Gå til innhold
Arkivverket

[#74628] Hellessov, Hellesfør, Hellesfær


Gjest Jarle Nermark
 Del

Recommended Posts

Gjest Jarle Nermark

Jeg er på leit etter en tipp tippoldefar som kom til Hemnes kommune i Nordland fra Hordaland i 1809. (Han kunne være kommet til området ei stund før). I militærrullene finner jeg at han er født i Bergens stift. Og fødestedene er skrevet som tittellinja: Hellessov, Hellesfør, og Hellesfær. Jeg lurer derfor på om noen kan hjelpe meg med å stedfeste disse stedsnavnvariantene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jarle Nermark

Navnet er noe så prosaisk som Knud Olsen. Født omkring 1770. Og snarere enn Hellesfør, står det nok Hellesfor. Men gåten er ikke mindre av den grunn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Litta Olsen

Var han gift ?Det nærmeste jeg kommer mht. stedsnavn er Hellesøy i Øygarden utenfor Bergen. Dengang under Manger prestegjeld.En Knud Olsen er født 1770 i Rogn, som jeg antar er det som idag kalles Rong. Det ligger ikke på Hellesøy, men dog i Øygarden.Denne Knud gifter seg imidlertid i 1799 med en Rachel Rasmusdatter og det kan forhåpentligvis avkrefte/bekrefte identiteten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jarle Nermark

Jeg har ikke kunnskaper om hvorvidt han var gift før han dro nordover.Jeg tviler vel imidlertid på det. Men alderen kan tyde på det motsatte. Kanskje døde kona? Hvem vet? Jeg har sjøl tenkt på Hellesøy. Og Bergen stift tilsvarer vel omtrent dagens Bjørgvin bispedømme, så jeg har fundert litt over Hellesfjord og Smøla som fødested. Og jeg har tenkt Voss. Hildestveit, for eksempel. Men en solid nøtt forblir han....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.