Gå til innhold
Arkivverket

[#74654] Iver Clemmesen og Edrika Jensdatter, Lade, Bakke i Strinda.


Gjest Svein Iversen
 Del

Recommended Posts

Gjest Svein Iversen

8 mai 1823 ble Edrika Jonetta Iversdatter født på Lade i Strinda LenkeHennes foreldre er oppgitt til å være Inderst Iver Clemmesen og Edrika Jensdatter.Jeg har ikke klart å finne noe mere om disse personene. Er det noen som kan hjelpe meg med å komme videre?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Randi Haugros

Mangler du opplysninger om både Edrikka og hennes foreldre?Her er i første omgang Edrikkas (Erika ved konf.) konfirmasjon i Bakke kirke, Lade i 1838, se nr. 20: Kildeinformasjon: Sør-Trøndelag fylke, Bakke i Strinda, Ministerialbok nr. 604A03 (1818-1850), Konfirmerte 1838, side 78. Permanent sidelenke: [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=16282&idx_id=16282&uid=ny&idx_side=-92>Lenke Permanent bildelenke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Randi Haugros

Dette kan være vielsen til Iver og Edrikka i Trondheim Domkirke 8. desember 1814: Kildeinformasjon: Sør-Trøndelag fylke, Domkirken i Trondheim, Ministerialbok nr. 601A10 (1802-1830), Lysninger 1814, side 158-159. Permanent sidelenke: [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=16334&idx_id=16334&uid=ny&idx_side=-79>Lenke Permanent bildelenke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Svein Iversen

Det er først og fremst Edrika Jonettas foreldre jeg mangler opplysninger på. Når det gjelder lysningen i 1814 kan jo presten ha skrevet feil etternavn. Foketellingen i 1801 for Strinda har ingen ved navn Edrika. I Trondhjem er det flere Edrika, men ingen Edrika Jensdatter. Kan Edrika og Iver være innflyttere til Strinda?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Svein Iversen

Ja, dette ser jo ut til å være riktig familie. Riktignok heter datteren her Edrika Maria, mens hun ved dåpen heter Edrika Jonetta. Når hun gifter seg 8 april 1853 heter hun i følge kirkeboken Erikka Jonette. Lenke Men alderen stemmer både ved utflyttingen og ved vielsen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tommy Paulsen

Jeg tror nok de som er registrert som utflyttet nevnt i innlegg(6) er 'dine', men syns det er merkelig at det skulle stå Edrika Jensdatter i alle kilder hvis hun het Eriksdatter... Har sett på fadderne til de fleste barna nevnt i FT1865 i Stod, men ingen indikasjoner på at det er samme familie. Mvh Tommy Paulsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Randi Haugros

Mulig dette er helt feil men kan de være innflyttet fra Baklandet, født henholdsvis på Leinstranda, i Domsognet og på Baklandet?Jeg fant dette i kirkeboka for Leinstrand i Melhus: d. Clemet Sundets (?)sønn Iver. Se høyre side, første spalte: Kildeinformasjon: Sør-Trøndelag fylke, Leinstrand i Melhus, Ministerialbok nr. 691A02 /3 (1768-1815), Kronologisk liste 1778-1781, side 83. Permanent sidelenke: [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=17031&idx_id=17031&uid=ny&idx_side=-7>Lenke Permanent bildelenke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Randi Haugros

Her døper en Jon Klemmetsen sin datter i 1815. Legg merke til faddrene: Brynil Klemetsdtr., Klemet Klemetsen, Ole Klemetsen og Iver Klemetsen: Kildeinformasjon: Sør-Trøndelag fylke, Domkirken i Trondheim, Ministerialbok nr. 601A11 (1815-1821), Fødte og døpte 1816, side 28-29. Permanent sidelenke: [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=16329&idx_id=16329&uid=ny&idx_side=-16>Lenke Permanent bildelenke: LenkeClemet Sundet på Leinstranda hadde en datter, Brynille, hun er pleiedatter på Sundet i 1801 sammen med sin bror og søster (må sjekkes i kirkeboka)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Randi Haugros

Dette kan være vielsen til Clemet Sundet 3. juli 1774: Clemens Clemensen Sundet og Marthe Pedersdatter Lougloe (Lauglo), se høyre side: Kildeinformasjon: Sør-Trøndelag fylke, Melhus i Melhus, Ministerialbok nr. 691A02 /1 (1768-1815), Trolovede 1773-1775, side 182. Permanent sidelenke: [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=16246&idx_id=16246&uid=ny&idx_side=-58>Lenke Permanent bildelenke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Svein Iversen

Leinstand kan være et riktig spor når det gjelder Iver og hans aner. Denne Iver er født i februar 1780. Han skulle altså være 59 år i september 1839 ved flyttingen til Domkirken. Kirkeboken angir 57 år, avviket er vel ikke større enn at det kan være riktig Iver.Ved folketellingen i 1801 er det en Iver Clemetsen, 20 år, som er tjenestedreng på gården Hævig på Ørland. Kanskje Iver dro til Ørland mens søstrene Ane og Brynild ble pleiebørn på Sundet, Leindstrand og broren Haldor tjenestegutt samme sted?Jeg tror det er mindre sannsynlig at Maria er datter til 'min' Iver. For det første er fadderene til Maria og Edrika Jonetta helt forskjellige personer. For det andre er det mye som tyder på at 'min' Edrika het Jensdatter, ikke Eriksdatter. Begge kirkebøkene der Edrika Jonettas dåp er innført, har Jensdatter som etternavn på moren.[url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=16284&idx_id=16284&uid=ny&idx_side=-83>Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Knut Ansnes

