Gå til innhold
Arkivverket

[#74640] Ministerialbok for Oslo Hospital / Gamlebyen 1858-1878,


Gjest Nils Axel Braathen
 Del

Recommended Posts

Gjest Nils Axel Braathen

Hei igjen!Jeg leter fortsatt etter opplysninger om foreldrene til Anthon Gulbrandsen, født 1830, jf. tema 5832 ([url="http://da2.uib.no/cgi-win/WebDebatt.exe?slag=listinnlegg&debatt=brukar&temanr=5832&sok=Nils>Lenke Axel Braathen&nr=35&antinnlegg=12&startnr=&antall=&spraak=#anker): Gulbrand Olsen og Karen Andersdatter. I den forbindelsen har jeg prøvd å finne opplysninger om når Gulbrand Olsen døde i kirkebøkene for Oslo Hospital / Gamlebyen, men det er ikke skannet noen Ministerialbok for perioden 1858-1878. Er det noen som vet om det ble ført slike bøker for denne perioden, men at de har gått tapt, eller om jeg i stedet bør lete i kirkebøker for en annen menighet for denne perioden? I det siste tilfellet, hvilken menighet?Jeg har funnet en mulig kandidat for dødsfallet for Karen Andersen oppe til venstre på denne lenken (no. 18):

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marius Hellerud

Hei!Den Karen Andersdatter som du har funnet død i 1840 etterlot seg i hvert fall enkemannen Gulbrand Olsen og blant flere barn også sønnen Anton på 9, så det stemmer vel nokså perfekt?Kildeinformasjon: Akershus fylke, Aker sorenskriveri, Dødsfallsprotokoll 2 (Haa 0002), 1839-1850, oppb: Statsarkivet i Oslo.Permanent sidelenke: [url="http://www.arkivverket.no/URN:sk_read/27357/42>http://www.arkivverket.no/URN:sk_read/27357/42Permanent bildelenke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nils Axel Braathen

Det må helt klart være henne, Marius -- tusen takk!Jeg er ikke så kjent med bruken av skiftematerialet foreløpig, men dette ser sannelig ut til å være en nyttig kilde.(Og jeg gleder meg til den dagen noen har lagt alt dette materialet inn i søkbare databaser...)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nils Axel Braathen

Jeg fant nå en Gulbrand Olsen blant begravede i 'Oslo fylke, Grønland, Ministerialbok nr. 1 (1859-1861)', Lenke. Alderen kan passe (52 år), og det står også at han bodde nær Hospitalet, men så vidt jeg kan tyde står det at han var ungkar -- men det KAN vel være en feilføring? Det ser ikke ut til at den relevante Dødsfallsprotokollen (nr. 3) er skannet foreløpig -- jeg håper den ikke har gått tapt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nils Axel Braathen

Ved nærmere ettertanke så tviler jeg på om den Gulbrand jeg nevnte i (8) kan være riktig, gitt at et av barna til Karen var 20 år i 1840.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marius Hellerud

Dersom du går inn på pilotsidene til FamilySearch på Lenke vil du få opp både en vielse mellom et ektepar Guulbrand Olsen/Karen Andersdatter i 1818 samt de ulike barna som du finner nevnt som arvinger (i tillegg til datteren Andrine Elisabeth som vel er død før, men henne ser jeg du alt vet om).Du får også frem en vielsen mellom en Anton Gulbrandsen (født 1830 på Galgeberg) med far Gulbrand Olsen som giftet seg i en Oslo-menighet (eller i Aker) 16. oktober 1859 med Anna Britta Eriksdotter fra Värmland. - Kanskje kan dette være noe?Vennlig hilsen fra Marius

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nils Axel Braathen

Tusen takk for hjelpen, Marius!Gulbrand og Karen giftet seg tilsynelatende ikke i Olso Hospital menighet, men med datoen 8 april 1818 oppgitt fra FamilySearch, så skulle det la seg gjøre å finne dem i en eller annen Oslo / Akershus kirke.Anna Britta Eriksdotter døde før 1862, og Anthon giftet seg på nytt med Anne Katrine Henriksdatter -- som fødte ham 12 barn, deriblant min farmor.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nils Axel Braathen

Der fant jeg dem -- i Aker: Lenke, ektepar nummer 13. (Takk og pris for klokkerboken, jeg finner dem ikke blant kråketærne i Ministerialboken.) Men jeg har problemer med å tyde stedet hvor de kommer fra -- det ser ut til å stå noe sånt som Tjuusrud under Sehöi for Gulbrand, og bare Sehöi for Karen. Er det noen som er flinkere til tyde klokkerens skrift enn meg, og som vet noe mer om dette stedet?Vennlig hilsenNils Axel

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nils Axel Braathen

Tusen takk, Arne!Gitt at jeg fant dem i kirkeboken for Aker, er det da mest sannsynlig at det dreier seg om vestre eller østre Skøyen?(Dessverre er det visst et problem med søkemotoren for 1801 folketellingen i øyeblikket.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nils Axel Braathen

Nå fikk jeg 1801-tellingen til å fungere, og fant min Gulbran(d) på Skøyen Østere (hvor det blant barna også finnes en Søren og en Lars Olsen - som passer med navnene på forloverne da Gulbrand og Karen giftet seg).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nils Axel Braathen

Jeg har funnet dåpen til Gulbrand 14 februar 1790 i Aker kirke her Lenke, men tar gjerne imot hjelp til å tyde det som står skrevet der (i tillegg til navnene på foreldrene, Ole Sørensen og Dorthe Larsdatter).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nils Axel Braathen

På FamilySearch har jeg funnet et ekteskap meelom Ole Sørensen og Dorthe Larsdatter 03 Mar 1781 i Oslo, hvilket kan stemme bra for 'mine' folk. Jeg finner imidlertid ikke dette ekteskapet i 'Oslo fylke, Aker, Ministerialbok nr. 9 (1765-1785)'. Hos FamilySearch oppga de Batch no. M42825-2 og File no. 125840. Er det noen mulighet for meg til å finne ut hvilken kirkebok de har hentet dette fra, eller må jeg lete gjennom alle Oslo og Akershus kirkebøker for det relevante år?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nils Axel Braathen

Tusen takk, Else!Jeg har forresten nå også funnet ut at Dorte Larsdatter ble født 9. desember 1753, og at hennes foreldre, Lars Larssen og Maria Madsdatter, ble gift 17. oktober 1744.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nils Axel Braathen

Jeg har nå funnet dåpen til en søster av Dorte, Mette Maria Larsdatter i 1748, jf. Lenke. Leser jeg riktig at Lars Larssen da var Underconstabel?Mvh Nils Axel

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.