Gå til innhold
Arkivverket

[#74606] Jacob Andersen Nyhuus (1764-1810), Sandsvær, Buskerud


Gjest Bjørn Piro
 Del

Recommended Posts

Gjest Bjørn Piro

Jacob Andersen Nyhuus (1764-1810), var gårdbruker på nordre Nyhuus i Sandsvær, Buskerud. Han giftet seg i Sandsdvær 31 mai 1800 med Mette Maria Ericsdatter Laugerud, f. ca. 1775, død Sandsvær 9 mars 1821. Men hvem var hun? Hun oppføres med navnet Laugerud da hun gifter seg, og Laugerud er rett nok et gårdsbruk i Sandsvær. Kan hende var hun tjenestepike her. Jeg kan imidlertid ikke finne henne blant fødte i Sandsvær, så sannsynligheten taler for at hun var innflytter i bygda.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Grethe Flood

Hei!Jeg finner denne jenta konfirmert på Kongsberg i 1789 - [url="http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&sidenr=11&filnamn=kf06041783&gardpostnr=1016&personpostnr=1016&merk=1016#ovre>LenkeMen spørsmålet er om det er rent jente... Jeg finner ei Mette Maria døpt i Kongsberg, men det er i 1769, og da blir nok aldersforskjellen for stor i forhold til hun som ble gift i Sandsvær... - Buskerud fylke, Kongsberg, Ministerialbok nr. 5 (1769-1782), Fødte og døpte 1769, side 7. Permanent sidelenke:  Lenke Permanent bildelenke: 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørn Piro

Den Mette Maria som er konfirmert på Kongsberg i 1789 er sikkert den piken jeg leter etter. Jeg tenkte kan hende den Mette Maria som er født i 1769 var en eldre søster som døde tidlig. Forøvrig har du lett etter døpte på Kongsberg og finner henne ikke der, så da antar jeg familien har flyttet ut av bygda. Nå går det jo mot julaften, så jeg får ikke undersøkt mer nå. Ha en hyggelig jul forøvrig. Jeg kommer tilbake på saken dersom jeg finner ut mer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.