Gå til innhold
Arkivverket

[#74637] Mali Larsdatter/Arnt Arntsen Korsneset d.1738 Frosta, med etterslekt i Åsen?


Gjest Anne Lise Hovdal
 Del

Recommended Posts

Gjest Anne Lise Hovdal

Søker aner på mine sannsynlige forfedre Mali Larsdatter og ektemannen Arnt Arntsen. De var husmannsfolk i Korsneset til Arnt døde i ca 1738, og det var skifte på han i Korsneset 22.07.1738. Da er det ført disse barna med kona Mali Larsdatter('Sammen aflede børn'): -Arnt Arntsen 16 år -Christen Arntsen 14 år -Lars Arntsen 11 år Barnas formynder var avdødes 'søstermand' Lars Juberg. Ved skiftet etter Mali Larsdatter 30.03.1751 hadde hun disse barna:-Lars Larsen 34 år, som ser ut til å ha vært i 4. soldatlegd-Siri Larsdatter 32 år -Arnt Arntsen 30 år som var i Saltbuviken i ÅsenLenkeDet ser altså ut som om barna Christen og Lars Arntsen døde mellom 1738 og 1751, og Siri Larsdatter og Lars Larsen må være barn av Mali fra et tidligere ekteskap.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lise Hovdal

Fikk telefon før jeg var ferdig med innlegget her, og sendte derfor før jeg fikk skrevet alt. Det knytter seg en del spørsmål til denne familien som jeg har vanskelig får å finne 100% ut av:Jeg finner en Siri Larsdatter som kone til Ole Arnsen Hielden ved dennes skifte 14.04.1773, og tror dette kan være den Siri som var datter av Mali Larsdatter ved skiftet i 1751. En merker seg at formynder til Oles og Siris datter Mallena Olsdatter var Arnt Arntsen Hanebogen(linje 14 nedenfra på høyre side):LenkeOle ble bruker i Hielden i 1762, og ifølge bygdeboka var han da gift med enke Siri Larsdatter. Jeg har en Ole Arnsen Hielden i mitt slektsprogram som sønn av Arnt Jonsen, og Arnt Jonsen var det skifte på i Vester Hielden 20.10.1733. Han hadde da kona Berit Pedersdatter, og 5 barn. Blant annet Ole Arntsen 12 år. I bygdeboka er en Ole Arntsen ført som sønn av Arnt Jonsen. Er Ole Arntsen som er ført i skiftet i 1733 som sønn av Arnt Jonsen den samme som ble bruker i 1762 i Hielden, og som det var skifte på i 1773?Den jeg skal videre på er er Arnt Arntsen som var 30 år i 1751 og bodde i Saltbuviken. Han var senere bruker i Hanebogen i Åsen. Det er påstått at han overtok etter sin far Arnt Larsen i Hanebogen i 1755, men det må være feil siden Arnt ikke er nevnt som sønn i av Arnt Larsen i 1755. En vet jo ellers at han var gift med Marit Halvorsdatter, og ifølge brev utlagt her på Digitalarkivet kjøpte han husmannsplass i Saltbuviken 12.04.1748. Det er da også ført 'pige' Marit Halvorsdatter:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lise Hovdal

Hvem var denne Lars Juberg som var gift med søster av Arnt Arntsen ved skiftet i 1738? Det eneste jeg finner er en Lars Gundersen Juberg som det var skifte på 04.12.1741, men han var gift med Karen Olsdatter, som jo ikke kan være søster av Arnt Arntsen men kanskje halvsøster?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lise Hovdal

Ser at jeg i første innlegg ikke har fått med at Arnt Arntsen er nevnt som sønn på 30 år ved skiftet etter moren Mali Larsdatter i 1751, men det går jo frem av skiftet da. Datoen for skiftet etter Arnt Jonsen Vester Hielden var 20.01.1733(ikke 20.10). Arnt var bror av min formor Karen Jonsdatter, og de er begge nevnt som søsken av Berit Jonsdatter Stene ved dennes skifte i 1738

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Kåre Løveng

Etter mine tolkninger er det Anders Moksnes som er mann til Arnt Arntsens søster.'blev opnævnt Anders Moxnes den afgl. mands søster mand, Lars Juberg som den afgl. mand udi 3die leed var beslektet'Videre er det nevnt om Mali Larsdtr. 'og foregav at hun har antaget hændes broder Ellef Larsen Jogaard udi Aasen til sin Laværge'Dette kan være Jogård under Risberg, men i bygdeboka for Åsen er det ingen ting nevnt om disse persjoner.Jan Kåre

