Gå til innhold
Arkivverket

[#74620] Tyding av tekst i kirkeboka for Beistad 1783


Gjest Thorbjørn Meringdal
 Del

Recommended Posts

Gjest Thorbjørn Meringdal

På side 168 blant Copulerede finner vi at 30 mai gifter Lars Tollefsen Haøen seg med Berete Joensdatter ???Hva er stedsnavnet til Berete. Lenke mvh Thorbjørn Meringdal, Oslo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Thorbjørn Meringdal

Takk igjen, Yngve. Prøvde å finne et første ekteskap,med søk i FS, men uten hell. Må prøve å finne Berete sitt opphav.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Eldbjørg Lyngstad

De er nevnt i Beitstadboka 1 s. 381 på husmannsplassen Skotrøa under Velle øvre, men ingen andre opplysninger enn det som står i folketellinga.De er derimot å finne i Beitstadboka III s. 469, på husmannsplassen Hoøya under gården Melhus. (Ved ekteskapsinngåelsen er navnet til brudgommen skrevet Lars Tollefsen Hoøen.) Berit ble i 1781 gift med enkemann Ole Pedersen Homnes, som eide gården Melhus fra 1757 til han de siste åra av sitt liv ble kårmann, og bodde på Hoøya til han døde i 1782. Enka Berit ble så i 1783 gift med enkemann Lars Tollefsen og busatt på Hoøya. Det står at Berit kanskje var konfirmert fra Rennan i 1771. I 1784 fikk Berit og Lars dattera Marit.Disse opplysningene har jeg hentet fra bygdeboka, uten å sjekke i kirkebøkene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Thorbjørn Meringdal

Tusen takk for begge innlegg. FT-1801 nevner to barn, Maren (Marit) 17 år og Ole 11 år. Jeg har funnet en Peder Larsen fra Velle øvre som gifter seg 11 oktober 1821. LenkeKan det være et barn av Lars Tollefsen og Berit Johnsdatter?mvh Thorbjørn Meringdal, Oslo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Thorbjørn Meringdal

Takk Eldbjørg for å ha fått meg på rett spor. Det blir jo fokus på andre personer nå, Lars Johnsen og kone Anne Pedersdtr. Har vært på Deichman bibliotek og kikket i Beitstad-bøkene. Fant en hel del. Kona til Peder Larsen heter Anna Johnsdatter, og hennes foreldre er Jon Andersen Vellabakken og Andrea Nilsdatter Holstad f ca 1760. Gården Holstad fant jeg ikke i de 3 Beitstad bindene. Vet noen hvilken Holstad gård det er snakk om?mvh Thorbjørn Meringdal, Oslo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Eldbjørg Lyngstad

Gården Holstad ligger i Namdalseid kommune, som i en lengre periode var en del av Beitstaden, men ble egen kommune fra 1903(?). Namdalseid har ei bygdebok skrevet av Sturla Brørs. På side 467 finner en Andrea Nilsdatter Holstad som datter av Nils Anfinnson Holstad (1766 - 1849) og Kari Mikelsdtr. fra Mjendrem i Beitstad (d. 1856, 81 år gml.)Det står ingen ting annet om Andrea enn navnet hennes. Derimot går det an å finne ut mer om hennes aner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Eldbjørg Lyngstad

Den Andreas Nilsdatter jeg fant, er ikke født rundt 1760, men mellom 1794 og 1800 i følge bygdeboka, og kan ikke være den Andrea du skriver om. Jeg skal se nærmere på dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Thorbjørn Meringdal

I Beitstadboka I s. 392 står det at denne Peder var sønn av Lars Johnsen og kone Anne Pedersdtr.Se innlegg (9). Men i Bind III om Stamnesråen s 160 står det at det er Lars Olsen som er gift med Anne Pedersdtr Holien f 1762 og har barn nr 2 Peder f 1790 , g 1821 med Anna Johnsdtr Vellabakken f 1798. Det står også at Lars Olsen dør på Opdal. Jeg finner en Peder Olsen 11 år som tjenestedreng på Opdal i FT-1801. Kan det tyde på at Lars Olsen er riktig far og at Lars Johnsen er en skrivefeil?mvh Thorbjørn Meringdal, Oslo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Eldbjørg Lyngstad

Det må være en feilskriving i Beitstadboka I s. 392. Virker som om det riktige navnet er Lars Olsen, og ikke Johnsen. Peder Larsens mor var Anne Pedersdtr., og hun er født på gården Holien i Beitstad. BB III s. 142: Ane f. 1762 g. 1787 m Lars Olsen Stamnes, også omtalt under Opdal.(Den omtalen har jeg foreløpig ikke funnet.) I kirkeboka for Beitstad (1722 - 1815) finnes i 1787 under 'copulerede': Lars Olsen Stamnes og Pigen Anna Persd. De ble gift 21. okt. Det skal være denne Lars Olsen som døde på Opdal i 1792: Begravede 17. mars 1792: Lars Opdal 34 Aar.Enka Anne Pedersdtr. ble i 1799 gift med Jens Pedersen Østersjøen (BB III s. 161). Det må være disse to i 1801: LenkeSønnen til Lars Olsen og Anne Pedersdtr., Peder Larsen, døde 9. okt. 1862. Han var da skrevet som Peder Larsen Veldeplads, og da han døde var han inderst (leieboer) på Størvoldplads, i flg. kirkeboka for Beitstad (1849 - 1863).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Thorbjørn Meringdal

Takk for oppklaringen Eldbjørg. Har funnet at barnebarn og oldebarn av Lars Olsen holdt til på Vellekløven (Veldeplads), så det henger jo i hop.mvh Thorbjørn Meringdal, Oslo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.