 32 år gammel. Når Jakob døde er ikke funnet noe om.Kanskje han kan ha fått en sønn Ole etter at Kari døde?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Carsten Schanche

Her er konf. til en Ole Jakobsen Kjos søndre, lægdebarn. Foreldre er pige Gudbjør Throndsdtr. og (ungk.) Jacob Olsen ?. Det står noe over ungk. som jeg ikke kan tyde.Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Vegar Mikalsen

Takk for svært verdifull informasjon! Setter stor pris på hjelpen. Jeg vil også tro at dette er den riktige Ole Jakobsen, og det stemmer jo med stor sannsynlighet at han var gidt med Gudbjør før Mari, siden han hadde med attest fra Ullensaker til vielsen i 1859. På henvisningen Carsten kommer med fra da han flyttet ut står han med alderen 25 1/2 år. Det jeg synes er litt merkelig er at på vielsen i 1859 i Holter står han som 23 år. Men antageligvis er dette bare slurv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.