Gå til innhold
Arkivverket

[#74631] Knud og Mari Pedersen


Gjest Magnus Klausmark
 Del

Recommended Posts

Gjest Magnus Klausmark

Familien min har hatt Knudsen-navnet i lang tid nå, og det lever enda videre. Men jeg stopper noe opp her, og kommer ikke videre.FT 1865 oppgir dette:Knud Pedersen (f. 1809, Hallingdal) og Mari Trondsdatter (f. 1809, Norderhov). De hadde barna:- ('min') Peder (f. 1839) - Vilhelm (f. 1842)- Knud (f. 1845) - Gunhild (f. 1845)I 1865 er Vilhelm og Gunhild hjemme hos foreldrene på Harpeflaagen i Norderhov der alle barna er født. Men jeg får det ikke helt til og stemme at både Knud og Gunhild er født samme år men på forskjellige datoer. Jeg finner alle i kirkeboken, men ikke Gunhild. For henne er eneste kilden FT65.Knud nevnes i kirkebøkene som 'Knud Pedersen Weholten/Veholdten' eller noe i den duren. Det er ofte noe vanskelig og skjønne skriften og kvaliteten, desverre. Er det noen som kan bekrefte eller avkrefte at det er et stedsnavn?Jeg ønsker naturlig nok og vite hvem foreldrene til Knud og Mari var. Hvor var de fra, og hvem var foreldrene...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ann-Mary Engum
Gjest Astrid K. Natvig

Hei, her er trolig dåpen til Knud i 1806 i Nes (alder og farens navn stemmer iallefall med opplysningene fra vielsen, nr. 55: LenkeForeldre: Peder Knudsen og Anne Wilhelmsdatter Onsgaard.mvh. Astrid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Olav Åge Strøm

Nr. 1 og 6Cop. Nes pr. Nes sokn 1805 nr. 27. Peder Knutsen og Anne Wilhelmsd.Det ser ut til at Peder var fra Haslerud i Rollag i Numedal,mens den eneste Anne Wilhelmsdatter jeg finner i Nes prestegjeld er Anne Wilhelmsdatter Langehaug fra Hemsedal f. 1777. Ser ut til at noen i nær familie til begge hadde tilknytning til militæret. Mor til Anne (Marte) var datter til Sersjant Henrik Hejer som en tid bodde i Hemsedal.Anne hadde og en eldre søster (Margrete) som var g.m. Ole Moen, var på Ringerike.Du bør lese Hemsedals slektshistorie 1693-1975 av Hans Flaten side 119. Hvis dette er den rette Anne vil nok den gi deg noen spor. Olav Åge Strøm.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Magnus Klausmark

Hei, og takk for svarene. Det er til stor hjelp.Siden det står at han kom fra Rollag går jeg ut fra at dette må være 'min' Peder. De andre i 1801 som bor der er allerede gift, eller for unge.[url="http://www.digitalarkivet.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&sidenr=15&filnamn=f18010632&gardpostnr=12&personpostnr=169&merk=169#ovre>LenkeAnne?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.