Gå til innhold
Arkivverket

[#74667] Etternavnet Aarland i Suriname?


Gjest Terje Aarland
 Del

Recommended Posts

Gjest Terje Aarland

Ved en tilfeldighet fant jeg at det er noen personer som har etternavnet Aarland i Suriname? Jeg har komt i kontakt med noen der via Facebook. De som bærer dette navnet der i dag mener at navnet skriver seg fra Nederland, fordi stedet har vert en nederlandsk koloni.Kan det være riktig at det finnes noen ved dette navnet i Nederland eller kan skipstrafikken som fant sted for flere hundre år siden mellom bl.a. øy Stolmen og Nederland ha ført til at etternavnet har forflyttet seg sørover. Eller er det en annen naturlig løsning dvs at det er et stedsnavn i Nederland også?Det var i hvertfall pussig at dette etternavnet som i dag stort sett bare stammer fra Austevoll også fefinner seg om et vanlig etternavn i Suriname.Kan noen hjelpe meg å løse denne gåten, dvs hvorfor dette norske etternavnet er vanlig i Suriname?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristian Hunskaar

Uttalen er sikkert med lang a!Her er omtalt den nederlandske byen Baarland ([url="http://nl.wikipedia.org/wiki/Baarland>http://nl.wikipedia.org/wiki/Baarland). Jeg forundres da ikke om det også finnes ett eller flere steder i Nederland som heter Aarland, som igjen har gitt opphav til dette slektsnavnet - som for øvrig er oppført på denne lista over nederlandske etternavn (

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Aarland

Ja, dette løser litt av gåten med at etternavnet Aarland finst andre steder i Europa og i Amerika. Kan det tenkes at dette etternavnet også finst andre steder? Navnet Aarland på Stolmen skriver seg trolig fra fuglen orrfugl. dvs tidligere skrivemåter har bl.a. vert Orrelandet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.