Gå til innhold
Arkivverket

[#74616] Wilhelm Martinius Glad (d. 10.12.1898) i Oslo. Foreldre - besteforeldre.


Gjest Jan Søstuen
 Del

Recommended Posts

Gjest Jan Søstuen

Fortsettelse av tema '74612: Hjelp til tyding'.Wilhelm Martinius Glad dør i Oslo den 10. desember 1898. [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=583&idx_id=583&uid=ny&idx_side=-235>Lenke Jeg fant en Wilhelm Martinius i FT1865 som kan passe. Han bor i Sandakerveien sammen med sine foreldre: Lenke Foreldrene er Lars (Johannesen) Bergstrøm og Lovise Marie Bergstrøm. Dåpen til denne Wilhelm Martinius er nummer 51 her: Lenke men her heter han Martinius Wilhelm. Foreldrene er innført som smed Lars Bergstrøm og hustru Lovise Marie Bergstrøm. Deretter står det Treschow? Og så møllen, Sagene.Det som forundrer meg litt, vel og merke om dette faktisk er den Wilhelm Martinius som dør i Oslo den 10. desember 1898, er etternavnet Glad. Kunne han rett og slett ha tatt dette etternavnet etter sine besteforeldre eller oldeforeldre, eller kunne man på den tiden fritt velge etternavn?Dersom jeg har lest riktig så kan Treschow gi en pekepinn. Fredrik Huus Glad (1760-1840) på Grefsen sine foreldre var Maria Treschow (1724-1779) og Anders Huus (1731-1795). Maria Treschow sine foreldre het Justus Gotthard Treschow (1692-1730) og Margrethe Hansdatter Glad (1698-1760).Wilhelm Martinius Glad gifter seg med Thora Zapffe (f. 1861 i Larvik). De fikk barna Vilhelm Karl Martinius (f. 20.8.1884; dpt 26.11.1884), Amund Henrik (f. 1.8.1886; dpt. 14.8.1886) og Konghardt (f. 1888). Her er denne familien under FT1900. LenkeThora Zapffe var søster til den mer kjente Fritz Gottlieb Zapffe som igjen var far til Peter Wessel Zapffe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Søstuen

Det er nok en sammenheng her ja. Ved FT1865 bodde familien Bergstrøm i Maridalsveien 14, og faren, Lars, jobbet antageligvis her som smed. Det som jeg stusset litt over var inntegnelsen i kirkeboka ved dåpen til Wilhelm Magnus Permanent sidelenke: [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=570&idx_id=570&uid=ny&idx_side=-247>Lenke Permanent bildelenke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars Steinar Hansen

Det står vel gjerne Treschows Møllen, Saugene, eller noe i den retning. Og det angir vel foreldrenes oppholdssted/bosted.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Grethe Flood

Også ved konfirmasjonen i Gamle Aker Martinus Vilhelm Bergström til etternavn - Oslo fylke, Gamle Aker, Ministerialbok nr. 1 (1861-1865), Konfirmerte 1864, side 133. Permanent sidelenke:  [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=593&idx_id=593&idx_listetype=kf&idx_kjonn=&uid=ny&idx_side=-38>Lenke Permanent bildelenke: LenkeHer emigrerer Thora Glad - LenkeSønnen Amund Henrik emigrerte i 1905 - Lenke og det er vel samme mann i 1926 - LenkeHer er Konghard Efraim Zapfe Glad som emigrerte i 1908 -

