Gå til innhold
Arkivverket

[#74614] Sogneprest Frantz Philip Hopstock


Gjest Jan Erling Haugland
 Del

Recommended Posts

Gjest Carsten Schanche

Dette er vel en bror av Frants PhilipLenkeJens Sigfrid Hopstock. Underrettsprokurator. Født 1740, døpt 21.oktbr. paa Kongsberg, søn av overførster Andreas Christian Hopstock og Maren Jensdatter Krog, kom som ganske ung paa Follo sorenskriverkontor paa Aas, blev i 1755 konfirmert her i sognet, og avancerte 24.juni 1762 fra dreng til karl med 20 rdl. i aarlig løn hos sorenskriver Behmann.Da Hopstock i 1763 ønsket at forlate tjenesten, maatte han procedere med sin principal for at faa utbetalt tilgodehavende løn. Under 22.mars 1788 fik han som examinatus juris kgl. bevilling som prokurator ved alle Underretter i Akershus stift, praktiserte en kort tid fra Modum og siden fra Hof i Solør, hvor han bygslet og bebygget en plass under gaarden Austad, som han lot kalde 'Sigfridstad'. Her bodde han med sin familie til 1801, og da datteren Amalie Hopstock ved denne tid blev gift med Ingvald Gundersen, fortsatte disse som smaabruker.Hopstock fik i Solør tiltrods for det slet ikke daarlige distrikt en temmelig mager praxis, hvilket maaske nok for en del skyldtes en miserabel helbred. I 1801 hadde han vanskelig for at betale en mulkt paa 50 rdl. for uredighet i et dødsbo, han flyttede da til Moss, hvor han hadde en søn Andreas Hopstock, som var kjøbmand.2.oktbr. bad han sig hos amtmanden fritat for justissaker i Hedemarkens amt. Siden paktiserte han ikke og døde 24.jan.1803 paa Moss. Hans dødsbo viste hen til trange kaar. Endnu stod gebyret for prokuratorbestallingen, 24 rdl. ubetalt hos Jørgen Walter paa Storøen, sønnen Andreas eiet løsøret, og 34 rdl. var alt, aktiverne kunde utbringes til, men gjelden gik opp i 198 rdl. Kort etter farens død gjorde Andreas Hopstock konkurs.Gift 1770 i Aal med Isabella Qvam, døpt 17.mars 1748 i Ramnes, datter av pers. kapellan, senere sogneprest til Aal Nils Nilsen Qvam av Bragernes og 2.hustru Amalia Solberg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Erling Haugland

Takk for dine siste innlegg Carsten. Min datalinje har vært nede i dag, så jeg har først sett dette, nu ! Du har antaglig rett, dette bør være en bror av Frantz Philip ! Mvh Jan Erling

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Johannes Schrøder Havstad

Eg kan nok ikkje bidra med noe til Hopstock-genealogien, men som gammal landbruksmann vekker namnet Frantz/Frants Philip Hopstock gode assosiasjonar:Han var eit sant 'barn' av opplysningstida, og ein av våre mest kjente potetprestar. Frå Balke kirkestoel på Toten predikede han for sine sognebørn:'I sige saa ofte mellom Eder: Lykkelig den Mand der har Rigdomme, eller: Lykkelig den Mand som har en god Hustru! Men jeg siger eder: Lykkelig den Mand, der har en Bakke, som vender mot syd, hvor paa han kan plante Potatos! Plant Potatos, og I skal det ikke angre!”Meir om han og det han sa kan du lese i landbrukshistoriske framstillingar. Eller gjør som eg i sommar: Opplev miljøet der FPH levde. Ta ein tur opp til Balke kjørke og nyt utsyna over Totenvika 'når pottitgraset blømmer som lilla orkide' i dei sørvendte bakkane. Og du skal ikkje angre!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Erling Haugland

Ja, Johannes det var harde tak rundt potetdyrkingen på den tiden. Hopstock har nok også vært en god venn av Generalkonduktør Christoper Hammer (1720-1804), som jo også holdt til i det samme distriktet mere el mindre, og vel kan betraktes som akevittens far. Mvh Jan Erling

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!På Bergen Off. Bibliotek har dei ei bok (som ikkje er til utlån). Kanskje andre bibliotek har ho til utlån? Eller ta kontakt med lokalhistorisk avdeling (Bergen), kanskje dei kan hjelpa deg?Boka heiter: Stamtavle over Familiene Garmann, Schanche, Krohn og Hopstock. Trykt som manuskript. Bergen 1875. A. Julianne Hopstock.Det kan vera at du kan finna nokon av linkane du manglar i denne boka.Mvh Ann

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Carsten Schanche

Jan Erling. Jeg har bestilt boken fra et antikvariat og får den en gang på nyåret hvis du kan vente. Dette er jo interessant stoff for meg også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jon Sværen

