Gå til innhold
Arkivverket

[#74666] Tyding av scanna kirkebok for Tromsø 1796-1808


Gjest Knut Magne Olsen
 Del

Recommended Posts

Gjest Knut Magne Olsen

Har etter mye leting endelig klart å finne en nedtegnelse som jeg tror er dåpsdato til min tippoldefar Sølfester Andersen, men har vanskelig for å tyde skriften. Året er 1803 og det eneste jeg klarer å tyde i tillegg til årstallet er navnet Sylfester og muligens Nilsen (se lenke). Har fra før funnet ut at far til Sølfester heter Anders Nilsen. Noen som kan hjelpe til med tydinga?

bilete8231.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Alvin Andreassen

Tydningen er jo klar, nemlig at 18. Søndag post Trinitatis 1803 ble A. Nilsens barn Grøtnæs døpt med navn (Nomine) Sylfester 6 uker gammel. Så kommer fadderne (Tromsøfolk) og at Moderen ble introduceret. Anders Nilsen var i hvert fall tredje generasjon som bodde på plassen. Anders satt som husmann hos sin far Nils Andersen, som satt på bygselen. Begge nevnes i skattelistene så sent som i 1811, og var da begge fattige. Men de nevnes merkelig nok ikke i Sieleregisteret i 1815, men der er det mange som ikke er kommet med. Derfor Knut Magne: vet du hvor Sylfester vokste opp?? Siden jeg arbeider litt med slektene i aktuelle område, skulle jeg gjerne visst det. Jeg kan nevne at Sylfesters eldste bror Fredrik Kristian Heggelund født i 1797 ble konfirmert i 1817 fra Skulgam, og senere gift der. Men han nevnes ikke der i 1815.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Knut Magne Olsen

Takk skal dere ha begge to. Er 'ny i faget' så jeg har en del problemer med å tyde skrifta, i tillegg var den aktuelle scanna siden noe utydelig.Vet ikke om Sylfester vokste opp på Grøtnæs men han er i hvertfall nevnt med bosted Thomasjordnes i Balsfjord i kirkebok for Tromsø 1837-47 år 1846 s.215 nr.9 hvor han da giftet seg med Bereth Henriksdatter fra Sjøvassbotten. Imidlertid har han her fått navnet Sølfester i stedet for Sylfester men jeg mener det må være samme person. Forøvrig har jeg også funnet en yngre bror av Sylfester, Erich Christian født i 1810 (Tromsø 1806-21, s.192, nr.21). Sylfester fikk en sønn, Ole Henrik Sølfestersen, født 1847 som var min oldefar.Har ikke klart å finne ut om Ole Henrik hadde noen søsken og når og hvor Sylfester ble begravet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ann-Mary Engum

Denne basen oppgir vel kanskje feil fødselsår på Sølfester?Står at han født 1812. Foreldre :Anders Nilsen og Wivike Nidaros Jørgensdatter. Sølfester hadde 4 søsken,ifølge basen.Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Alvin Andreassen

Det er nok rette mann du har funnet. Både da han giftet seg og i lysningen (1838-51) står det at han var født på Grøtnes og at hans far var Anders Nilsen. Men hvorfor er hans alder bare angitt til 34 år, er alderen på han og kona byttet om. Navneformen Sylvester og Sølvester gikk om hveandre. Ved lysningen blir det opplyst at han var konfirmert i Karlsøy. Og der finner man han konfirmert i 1824 og var da 20 år gammel, som stemmer. Han var da fostersønn hos Fredrik Fredriksen, Stranden. Familien gikk nok i 'oppløsning' for hans mor Wiviche Nideros Jørgensdatter ble begravet 44 år gammel i 1811 sammen med sønnen Erich Christian 1 år og datteren Catharina Figenschou 16 år gamle.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ann-Mary Engum
Gjest Knut Magne Olsen

Takk for all info alle sammen. Mange brikker er nå på plass. Tror nok at alderen må være byttet om. Er det noen som klarer å finne ut hvor og når Sylfester ble begravet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Alvin Andreassen

Det er nok ingen alder som er byttet om. Bereth og tvillingsøsteren Elen ble født i 1804 i Sørstrømmen (=Sjøvassbotn) av foreldre Henrich Olsen og Elen Joensdatter. Du finner disse i 1801 under Carlsøe og gården Strømmen Søer. For ordens skyld: det er ingen Sylvester som er født/døpt fra Grøtnes i 1812 og tilliggende år hverken i Tromsø eller Karlsøy. Ann-Mary innl. 5): I den lenken du viser til angående denne familien, nevnes Hammerfest. Det er tøys!! At Finnmark nevnes er greit da Troms den gangen var en del av Finnmark amt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Knut Magne Olsen

Du har rett Alvin, siden alderen var oppgitt til 34 år har jeg endevendt sidene i kirkebøkene i årene rundt 1811-1813. Eneste forklaring må vel da være at alderen til Sylfester er skrevet feil i kirkeboka, dvs i stedet for 34 skulle det vært 44. Når det gjelder Grøtnæs så ligger den på Reinøya i Troms, nord for Tromsø. Stedet heter Grøtnes i dag. Mulig den har hørt til Finnmark på 1800 tallet men aldri til Hammerfest.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Alvin Andreassen

Feilskrivning av alder var ikke uvanlig. Når den først var feilskrevet ved lysningen, kom feilen automatisk med da de giftet seg. Det skulle være interessant å se alderen på Sylvester da han døde. På Grøtnes er jeg nærmest lokalkjent da jeg vokst opp på den andre siden av Grøtsund.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Knut Magne Olsen

Som nevnt før så bosatte Sylfester seg på Thomasjordnes i Balsfjord. Tidspunktet for når han ble begravet bør derfor være å finne i kirkebøkene for Balsfjord, men når man ikke vet hvor gammel han ble blir det å lete over et stor antall år.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Alvin Andreassen

Hverken Sylvster eller kona nevnes i 1865. Døde i Balsfjord etter 1856 er lagt ut på nettet, og etter 1856 nevnes de ikke døde. De må være døde mellom 1846/47 og 1856. Men jeg finner dem ikke. Fra Thomasjorda kommer man lett over mot Karlsøy. Sønnen Ole Henrik var dreng på Thomasjorda i 1865, og ble konfirmert derfra i 1866. Du bør ta deg en tur til Statsarkivet i Tromsø og søke etter et eventuelt skifte etter Sylvester og kona.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.