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Grethe Flood

Her er også dødsfallsregistreringen for Wilhelm Martinus Glad i Nordstrand (visstnok utdrag av kirkebok for Østre Aker) - Oslo fylke, Nordstrand, Ministerialbok nr. 0 (1881-1900), Døde og begravede 1898, side 166. Permanent sidelenke:  [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=648&idx_id=648&idx_listetype=bg&idx_kjonn=&uid=ny&idx_side=-19>Lenke Permanent bildelenke: LenkeEndelig et treff! Sønnen Vilhelm Karl Martinus Glads konfirmasjon i 1899, hvor det står at han ble døpt i Paulus menighet i Kristiania - Oslo fylke, Nordstrand, Ministerialbok nr. 0 (1881-1900), Konfirmerte 1899, side 126. Permanent sidelenke:  Lenke Permanent bildelenke: LenkeDåpen til Vilhelm Karl Martinius - Oslo fylke, Paulus, Ministerialbok nr. 3 (1879-1887), Fødte og døpte 1884, side 277. Permanent sidelenke:  Lenke Permanent bildelenke: LenkeHer står faren Vilhelm Martinus Glad innført som skipskaptein. Her er sønnen Amund Henriks dåp i 1886 - Oslo fylke, Paulus, Ministerialbok nr. 3 (1879-1887), Fødte og døpte 1886, side 357. Permanent sidelenke:  Lenke Permanent bildelenke: LenkeOg her er sønnen Konghard Efraim Zapfe - Oslo fylke, Paulus, Ministerialbok nr. 13 (1887-1894), Fødte og døpte 1888, side 55. Permanent sidelenke:  Lenke Permanent bildelenke: LenkeVed dåpen til Vilhelm Karl Martinus står det at foreldrene ble viet i Nordby i Ås i 1883. Og her er vielsen - Akershus fylke, Nordby i Ås, Ministerialbok nr. II 1 (1881-1895), Ekteviede 1883, side 79. Permanent sidelenke:  Lenke Permanent bildelenke: LenkeHer står det at Wilhelm Martinus Glad var født 19.7.1849 i Norderhov og konfirmert 11.6.1865 i Norderhov. Faren er oppgitt til å være løytnant Anders Larsen Fjeld (!).Her er dåpen til Wilhelm Martinus Glad – nr. 121 - Buskerud fylke, Norderhov, Ministerialbok nr. 11 (1847-1856), Fødte og døpte 1849, side 36. Permanent sidelenke:  Lenke Permanent bildelenke: Lenke og her er konfirmasjonen - Buskerud fylke, Norderhov, Ministerialbok nr. 12 (1856-1865), Konfirmerte 1865, side 288. Permanent sidelenke:  Lenke Permanent bildelenke: Lenke Moren til Wilhelm Martinus het Anne Wilhelmsdatter, og her er vel Wilhelm sammen med besteforeldrene i 1865 -

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Grethe Flood

Synes det står ved dåpen og konfirmasjonen til Vilhelm Martinus at moren, Anne Wilhelmsdatter, kom fra Høneneie. I 1865, da Vilhelm bodde hos besteforeldrene, er det også nevnt ei Karen Wilhelmsdatter, f.ca. 1829. Finner dåpen til ei Karen Mathea Wilhelmsdatter i Norderhov i 1829, foreldrene er Wilhelm Christophersen Høneneie og Maria Ellefsdatter - Buskerud fylke, Norderhov, Ministerialbok nr. 9 (1819-1837), Fødte og døpte 1829, side 420-421. Permanent sidelenke:  [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=1112&idx_id=1112&idx_listetype=kf&idx_kjonn=&uid=ny&idx_side=-210>Lenke Permanent bildelenke: LenkeWilhelm Christophersen GLAD af Nordrehoug ble gift i 1826 i Hole med Marie Alfsdatter; han var 22 år, hun var 30 år - Buskerud fylke, Hole, Ministerialbok nr. I 4 (1814-1833), Ekteviede 1826, side 422-423. Permanent sidelenke:  Lenke Permanent bildelenke: LenkeDa hadde du rett, Jan, mht at Vilhelm Martinus ser ut til å ha tatt navnet Glad etter bestefaren.Marie Alfsdatter var 30 år da hun giftet seg i 1829, f.ca. 1789. Jeg finner ei 7 år gammel jente i Hole som heter Mari Alvsdatter. Hun bor på gården Fjeld, datter av Alv Christensen og Anne Hansdatter -