I Vik i Sogn er det registrert 2 Hopstockar. Pinoren i telefonutbygging i Norge Jens Sigfred K. Hopstock f. 1853 d. 1924 og syskenbadnet Jens Krogh Hopstock som eigde og dreiv Hopstock Hotell i Vik. Fedrene deira var brødre.Foreldra til 'telefonmannen', Jens Sigfred f. 1853, var Anne Julianne Krohn 1826-1913 og kaptein og havnefogd Jens Sigfred Hopstock 1825-88. Besteforeldra (på farslekta) var Karen Marie Garmann Scheen 1796-1859 og skipskaptein Jens Krog Hopstock, Risør, 1786-1842. Karen Maria er grevlavd i Vik.'Telefonmannen' var utdanna som ingeniør frå Gøteborg, og busette seg i Bergen. Han gifte seg i 1893 m/ Hanna Watson Rothery 1855-1915. Ikkje ongar.Kjelda mi er: Pridlao nr 1, 2002, side 14-17, skreven av Arne Inge Sæbø, leiar i Vik Lokalhistoriske Arkiv.______________I Årboka for Vik Historilag,1994 på side 2-18, er det eit innlegg som Ole Andreas Hopstock 1875-1954 har skreve om då Hopstock-ene rykker inn i Vik.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Erling Haugland

Jon ! Dette om Hopstocken i Vik i Sogn har jeg sett tidligere fra Vik Fylkesleksikon. Jeg tor at dette er en annen gren av Hopstockene enn den Sognepresten som jeg har ref til i mitt første innlegg. Kanskje tar jeg feil? Vi får se når Carsten får sin bok, hvor fam er beskrevet. Takk for din intresse, og Ett Godt Nyttår ! Mvh Jan Erling

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Carsten Schanche

Jan ErlingDa har jeg mottatt boka som er trykt som manuskript i Bergen 1876, med masse tilleggsopplysninger skrevet hulter til bulter mellom linjene og ellers med en millimeter høy skrift, så du får ta det for hva det er, om alt stemmer går jeg ikke god for.Andreas Christian Hopstock, f. i Rostock 1695 og Maren Krog hadde 2 sønner: Frantz Philip og Jens Sigfrid.Frantz Philip f.1746 og Anna Elisabeth hadde 3 barn, 2 døtre og en sønn hvis navn ikke vites (Fredrich Christian Otto som vi fant).Deres datter Amalie Sofie var gift med sogneprest i Rødenæs Ludvig Carl Nilsen og de hadde en sønn Frantz Philip Hopstock Nilsen f.1791, død 1824. Han giftet seg i 1815 m Christine Lorentze Sidelmann Lossius f.1788. Amalie Sofie døde 1791 rett etter sønnens fødsel.Frantz Philip og Christine hadde 2 sønner:1. Frantz Philip Hopstock, f.1815, død 1847 som huslærer hos doktor Raabe på Toten, student; blev adoptert av oldefaren med navnet 'Hopstock' og kaldte seg altså aldri Nilsen.2. Karl Kristoffer Nicolai Nilsen, f.1823 på Toten, overlærer ved Lillehammer lærde- og realskole. Gift 1854 med Nicoline Marie Nissen, f.1828, datter av provst og sogneprest til Øier, Nils Christian Nissen (1803-1869) og Maren Dorthea Nilsen f.1800. 2 barn: Maren Dorthea f.1855 og Frantz Ove Steinar f.1858.Frantz Philips og Anne Elisabeths andre datter; Louise Juliane Cathrine f.1777, død 1815 var gift med Mathias Sigwardt f.1770, død 1840. (Her er det nevnt mange etterkommere).Så kommer vi til Jens Sigfrid Hopstock, f.1740, død 1803, han som var prokurator og gift med Isabella Qvam. De hadde 6 barn. Jeg hopper over de 5 første (du får si fra hvis du vil ha dem). Barn nr.6:Jens Krog Hopstock, f.1786, død 1842 i Risør som skipskaptein, var oppdragen hos onkelen F.P.Hopstock på Toten, var under krigen 3 år i prison i England. Gift 1814 med Karen Marie Garmann Scheen, f.1796, død i Vik i Sogn 1859, datter av apoteker i Risør Ole Andreas Scheen og Wenche von der Lippe Schanche (datter av prest til Avaldsnæs Carsten Henrik Schanche, MIN 3x tippoldefar). Jeg har en gullring med initialene CHS som stammer fra han ca.250 år gml. Jens Krog og Karen Marie hadde 7 barn, jeg går til den yngste:Frantz Philip, f. i Risør 1827, død i Bergen 1901. Gift 1852 med Cecile Katharine Krohn, f.1824, død 1873. De hadde 11 barn bl.a Axel som var far til apotekeren Frantz Philip f.1891.Håper dette var greit.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Erling Haugland

Flott Carsten! Nu må jeg bare få stokket innsiden av hode litt i forhold til alle disse opplyningene. Da får jeg nok oversikten.Takk for hjelpen ! Mvh Jan Erling

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Karin Moen

Legger en lenke til en artikkel av Michael Hopstock skrevet på Sørkedalssidene, den omtaler litt langt ute noe info om slekten som jeg tenkte kunne være av interesse. Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.