Gå til innhold
Arkivverket

[#74647] Hva betyr dette, udlagt til barnefader? (1829) Hjelp til tyding


Gjest Hilde Nysæter
 Del

Recommended Posts

Gjest Hilde Nysæter

Jeg forsøker å finne ut av hvor og med hvem Kristian Antonis vokste opp. Han var uekte sønn av Berthe hansdatter og Antoni Richard Liphart. Jeg ser at det står 'udlagt til barnefaderen', eller noe liknende. (Kirkebok for Biri 1829 s.5. nr. 59) Det som er litt interessant, er at Kristian ikke har kalt noen av barna sine opp etter morens familie, men flere av sønnene har navn etter farens familie, anton (etter Antoni), Fredrik (etter Antonis far, fredrich), samt Martin og Petter (etter farens 'nye og ekte' barn med en annen kvinne, altså Kristians halvbrødre). Finnes det noen plass hvor en slik oversikt kan finnes? Antoni bodde på glassværket, under Svennes. Kristian bor på Nygaard, under Svennes, i 1865. Men hva finnes av dokumentasjon for perioden før 1865 tellingen? Takknemmelig for hjelp!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hilde Nysæter

Takk for lenken. Jeg prøvde å legge til en lenke på innlegget mitt, men jeg fikk det ikke til. Er nok ikke så dreven på datan enda. Hilde

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hilde Nysæter

Takk for info om hvordan legge til lenke, skal gjøre noen forsøk på det ved evnt senere innlegg. Så på lenken til konfirmasjonen i 1844, der står bare fødestedet, Bratberg eie, altså morens tilholdssted. Takk for info. Skulle gjerne visst hvor han bodde i barne og ungdomsårene, men det ser ut til at det kan bli vanskelig/umulig å finne ut. Er det noen som vet om det for eksempel finnes 'skifte/arv' dokumenter, hvor eventuelle arvinger står oppført. Det er kanskje ett blindspor, siden han var uekte barn. Vanskelig nøtt denne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Inger-Berit Østby-Deglum

Prøv å sende forespørselen din til genit@genit.no. Hun har god greie på Biri glassverk og har kanskje tid til å hjelpe deg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.