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Grethe Flood

Her fant jeg konfirmasjonen til Vilhelm Martinus Glads mor, Anne Wilhelmsdatter, datter av Wilhelm Christophersen og Maria Alfsdatter. Hun ble konfirmert i 1841 – se nr. 4 - Buskerud fylke, Norderhov, Ministerialbok nr. 10 (1837-1847), Konfirmerte 1841, side 305. Permanent sidelenke:  [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=1111&idx_id=1111&idx_listetype=kf&idx_kjonn=&uid=ny&idx_side=-68>Lenke Permanent bildelenke: Lenke Morfaren til Vilhelm Martinus, Wilhelm Christophersen Glad, var 22 år da han giftet seg i 1829, f.ca. 1807. I 1865, da Vilhelm Martinus bodde hos sine besteforeldre, er morfaren registrert med farsnavnet Paulsen (legger inn lenken på nytt): LenkeHer er dåpen til en Wilhelm Christopher i Elverum i 1807 – sønn av kaptein Povel Glad og Johanne Strand - Hedmark fylke, Elverum, Ministerialbok nr. 6 (1794-1814), Fødte og døpte menn 1807, side 98-99. Permanent sidelenke:  Lenke Permanent bildelenke: Lenke.Her Povel Glad med familien i 1801 - LenkeFaren til denne Wilhelm Christopher het altså Povel (Paul), og jeg mener å ha sett tilfeller før hvor personer med dobbeltnavn kan ha blitt registrert med sitt andre fornavn som farsnavn.... Noen får arrestere meg hvis ikke dette stemmer. Det kan også stemme med morfaren til Vilhelm Martinus er registrert som Vilhelm Paulsen i 1865 (se ovenfor).Jeg ender foreløpig opp med denne rekka:Paul Glad – Vilhelm Christopher(sen)/Paulsen Glad – Anne Vilhelmsdatter – Vilhelm Martinus, født 1849, død 1898. Povel Glad giftet seg i 1793 med Johanne Larsdatter Strand – se høyre side, høyre kolonne - Hedmark fylke, Elverum, Ministerialbok nr. 5 (1777-1793), Ekteviede 1793, side 30-31. Permanent sidelenke:  Lenke Permanent bildelenke: LenkeLurer på om dette er dåpen til Povel Glad, 18. mars 1764 i Elverum, sønn av sersjant Størk Glad – se høyre side - Hedmark fylke, Elverum i Elverum, Ministerialbok nr. 3 (1757-1776), Fødte og døpte menn 1764, side 54-55. Permanent sidelenke:  Lenke Permanent bildelenke: Lenke I 1801 bodde Størk Povelsen Glad på Grindalen i Elverum prestegjeld. Han var gift for 2. gang med Marthe Pedersdatter LenkeFinner at Størk Povelsen Glad ble gift første gang 17. juli 1752 - Hedmark fylke, Elverum i Elverum, Ministerialbok nr. 2 (1751-1756), Ekteviede 1752, side 8-9. Permanent sidelenke:  Lenke Permanent bildelenke: LenkeDet andre ekteskapet ble inngått i Elverum i 1790 - Hedmark fylke, Elverum, Ministerialbok nr. 5 (1777-1793), Ekteviede 1789-1791, side 26-27. Permanent sidelenke:  Lenke Permanent bildelenke: Lenke Han hadde sju barn døpt i Elverum i årene 1752-1771:Ragnhild Dorthe, 1752 - LenkeSille Methea, 1754 - LenkeChristopher, 1757 - LenkeHans, 1760 - LenkePovel, 1764 LenkeStørk, 1767 - LenkeBerthe Marie 1771 -

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Grethe Flood

Har gjort noen søk etter Vilhelm Martinus Andersen Glads far. 4. juni 1821 ble en Anders Larsen Fjeld døpt i Hole, sønn av Lars Hansen og Anne Maria Pedersdatter Fjeld - Buskerud fylke, Hole, Ministerialbok nr. I 4 (1814-1833), Fødte og døpte 1821, side 96-97. Permanent sidelenke:  [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=8518&idx_id=8518&uid=ny&idx_side=-51>Lenke Permanent bildelenke: LenkeDenne Anders er antakelig død som liten, for 28.7.1822 hadde det samme ekteparet en ny sønn Anders til dåpen - Buskerud fylke, Hole, Ministerialbok nr. I 4 (1814-1833), Fødte og døpte 1822, side 106-107. Permanent sidelenke:  Lenke Permanent bildelenke: 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Søstuen

