Gå til innhold
Arkivverket

[#74655] Nes i Akershus - Oppslag i bb gården Eyer, plassen Linnes - Ole Andersen


Gjest Guro Reinhart
 Del

Recommended Posts

Gjest Guro Reinhart

Søker opphavet til Ole Andersen født ca. 1767 og Sigrid Haagensdatter født ca 1759. De er sannsynligvis fra Nes Finner dem i FT 1801 under Eyer i Nes:[url="http://digitalarkivet.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&sidenr=13&filnamn=f18010236&gardpostnr=168&personpostnr=3671&merk=3671#ovre>LenkeFinner dem deretter i bb for Sør Odal VI, side 448 på plassen Flinkopp under Nedre Sæter i Ullern sogn.Her står både foreldre og barn oppført med ca, fødselsår noe som tilsier at de født utabygds, sannsynligvis i Nes. Jeg har lett etter vielsen mellom Ole og Sigrid, men uten hell.Kan noen være så snill å slå opp i bb for Nes for meg - kanskje det står noe tilleggs informasjon der?Datteren deres, Lisbet født ca. 1802 gifter aeg i Sør Odal 16 feb 1826 med Kristoffer Hansen - de kom til Slåmot under Østre Spikset.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rolf Jerpseth

Det er neppe til hjelp, men du finner beboere på Linnes i 1900 under gnr 142 b 5. Linnes var i sin tid husmannsplass uner Lille Eie (Eier, Eyer)i Nes. I mine guttedager på 1930-tallet kalte vi plassen (like ved grensen til Sør-Odal) for Porten, jeg tror etter eier/bruker Maria Porten som jeg tror jeg vi kalte henne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Guro Reinhart

Takk for svar. Historisk sett var det interessant, og videre fikk jeg vite at plassen lå like ved grensen til Sør Odal. Jeg har oppdaget mange folk fra Nes i den delen av Sør Odal boken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Finn Sollien

Trolovelse (s.615)i Ullern kirke,Odal 17/3 1793 Ole Andersen Øvre Sæter og Sigri Hågnesd./Hågensd. Gjersøyen. Forlovere Kristoffer Øvre Sæter og Ole Dysterudmoen. Mvh. Finn Sollien.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Magne Thorsen

I Nes bygdebok IV s 40 er familien u/ Linnes (Eie) omtalt slik: ' Ole Andersen f.ca 1763 g.m. Siri Håkensd. f.ca 1765 var husm. fra 1790-åra. Barn: Kari f.ca 1794, Dorte ca 1795, Olea ca 1798, Lisbet ca 1802. Plassen var ny i 1804 så trolig var den tatt opp av Ole...' Mvh Magne Thorsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 9 måneder senere...
Gjest Morten Strøm

Hei.Så dette først nå, og som en liten kuriositet til Rolf sitt innlegg nr 2, så kan jeg informere om at Maria Porten (Hansen Linnes) var min oldemor Hannas (Hanna Post) søster. Begge vokste opp i Porten som barn av Hans Hansen Linnes og Elen Ingebrigtsdatter fra Kvedalen i sør-odal. Porten er revet for flere år siden, men jeg husker godt stedet også fra min barndom.Mvh Morten

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.