Iver Clemmetsen dør her, nr. 68 på sida: Lenke Dette er fra Dolm kirkebok, Hitra/Frøya, han dør 13.4.1857, 77 år, i Bakenget, en plass under Ulvan, Knarrlagsund på Hitra. Han dør dermed hos sin sønn Carl Christian Iversen Bakeng, f. 22.9.1818 i Trondhjem, innflyttet til Hitra 17.12.1846, og gift i Ulvan. Jeg har ikke funnet faren Iver innflyttet til Hitra, mulig han kom til sin sønn på sine siste dager. Denne kirkeboka er noe uklar, men tror det står Em = enkemann foran Iver Clemmesen, slik at Edrikka Eriksdatter må være død tidligere.Randi, takker deg hjerteligst for Leinstrandsporet, det ser veldig lovende ut ! Dette er jo også mine aner.Svein, sporet til Ørlandet er antaglig feil, se den lenken som Tommy Paulsen la ut til et emne på Slektsforum, og Aud Kalland Stertens innlegg der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Knut Ansnes

Har notert at Iver og Edricca hadde minst 4 barn: Marie, f. 28.1.1815, døpt 12.2, oppkalt etter Marthe ? Carl Christian, f. 22.9.1818, døpt 11.10, kan være oppkalt etter Clemmens. Peter Andreas, f. 27.4.1821, døpt 20.5.1821, kan være oppkalt etter Marthes far Peder.[url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=16331&idx_id=16331&uid=ny&idx_side=-7>Lenke Edricca Jonetha, f. 8.5.1823, døpt 1.6 ? Kan være etter Eric.Her er Carl Christians dåp:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Randi Haugros

I lenken i innlegg 6 skriver Tommy Paulsen: Edricca Erichsdatter døpt 04.08.1786, foreldre Erich Andersen og Mallena ArentsdatterDa kan dette være dåpen i 1786 i Trondheim Domkirke: Kildeinformasjon: Sør-Trøndelag fylke, Domkirken i Trondheim, Ministerialbok nr. 601A07 (1770-1819), Fødte og døpte 1786, side 75. Permanent sidelenke: [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=16327&idx_id=16327&uid=ny&idx_side=-78>Lenke Permanent bildelenke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Svein Iversen

Knut og Randi: Imponerende hva dere har klart å finne ut. Det ser vel nå ut som om Edrika Jensdatter og Edrika Eriksdatter er samme person.Jeg har forsøkt å fjernlåne bygdebok for Leinstrand ved bestilling over nettet, uten å ha lykkes med det. Er det noen som har denne bygdeboka og kan sjekke om det står noe om Clemmens og hans familie der?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Knut Ansnes

Har dessverre ikke etterlyste bygdebok, Svein. Men er du i Oslo av og til, så ligger den nok på lesesalen hos Riksarkivet på Kringsjå.Vi har klarlagt at 3 av Iver og Edriccas barn ble gift og har etterkommere. Carl Christian Iversen var min 2xtippoldefar, han ektet Anna Bergithe Olsdatter Ulvan, de fikk først 4 sønner¨på rad, nr. 2 ble døpt Peter Andreas i 1851. Vi kan vel da slutte at onkelen med samme navn, født i 1821, var død før 1851, og kanskje ikke har etterkommere. Eldste sønn ble forøvrig døpt Iver Olaus, etter begge bestefedrene.Edricca Erichsdatters død har jeg lett etter i Dolms kirkebøker frem til 1857, men har hittil ikke funnet henne. Tror helst at hun døde i Trondheim, eller hos en av sine døtre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Svein Iversen

Randi: Det ser ut til at Edricca Erichsdatter, født 04.08.1786, dør i oktober samme år. Kilde: Sør-Trøndelag fylke, Domkirken i Trondheim, Ministerialbok nr. 601A08 (1783-1818), Døde og begravede 1787, side 14. Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Randi Haugros

Da får vi lete etter en annen Edrikka. Fødselsdatoen tok jeg fra Tommy Paulsens innlegg 9 med lenke. 'Edricca Erichsdatter døpt 04.08.1786, foreldre Erich Andersen og Mallena Arentsdatter' Hans opplysning var ikke kildebelagt.I ft 1801 finnes et ektepar Erich (Andersen) Senoppen og Malena Arentsdatter: LenkeOm de har flere barn enn de som er nevnt i ft har jeg ikke sjekket. I følge opplysning om alder ved innflytting til Domsognet på Edrikka, 56 år, skulle hun kanskje vært født tidligere enn 1786. Mvh Randi Haugros

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Knut Ansnes

Det er nærliggende å tro at Edricca var født litt tidligere og nærmere Ivers alder. I 1801-tellingen er en Edrika Eriksdtr oppført som tjener i Væstergade, Trondhjem, 20 år gammel.Men en annen nærliggende mulighet er at det paret som mistet sin datter i 1786 fikk en ny datter få år etter 1786 og kalte henne opp etter den avdøde.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ingebjørg Romulslie

Det står ingenting om Clemet Sundet i Leinstrandboka.men..noen tanker: Clemet Haldorsen Ølset i Klæbu g.m. Anne Knutsdt. Bratsberg hadde en sønn Clemet Clemetsen f. 1749 i Bratsberg. - Han kan være en god kandidat til Clemet Sundet.Clemet Haldorsens foreldre var Haldor Olsen Ytteruglen og Siri Clemetesdt. BratsbergHaldor og Siri hadde også en datter Brynild f. 1717 som ble gift til Sundet.Brynild er på Sundet i 1801 i sitt 2dre ekteskap: LenkeMerk pleiebarna.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.