Hei Grethe. Tusen takk!! Helt utrolig! Her har jeg rett og slett konsentert meg om feil person. Ser at Wilhelm Martinius kom fra Norderhov, og at du har funnet hans forbindelse med Glad navnet via hans morfar Wilhelm Christopher Povelsen Glad (1764-1833).Jeg har denne Wilhelm Christopher Povelsen Glad registert på min PC og her oppført at han var gift med Marie Alfsdatter Bønsnes. Dette har jeg fra Finne-Grønn sin bygdebok om Elverum (Elverum - en bygdebreskrivelse) side 355. Her er Glad familien i Elverum nevnt. Mer en dette er ikke å finne i bygdeboka.Wilhelm Marinitus og min tippoldefar Johan Wilhelmsen Glad (1851-1924) var firmenninger. Så dette var moro. Har nå en gren til av familien som skal utforskes.Wilhelm Martinius Glad sin tippoldefar var Størck Povelsen Glad (f. 1730 på Terningen i Elverum og d. 1815 på Lille Grindalen i Elverum) var, som du skriver, gift to ganger. 1. 17. juli 1752 i Elverum med Birthe Hansdatter Bech. Jeg har 7 barn regisrert i dette ekteskapet. 2. 1790 i Elverum med Marte Pedersdatter Nøtsel. 2 barn i dette ekteskapet. Ingeborg f. 1791 Peder f. 1793Størk Povelsen Glad sine tipp-tipp oldeforeldre var sognepresten i Vågå, Christopher Eriksen Glad og Aaste Torstensdatter Morsing. Jeg har registrert 9 barn på Christopher og Aaste. I tilleg til dette har vi jo Oluf Eriksen Glad, som mange mener var bror til sognepresten i Vågå. Han var gift med Margrethe Pedersdatter og jeg har registert 5 barn på dette paret.I en annen tråd på debattforumet (74611 Lenke) har jeg enn annen Glad som jeg ikke klarer å plassere blandt andre Glad familier i Norge. Det kan jo hende at noen familier rett og slett har navnet uten å ha noe slektsskap til andre familier med samme navn.Forsker du selv på Glad familien? Om det er slik så kunne jeg godt tenke meg å utveksle litt notater. Min email adresse er soestuen@gmail.com

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Grethe Flood

Hei Jan!Nei, jeg forsker ikke på familien Glad, ble bare så glad da jeg fant konfirmasjonen til den eldste sønnen til Vilhelm Martinus Glad og Tora Zapf(f)e og endelig så at det løsnet litt bakover. Så jeg håpet dette kunne være en gla´melding i jula :DHa en fortsatt fin kveld :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Grethe Flood

Hei igjen!Wilhelm Christopher Povelsen Glad var født i 1807 og ikke i 1764; det var hans far, Povel (Paul) Størchsen Glad som var født i 1764...Grethe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Søstuen

Det har du helt rett i. Dette var en fin julepresang på digitalarkivet. Du har rett, Povel (1754-1833) var faren til Wilhelm (f. 1807).Ha en fortsatt god jul.Mvh, Jan

