Gå til innhold
Arkivverket

[#74609] Fiskehandler Anders Halvorsen (f. 1863), Christiania.


Gjest Bjørn Piro
 Del

Recommended Posts

Gjest Bjørn Piro

Ved folketellingen 1900 finner jeg fiskehandler Anders Halvorsen som boende i Mariboes gt. 9, Christiania. Det oppgis at han er ugift og født i Vegø i 1863. Vegø formoder jeg er Vega i Nordland, for der finner jeg en Anders Bonsak født 17 november 1863, sønn av husmann Halvord Pettersen Vika og Siri Andersdatter. Jeg finner nevnte person også i Rikshospitalets protokoll for fødte barn av ugifte foreldre, der han under nr. 241 (født barn 20 juli 1905) står oppført med navnet Anders Halvorsen, ugift fiskehandler, bosatt i Torshauggt. 12. Så har noen tilføyd over navnet hans: 'Evjen, Prof. Dahlsgt. 35'. Det kan bety ett av to: enten at navnet hans er Evjen og ny adresse er Prof. Dahls gt. eller at han er losjerende hos familien Evjen i Prof. Dahls gate. Jeg skulle gjerne vite mer om denne mannen, hvor han senere bodde, om han ble gift og hvor lenge han levde.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.