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lise Hovdal

Tusen takk for svaret. Jeg hadde tidligere tolket enkens laugverge i skiftet etter Arnt Arntsen Korsnes å være enkens bror Ole Larsen Jogaard, men ser nå at det står Ellef Larse Jogaard. Når jeg ser på skiftet nå ser jeg også at Anders Moxnes var formynder for barna og at han var gift med 'afgagne mands søter', men hvorfor står det om Lars Juberg der da? Var han også formynder. Jeg er visst ekstra treg når det gjelder å lese enkelte skifter. For ordens skyld legger jeg ut lenke til dette skiftet også: LenkeSkal se hvilke alternativer jeg finner i bygdebøkene og i skiftene jeg har skrevet av når det gjelder Anders Moksnes.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lise Hovdal

Finner ingen Anders i Moksnes som gift med noen som het Arntsdatter til etternavn, men det nærmeste jeg kommer er Anders Larsen som var 16 år ved morfaren Lars Andersen Smaatens skifte 23.05.1730. Lars hadde en datter Ingeborg som var død og hadde bodd i Moksnes, og hun hadden en sønn Anders på 16 år(altså 24 år i 1738 og kan ha vært gift da rent tidsmessig).Den andre kandidaten er Anders Tordsen som overtok som bygselmann i plassen Sveet under Moksnes 16.mai 1741 som riktignok var gift med Marit Olsdatter, men Marit kan jo ha vært halvsøster til Mali Arntsdatter(??). Hører gjerne også om det om noen av teoriene mine kan utelukkes her. Jeg finner ellers heller ingen Ellef Larsen i Jogården i Åsen bind 1 av bygdeboka for Åsen, og heller ingen som passer i skiftene jeg har skrevet av.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lise Hovdal

Arnt Arntsen Korsneset var jo beslektet med Lars Juberg i 3.ledd, og den eneste jeg finner er Lars Gundersen Juberg. Jeg lurer jo på hvordan de var beslektet. Han har jeg faktisk en del om slekten bakover på, fordi at en av mine forfedre var Lars sin bror Thore Gundersen Hogstad. Setter opp det jeg har her, så kan kanskje noen hjelpe meg å se forbindelsen til Arnt Arntsen Korsneset:1)Lars Gundersen Hogstad som det var skifte på i Juberg 04.12.1741. Foreldre:2)Gunder Thoresen Hogstad som først var gift med Elen Giørsdatter, og hadde disse barna med henne: -Elen Gundersdatter gift med Einar Karlsen i Kristiansund -Tørres Gundersen født ca 1671-1675, som var mot 70 år ved halvbroren Lars sitt skifte i Juberg i 1741I 2. ekteskap med Berit Larsdatter Alstad:-Kari Gundersdatter Hogstad død ca 1750, og gift med Kristen Rasmussen Hogstad, som døde i ca 1756-Thore Gundersen Hogstad født ca 1692, og død 23.06.1764(oppgitt ved skiftet 29.07.1764), som var gift med Kirsti Jacobsdatter Berg gravlagt 15.02.1756 og skifteregistrering begynt 27.02.1756.-Lars Gundersen Hogstad3)Berit Larsdatter Alstad som var død før skiftet etter søsteren Karen 24.05.1730. Besteforeldre:4)Thore Gundersen Hogstad født ca 1605, og han er ført i Hogstad ved koppskatten i 1645 og i skattelister iallefall frem til ca 16805)Ukjent. Gift med nr.4. Deres barn:a)Gunder Thoresen Hogstad(se anenr. 2 her)b)Arnt Thoresen Hogstad som det var skifte på 22.04.1693. Han var da gift med Ragnhild Mortensdatter, og ut fra skiftet så kan det se ut som om han hadde disse barna fra tidligere ekteskap: -Greger Arntsen(i bind 2 av Frostaboka ført som sønn fra tidligere ekteskap) -Hans Arntsen -Anne Arntsdatter(hun er i Frostaboka bind 2 ført opp som datter av siste ekteskap)6)Lars NN som var gift med ukjent, som han hadde disse barna med:a)Arn Larsen som var død før søsteren Karens skifte i 1730 og hadde barna Karen, Henrik, Jon og Johannesb)Jon Larsen Alstad som var gift med Karen Olsdatterc)Kirsti Larsdatter Alstad som var gift med Rasmus Arntsen Asklundd)Berit Larsdatter Alstad(se anenr.3)e)Ane Larsdatter Alstad som hadde vært gift med Colbanus Viktil. Hun døde før 1730f)Karen Larsdatter Alstad som det var skifte på 22.05.1730 sammen med ektemannen Ole Larsen Vinnan først, og deretter er det ført eget skifte på henne 24.05.1730. Hun hadde ikke barn, og derfor arvet hennes søsken.Nå ser jeg jo at Arntnavnet forekommer både i familien til Gunder Thoresen og kona Berit Larsdatter. Det kan jo komme fra en av deres mødre, som da kanskje kan være beslektet med Arnt Arntsen Korsneset?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.