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Alf B. Glad

Dette var interessant nytt! Stor takk til Grethe, som har funnet frem til denne forbindelsen mellom Vilhelm Martinius Glad og Elverums-slekten Glad. Dette skulle jeg ha visst for 40 år siden! I begynnelsen av 1970-årene fikk jeg nemlig en henvendele fra Hjördis Glad Ohberg i USA, datter av William Maurice Glad, og barnebarn av Vilhelm Martinius. Dengang - uten datahjelp - var det ikke lett å spore opp sammenhengen, så jeg fant bare frem til Vilhelm Martinius Andersen, men kunne ikke forklare hvorfor han hadde tatt Glad-navnet. I Hartvig Munthe: 'Elverums-slekten Glad' står det bare nevnt én sønn av Paul Glad og Johanne Strand: '6 barn hvorav dog, såvidt vites, kun 1 sønn og 2 døtre nådde den voksne alder'. Denne sønnen, Størk Glad (1797-1859),var min tippoldefar. Hjørdis og jeg var altså femmenninger. Jeg kunne heldigvis hjelpe Hjørdis med å finne slektninger på hennes bestemors side, Zapffe-familien, da hun var på besøk i Norge noen år senere. Fortsatt god jul til Jan og Grethe! Mvh Alf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Thor Bøhmer

Alf B: Kunne være interessert i kontakt. (Se telf katalog) Jeg stammer fra Størk (1)(sersjanten) og min oldemor kalte seg Olava Glad før hun giftet seg.Hun var oppvokst i Gladrønningen i Løten. I mitt register er det ca 1|200 navn. Både nordfra med røtter i Øyer/Vågå og med røtter fra Elverum (felles forfedre om enn ikke samme mannslinje)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

(Jan/14:) Kunne du angi linjen mellom sersjant Størk Povelsen Glad (1730-1815) fra Terningen og hans tipp-tipp oldefar, sogneprest i Øyer, senere Vågå, Christopher Eriksen Glad (1555-1619) ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Grethe Flood

Størk Povelsen Glad ble døpt 22.10.1730 i Elverum, sønn av korporal Povel Glad. Ser ut som det er foreldrene som blir trolovet 2. søndag e. Tref. og gift 22.8. Korporal Povel Størksen Glad og Sille Metthea Lychting. Forlovere var Christopher Glad og Halsteen Strand.Hedmark fylke, Elverum i Elverum, Ministerialbok nr. 0 (1729-1739), Kronologisk liste 1731, side 2-3. Permanent sidelenke: [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=4997&idx_id=4997&idx_listetype=kr&idx_kjonn=&uid=ny&idx_side=-2>Lenke Permanent bildelenke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Grethe Flood

Størk Povelsen Glad, født 1730, hadde en to år yngre bror, Wilhelm Christopher, døpt 1732 - Hedmark fylke, Elverum i Elverum, Ministerialbok nr. 0 (1729-1739), Kronologisk liste 1732, side 4-5. Permanent sidelenke:  [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=4997&idx_id=4997&idx_listetype=kr&idx_kjonn=b&uid=ny&idx_side=-3>Lenke Permanent bildelenke: Lenke Den ene forloveren i 1730 het Christopher Glad. I Family Search som jo alltid må sjekkes, finner jeg registrert en Christopher Glad, født 1702, sønn av Størk Christophersen og Maren Paulsen (kanskje den Maren Terningen som var fadder da Wilhelm Christopher ble døpt i 1732??), jf. LenkeIfølge denne oversikten skal Størk Christophersen Glad, faren til Povel og Christopher, være født i Vågå i 1661 og han døde 28.4.1733, - se Lenke.Her er kanskje Størk i Vågå i manntallet 1666. Oppsitteren på gården heter Erik.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Søstuen

