Gå til innhold
Arkivverket

[#74663] Opplysninger om Alma Hansdatter f.1855


Gjest Mette Haugsand
 Del

Recommended Posts

Gjest Mette Haugsand

Jeg har problemer med å følge min oldemors spor bakover. Hun giftet seg i Soon kirke 24.11.1878 med Karl Olsen. Jeg har registrert fødselsdato 1.9.1855 i Hvidsten. Faren het Hans Ingebretsen. Jeg finner en kobling mellom en Hans I. og Alma, men her er hennes fødselsdato da oppgitt å være 1.11.55. Denne Alma er i 1865 pleiedatter på en gård i Vestby pr.gjeld. Skulle gjerne hatt hjelp til å finne Almas historie mht foreldre (finner ikke Hans Ingebretsens kone heller, og få stadfestet om det er riktig spor jeg nå har sett på..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Litta Olsen

Hei MetteAlma er døpt i januar 1856 (nr.2.): Kildeinformasjon: Akershus fylke, Vestby, Ministerialbok nr. 7 (1850-1862), Fødte og døpte 1856, side 38. Permanent sidelenke: Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Litta Olsen

Vielsen til Hans og Maren i 1850 (nr.22.) : Kildeinformasjon: Akershus fylke, Vestby, Ministerialbok nr. 7 (1850-1862), Ekteviede 1851, side 186. Permanent sidelenke: Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Litta Olsen

Vielsen til Marens foreldre, Johannes Carlsen og Johanne Andreasdatter, 10 mars 1826: Kildeinformasjon: Akershus fylke, Vestby, Klokkerbok nr. I 1 (1814-1827), Ekteviede 1826-1827, side 400-401. Permanent sidelenke: Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Litta Olsen

Johannes Carlsens konfirmasjon: Kildeinformasjon: Akershus fylke, Vestby, Klokkerbok nr. I 1 (1814-1827), Konfirmerte 1818, side 488-489. Permanent sidelenke: [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=7538&idx_id=7538&uid=ny&idx_side=-183>LenkeForeldre er Carl Johannessen og Maren Baltzersdatter Hvidstenstrand.Her i 1801:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Litta Olsen

Foreldrene til Hans vies 17. oktober 1812, Vestby: Kildeinformasjon: Akershus fylke, Vestby, Ministerialbok nr. 4 (1797-1813), Ekteviede 1812-1813, side 338-339. Permanent sidelenke: LenkeIngebret Andersen Østby og Olea Gulbrandsdatter Kiære.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Litta Olsen

Anders Arvesen er sannsynligvis far til Ingebregt Andersen, siden han er bosatt på Østbye. Men han er gift for andre gang, så det må sjekkes når hans første kone døde for å finne ut hvem av hustruene som er moren :Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Litta Olsen

Anders Arvesen er sannsynligvis far til Ingebregt Andersen, siden han er bosatt på Østbye. Men han er gift for andre gang, så det må sjekkes når hans første kone døde for å finne ut hvem av hustruene som er moren :Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mette Haugsand

Det som er problemet her, er at jeg ikke finner Alma ført opp som datter av Hans Ingebretsen og Maren Johannesdatter i 1865-tellingen. Da syns jeg det er vanskelig å stole på at lenkene bakover er helt sikre. Det finnes en Alma Hansdatter i Vestby, som i 1865 er pleiedatter hos en Johannes Nils. og Helene Aasmundsdatter på Jord Vestre. Men da må jeg gjette at familien har satt bort et barn.. Jeg vet ikke riktig hva jeg skal satse på her...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Litta Olsen

Riktig, Anne!Dessuten får jo Hans og Maren vitterlig et barn som ikke bor med de i 1865 og da passer det jo med at hun er i pleie hos andre. Alma er i tillegg et uvanligt navn, så her er det egentlig ikke rom for andre muligheter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Litta Olsen

Ved dåpen til Karl og Almas sønn Hans Oluf i 1879 er to av fadderne Hans og Maren Ingebrigtsen: Kildeinformasjon: Akershus fylke, Såner i Vestby, Ministerialbok nr. II 1 (1878-1903), Fødte og døpte 1879, side 6. Permanent sidelenke: Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Litta Olsen

Nr. 19: Kildeinformasjon: Akershus fylke, Vestby, Ministerialbok nr. 8 (1863-1877), Konfirmerte 1870, side 157. Permanent sidelenke: LenkeHennes konfirmasjon for å bekrefte at Hans og Marens Alma vokste opp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mette Haugsand

Dette er fantastisk! Jeg er ikke en dreven slektsgransker, og bare det å tyde skriften i protokollene er vanskelig nok, syns jeg. Men jeg er overbevist, selvfølgelig. Jeg ser jo at alt dette stemmer. Det jeg har funnet ut om Alma av 'ny' historie, er at hun i 1910 emigrerte til Amerika. Min farfar ville etter dette ikke snakke om henne (hans mor), derfor har ingen visst noe om henne. Jeg bygger gradvis opp min farsfamilies historie, og dette er spesielt morsomt for min gamle onkel på 85, som bl.a. hadde et nært forhold til Hans Oluf, som er dåpsbarnet fra protokollen her. Tusen takk for fantastisk hjelp!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.