Gå til innhold
Arkivverket

[#74662] Hjelp til tyding av tekst i fartsbevis for sjøfolk


Gjest Inger-Marie Næsset
 Del

Recommended Posts

Gjest Inger-Marie Næsset

Min far seilte i utenriksfart i noen år. Jeg ønsker å finne ut mere om denne tiden og har tatt utgangspunkt i hans fartsbevis. Jeg lurer på om noen kan hjelpe meg med å tyde navnet på det siste skipet han seilte med og har hengt ved utdrag av fartsbeviset. Dersom noen kunne hjelpe meg så ville det være flott.Mvh Inger-Marie

bilete8228.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mariann Stokken

Det som kan vera til hjelp for evt. hjelparar er å få sjå meir av skrifta til den som har skrive dette. Det er avdi det då er mogeleg å samanlikna bokstavane som er skrivne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Inger-Marie Næsset

Tusen takk for hjelpen.Jeg trodde man ikke skulle legge ut navn på levende personer her. Derfor gjorde jeg ikke det.Pappa seilte på flere andre men denne klarer jeg ikke å tyde hva heter. Selv så husker han ikke navnet på den siste. Jeg har kikket på rederier og noen av de har jo hjemmesider.Mvh. Inger-Marie

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Men den forrige han var på var Arthur Stove, stemmer det?Den ble norsk i 1947 og het tidligere Anna H Branch.Så da snakker vi trolig om etterkrigstiden, stemmer det?På den annen side kan det se ut for at det også i vår tid er skip med navnene Arthur Stobve og Fenja, så omtrentlig årstall hadde vært greit. Husker han hvor de seilte og rederiet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Inger-Marie Næsset

Det stemmer at han seilte på Artur Stove. han seilte med den båten jeg forsøker å få tydet navnet på i årene rundt 1954-1956. Der skal han ha hatt med seg en sjimpanse som han hadde sydd klær til. Døtrene mine synes det hadde vært artig å komme i kontakt med noen som seilte sammen med han. Jeg er veldig imponeover hvordan du kunne se hvilke båter han har seilt med.mvh. Inger-Marie

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

MT Fenja ble solgt til Japan i 1962, så da kan jo det stemme, men det må jo ha vært et militært fartøy. Hva tror du? Ved hvilket sjømannskontor (f eks Bergen, Oslo, Stavanger) var han registrert? Rederi?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Inger-Marie Næsset

Jeg vet at han mønstret på i Oslo men dessverre vet jeg ikke navnet på rederiet. Det rare er at han møsntret av i Drøbak. Pappa sier selv han kun har seilt utenlands men kanhende er det noe som er borte fra hukommelsen. Lurer veldig på om det finnes noe kontor jeg kan henvende meg til.Mvh. Inger-Marie

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Inger-Marie Næsset

Tusen takk for hjelpen.Siden du så hvilken båt pappa seilte med tidligere så lurer jeg veldig på om du tror kan være Fenja han seilte med. Mvh. Inger-Marie

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Inger-Marie Næsset

Kan fortelle at jeg nå har snakket med en meget hyggelig mann ved arkivverket. Han skulle forsøke å hjelpe meg. Nå venter jeg i spenning.Mvh. Inger-Marie

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...
Gjest Inger-Marie Næsset

Jeg lovte jeg skulle komme med tilbakemelding når jeg fikk klarhet i hva båten het. Idag kom det brev fra riksarkivet. Båten jeg lurte på het Fenja som det ble foreslått i tidligere innlegg her. Nå er det bekreftet.Takker dere alle for hjelpen.Mvh. Inger-Marie

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Inger-Marie Næsset

Jeg lovte jeg skulle komme med tilbakemelding når jeg fikk klarhet i hva båten het. Idag kom det brev fra riksarkivet. Båten jeg lurte på het Fenja som det ble foreslått i tidligere innlegg her. Nå er det bekreftet.Takker dere alle for hjelpen.Mvh. Inger-Marie

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.