Slektsforbindelsen mellom sersjant Størk Povelsen Glad (1730-1815) og Christopher Eriksen Glad (d. 1619) er som følger:Størk Povelsen Glad (f. 1730 på Terningen i Elverum og d. 19. desember 1815 på Lille Grindalen i Elverum). Gift 1. den 17. juli 1752 med Birthe Hansdatter Bech (1728-1789) datter av Hans Willumsen Bech (1692-1772) og Ragnhild Pedersdatter Grøtting (f. ca 1691- d. før 1750). Størk ble g. 2. i 1790 med Marte Pedersdatter Nøtsel (1752-1834). 7 barn i første og 2 barn i andre ekteskap.Povels Størksen Glad (f. 1707 på Terningen i Elverum og d. aug 1755 på Terningen i Elverum). Gift 22. august 1730 med Sille Methea Løgting (1711-juli 1787). Datter av Willum Jørgensen Løgting (ca 1660-1726) og Dorthe Marie Knutsdatter Hals (ca 1693-1767). 3 barn i dette ekteskapet.Størk Christophersen Glad (f. omkring 1661 i Vågå og d. 1722 på Terningen i Elverum). Han var gift med Maren Povelsdatter Terningen (d. ca 1745 på Terningen i Elverum). Hun var datter av Pål Halstensen Strand.Størk Christophersen Glad sine foreldre var Christopher Størksen (f. 1630 i Aurskog og d. 1665 i Vågå) og Aagot Pedersatter. Christopher Størksen var klokker i Vågå ved sin død. Ved skifte etter Christopher Størksen 05.10.1665 etterlot han seg enke Aagot Pedersdatter og tre barn som opptok familienavnet Glad etter sin farmor. Dette var datteren Karen og to sønner som kom til festningsanleggene i Elverum som militære.Christopher Størksen sine foreldre var Størk Thomassen og en datter av sogneprest i Vågå Christopher Eriksen Glad. Størk Thomassen var f. omkr. 1600 og d. 1663 i Eivindvik i Sogn. Størk Thomassen var student ved Bergens skole 1618, hører ved Bergens skole 1620. Senere kapellan til Aurskog, og til slutt sogneprest til Evenvik fra 1637 til sin død i 1663.I Norsk Tidsskrift for Genealogi, Personal-historie, Biografi og Literærhistorie, bind III, 1926 (s. 30) skrives følgende: “En datter av hr. Christopher Glad var gift med hr. Størk Thomasen, student fra Bergens skole 1618, hører ved samme skole 1620, kapellan i Aurskog og sluttlig sogneprest i Evenvik i Sogn fra 1637 til sin død 1663. Af dette ægteskab var det i alle fall to sønner: a. Christopher Størksen og b. Gjert Størksen.Christopher Eriksen Glad døde i 1619 i Vågå. Hans kone Aaste Thorstensdatter Morsing (d. 13. august 1630) var datter av sogneprest i Ringebu Torsten Søfrensen Morsing (f. før 1530 og d. 1612) og Anne Amundsdatter (f. før 1540 og d. etter 1620). Anne var datter av sogneprest til Norderhow Amund Ellingsen (f. før 1500 og død mellom 1573 og 1583.Kilder somm jeg har brukt til dette er: Fiine-Grønn: Elverum - en bygdebeskrivelse Hartvig Munthe: Glad - en militærfamilien fra Elverum (1905) NST 15:25-52 Av Gladske papirer, K. Bloch NST 1:314-328 Lidt om familien Glad i Norge, E. A. Thomle En artikkel fra NPT bind III tar for seg slektsskapet mellom slektene Glad, Wulfsberg og Morgenstierne. Her blir også forbindelsen til Glad slekten fra Elverum nevnt.Vigerust skriver på sine sider om denne Glad familien: Lenke ''Norsk slekt som stammer fra Christopher Eriksen G. († 1619), sogneprest i Vågå i Gudbrandsdalen. Kanskje etterkommer til Glad 1. Navnet er også opptatt av en kognatisk linje som utgår fra sersjant i Elverum, Størk Christophersen G. (1661-1733). Christian G. (1794-1866), f. i Aker, generalmajor, kommandant på Akershus 1854, beplantet området på Akershus festning. Litt.: H. Munthe: En gammel militærslægt i Elverum (1905).''På Wangensteen sine sider kan du finne et håndskrevet dokument (PDF) som oberst Hartvig Munthe (1845-1905) har skrevet om familien Glad. Han var født på Skanshagen i Elverum og hadde mye kontakt med Gladene i Elverum.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Søstuen

