Gå til innhold
Arkivverket

[#74614] Sogneprest Frantz Philip Hopstock


Gjest Jan Erling Haugland
 Del

Recommended Posts

Gjest Jan Erling Haugland

Hopstock var gift med Anne Elisabeth Jørgensdtr Lorentzen (1744-1824) fra Holmestrand. Jeg har sett at paret skal ha hatt minst 3 barn: Kjenner til navn på 2 stk dtr Louise Juliane Cathrine H., g 1792 Biskop Mathias Sigwardt, en annen datter skal ha het Amalie, men jeg kjenner ikke til mere om henne. Om presten Frantz Philip finner jeg b l a følende opplysninger: 'Hopstock, Frants Philip (1746-1824) Prest. Født i Kongsberg. Student 1764. Han virket som informator i Skoger og ble utnevnt som sokneprest samme sted før han fikk sin teologiske eksamen i 1772. Samme år ble han sokneprest i Våle, og fra 1790 prost. I 1798 ble han lærer og inspektør ved Norges første lærerseminarium i Tønsberg, og sogneprest året etter. Seminaret ble nedlagt i 1802, og i 1808 ble Hopstock sogneprest i Toten prestegjeld. I tillegg til planen for lærerseminariet, som han utarbeidet i samarbeid med Jacob Wulfsberg og F. Lerche ble hans invielsestale ved åpningen av seminaret trykket i tidsskriftet Hermoder''.Senere så finner jeg med samme navn, Apoteker i Kragerø Frantz Philip Hopstock (1891-1977) g m Lilly Bøhme (1887-1982). Jeg ville tro at den sistnevnte var en ettekommer av presten Frantz Philip H.? Mitt spm er om noen har event de mellomliggende ledd, og om en kjenner til alle barn av førstnevnte Frantz Philip og Anne Elisabeth? Ha en fortsatt fin Julehøgtid ! Mvh Jan Erling

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Carsten Schanche

Dødsfall i Norge, NST bind XVIII - hefte 3, 1962: Frantz Philip Hopstoch, spr., prost, R.D.O., død Toten prgd. 16-7-1824, 77 år 8 md., gift 52 år med gjenl. Anne Elisabeth f. Lorentzen, 6 barnebarn, 3 barnebarnsbarn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Erling Haugland

Takk for det Carsten ! Det viser at paret ihverfall hadde etterkommere, så da spørs det om den andre Frantz Philip H er ett event barnebarn, det kan vel passe tidsmessig? Kanskje det er noen som kjenner til barn, barnebarn og barnebarnsbarn ? Jeg vet som sagt at det var en datter Louise Juliane Cathrine og en Amalie. Mvh Jan Erling

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Erling Haugland

Far til Axel kan være en bror av presten, da jeg ser at han er døpt Jens Krog Hopstock, tror at moren var Maria Krogh. Lurer fortsatt på om Apoteker Frantz Philip i Kragerø ? Kan det være han som er oppført som handlende ? Mvh Jan Erling

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Erling Haugland

Der kom det ihverfall ett barnebarn på plass. 'By the way', moren til Presten Frantz Philip h., het Maren Hoffmann Krogh, derfor het vel den antatte broren Jens Krogh Hopstock, Mvh Jan Erling

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Erling Haugland

Ja der fikk vi enda ett barnebarn, og så er det tydelig at en av døttrene til Frantz Philip har el er gift med en Niels el Nilsen, her er jo en dattersønn kalt Frantz Philip. Jeg tror fortsatt at apotekeren er samme fam. som presten, der går navnet Frantz Philip igjen. Fam med Jens og Krog går igjen mot den Hopstock fam som drev Hopstock Hotell i SF. Mvh Jan Erling

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Erling Haugland

Dette er veldig bra Carsten. Kunne kanskje tenkt meg en sønn el to hvis det er noen ett Arent og Ulrikke, ellers så er det en event koblingen mot presten og apotekeren som er det mest intr. Mvh Jan Erling

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Erling Haugland

Her var det mye intr Carsten ! Det er vel ikke så sansynlig at denne siste Frantz Philip er en stamfar til Apoteker Frantz Philip, må antagelig være en annen linje. Presten Frantz Philip H (1746-1824) skal ha hatt flere barn enn de to døttrene Louise og Amalie) kanskje det ligger noe , der ? Ellers så var det flott med Greve folkene, dette bør være nok for mitt vedkommende ! Takk for hjelp så langt ! Mvh Jan Erling

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Carsten Schanche

Frants Philip Nilsen som døde i 1825 fikk en sønn med samme navn i 1815 LenkeHan er nevnt blandt studentene i Christiania i 1832 som født 1815 og død 1846.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Erling Haugland

Det hadde jeg ikke trodd at han skulle hatt, en sønn. Navnet går igjen, skulle ikke forundre meg om også neste mann igjen har en sønn med samme navnm, selv om han ble bare 31 år gammel ! Mvh Jan Erling

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Erling Haugland

Der kom antagelig 3.dje barnet til Presten Frantz Philip. Her kan det hende at vi har stamfaren til den senere apoteker Frantz Philip (1891-1977). Mvh Jan Erling

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.