Korrigering til mitt innlegg m.h.p. kilder jeg har brukt. Alle kilder er sekundærkilder:* Oberst Hartvig Munthe, Noget om en Familie Glad i Elverum (håndskrvet), Christiania juni 1901 (originalen finnes på Riksarkivet under personalia Glad, men kan også lastets ned i pdf format fra wangensteen.net)* Oberst Hartvig Munthe, En gammel militærslægt i Elverum, Særtrykk av Østlandske Tidende, Elverum 1905* S. H. Finne-Grønn, Elverum - en bygdebeskrivelse (1909), s. 353* E. A. Thomle, Lidt om familien Glad i Norge, NST1:314-328 (1910)* E. A. Thomle og S. H. Finne-Grønn, Slegten Glad - Wulfsberg, Morgenstierne, Norsk Tidsskrift for Genealogi, Personalhistorie, Biografi og Literærhistorie, bind III, s. 28-37 (1926)* Bloch, K., Av Glad'ske papirer. Bidrag til en slektsbiografi., NST 15:25-52 (1955) Ifølge artikkelen ''Slekten Glad - Wulfsberg, Morgenstierne'' så hadde Chr. Eriksen Glad og Aaste Thorstensdater 9 barn (1-9):1. Hr. Erik Glad som var oppkalt etter sin farfar, fikk kommunitetet i København 1604, student i 1603 og dermed født omkring 1583. Han ble kappelan hos sin far i Vågå og etterfulgte ham i Vågå fra 1619 fram til sin død i 1627.2. Søren Glad, oppkalt etter en som student avdød morbror, Søfren Torstensen, tok borgerskap i Bergen i 1620 og må følgelig være født før 1595.3. Hr. Knut Glad, f. 1595. Sogneprest i Vik i Sogn 1622 fram til sin død i 1657.4. Anna Glad, døde i 1631 i ekteskap fra ca 1624 med hr. Christen Mule, sogneprest i Vågå.5. Karen Glad, levde i 1676 i Solvorn i Sogn som enke etter Simon Nielsen. Simon NIelsen var fogd i sogn og senere borger i Bergen.6. Kirsten Glad, gift med Mogens Skanke. kapellan ved Korskirken i Bergen og deretter sogneprest til Lyster fra 1645 fram til sin død i 1675.7. En datter som var gift med hr. Størk Thomassen, student fra Bergens skole 1618, hører ved samme skole 1620, kapellan til Ørskog og til slutt sogneprest til Eivindvik i Sogn fra 1637 fram til sin død 1662. Av dette ekteskap minst to sønner (7A og 7B):7A. Christopher Størksen f. 1630. d. 1665 som klokker i Vågå. Etterlot ved skifte 5. oktober 1665 seg enken Aagot Pedersdatter og 3 barn (7Aa-7Ac):7Aa. Karen Christophersdatter Glad 7Ab. Peder Chrsitophersen Glad 7Ac. Størk Christophersen Glad. Familen Glad i Elverum er etterkommere etter Størk.7B. Gjert Størksen, levde i 1699 i Ringebu.8. Margrethe Glad gift med Thue Ovesen Lund. Etterkommere er blandt annet slekten Wulfsberg.9. Birgitte Glad gift med Gjert Christophersen Morgenstierne. Fra dette paret stammer slekten Munthe af Morgenstierne, deler av slekten Heiberg, samt endel kognatiske linker av slektene Munthe og Daae. I den ovennevnte artikkelen fra Norsk Tidsskrift for Genealogi, Personalhistorie, Biografi og Literærhistorie, ''Slegten Glad - Wulfsberg, Morgenstierne'' skriver artikkelforfatteren: ''Fra Vaage presten hr. Christopher Glad stammer foruden Glad'er og Mule'r slegten Wulfsberg, slegten Munthe (Morgenstierne), slegten Heiberg og alt hva derfra igjen kommer i talrige andre kognatiske linjer, f.ex. Daae og Leganger. Biskop Ludvig Munthe i Bergen har været regnet for en av landets store patriarker, maaske den største, men hr. Christopher Glad distancerer ham, ja slaar ham ganske af marken! This med baade Munthe'rne og Heiberg'ene til efterslegt vil ingen kunne gjøre hr. Chrstopher rangen stridig som 'primus inter pares' blandt landets patriarker.''

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.