Gå til innhold
Arkivverket

[#74669] Bygdebokoppslag Jelsa


Gjest Eyvind Knutsen
 Del

Recommended Posts

Gjest Eyvind Knutsen

Daniel Danielsen født ca 1803 på Sørnes i Jelsa/Sand,ønsker å vite om han flytta til Viik i Skudsnes å giftet seg med Marthe Ellingsdatter.Annen innformasjon er også av interesse...Mvh Eyvind

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Johan Arthur Hansen

Det står en Daniel Danielsen g.m Marta Ellingsdtr. trolig datter til Elling og Anna Karine på Vik br. nr. 32. De hadde sønnen Daniel f.1829. Mvh. Johan Arthur Hansen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Johan Arthur Hansen

Denne Daniel f.1829 giftet seg med Rakel Marie Toresdtr. Vik f.1832 Her er det som står om familien i Slektsforum Karmøy. Ao 78. Daniel Danielsen Ilstad født ca 1803, Sansynligvis sønn til Daniel og Siri NN ”Sørnes i Jelsa Gift med Martha Ellingsdtr født ca 1807 (1804), Datter til Elling Rasmussen og Anna Karine Endreasdtr 'Vik bnr 32 Barn: a) Daniel født: 1829 Gift med Rakel Torsdtr Vik 'Haugesund b) Johanna Karine født: 21.03. 1831 Gift med Knut Kristian F. Kønig 'Skudeneshavn 446 c) Endre født: 12.05. 1833 Gift 1855 med Karen Knutsdtr 75 d) Dødfødt barn født: 06.02. 1836 e) Lars Andreas født: 1839 Døde i 1939 f) Martha Elisabeth født: 1840 g) Elling født: 1843 Døde i kolera den 4 juli 1865, sjømann ,'begravet i sjøen' h) Lars AndreasMvh. Johan Arthur Hansen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jonny Mydland

Hei! Opplysningene du gir finnes under Vik i Skudesnes gards- og ættesoge Andre Oppsittere 78 (alltid greit å oppgi kilde, så vet vi hvor vi skal begynne...). Der kalles han også Ilstad fra Sand. En sjekk i Sand gards- og ættesoge bind I skulle gi svar på dette, men jeg har ikke disse bøkene i Nairobi. Daniel Danielsen Sørnes er dpt 10.juli 1803 av foreldre Daniel Mikkelsen Sørnes fra Kuneset under Røykjenes i Jelsa, f 1764 død 1816, gift 1792 med Siri Osmundsdatter Sørnes (57a) f 1768 død 1826. Problemet med denne Daniel er at han ifølge Jelsaboka dør i 1820... En rask sjekk i kirkeboka gjør meg usikker på dette. Jeg finner ham ikke der, men kan jo ha oversett noe. Skiftet etter Siri vil nok avsløre dette. Hvis det VAR skifte etter henne (kan ikke se henne i registeret for Ryfylke Sorenskriveri 1822-1827 / 1827-1831). Det KAN med andre ord være denne Daniel som havner på Vik, men Ilstad må sjekkes ut. Beste hilsener Jonny

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jonny Mydland

Hei, igjen! Her kom Johan Arthur meg i forkjøpet. 'du' i mitt innlegg refererte til Eyvind Knutsen. Noen som har Sand I og kan sjekke Ilstad? Beste hilsener Jonny

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jonny Mydland

Ok. Da er det nok sannsynlig at Daniel fra Sørnes er vår mann. Bare underlig at Foldøy skriver han er død i 1820? Kirkebøkene for Skudesnes i det aktuelle tidsrom brant vel opp, så vidt jeg husker. Dermed finner vi vel ikke giftermålet. Men hvor har Arnvid Lillehammer funnet Sørnes-navnet? Og at det skal være Daniel og Siri som er foreldre? Følger Arnvid med på denne diskusjonen? :-) Beste hilsener Jonny

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Øystein Ask

Skomaker Daniel Danielsen Istad(29) og kona Marthe Ellingsdatter(27) flytter fra Skudenes til Kopervik i Avaldsnes i 1831. Flyttemelding # 5 av 7.3.1831:Kildeinformasjon: Rogaland fylke, Avaldsnes i Avaldsnes, Ministerialbok nr. A 5.2 (1825-1841), Inn- og utflyttede 1830-1831, side 365. Permanent sidelenke: [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=1577&idx_id=1577&uid=ny&idx_side=-65>Lenke Permanent bildelenke: Lenke I FT1865 bor paret i Kopervik:LenkeInfo om paret finnes også i bygdeboka for Kopervik og Stangaland #280.Skomakerkone Marte Ellingsdatter(71) dør i Kopervik 19.5.1877 og begraves 3.6.1877 som #7:Kildeinformasjon: Rogaland fylke, Kopervik i Kopervik, Klokkerbok nr. B 1 (1877-1891), Døde og begravede 1877, side 119. Permanent sidelenke: Lenke Permanent bildelenke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jonny Mydland

I kirkeboken utflyttede kan vel navnet heller leses som Ilstad enn Istad. Og i folketellingen 1865 sies det at han er født i Jelsa prestegjeld. Vi er kanskje fortsatt ikke nærmere en fullstendig løsning, og Ilstad-navnet er ikke forklart hvis ingen finnes på Ilstad som kan passe. Og er han identisk med Daniel Sørnes f 1820 er det fortsatt en gåte hvor Ilstad-navnet kommer fra. Kinkig denne her...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Eyvind Knutsen

Takk for mye ny info..Fant paret i Skudesnes,men det er svært vanskelig å få bekreftet at dette er Daniel fra Sand siden jeg ikke finner noen flyttemelding....LenkeMvh Eyvind

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Øystein Ask

Fant en ny kandidat døpt i Sauda. Den 30.5.1803 døper paret Daniel og Johanne Ildstadvig sønnen Daniel i Sauda (høyre side nederst):Kildeinformasjon: Rogaland fylke, Sauda i Suldal, Ministerialbok nr. A 2 (1780-1808), Kronologisk liste 1803, side 71. Permanent sidelenke: [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=15817&idx_id=15817&uid=ny&idx_side=-72>Lenke Permanent bildelenke: LenkeSiden Torjus Hustveit er fadder kan det tenkes at Daniel og Johanna er identisk med paret Daniel Larsen(26) og Johanna Andersdatter(24) som bor på Hustveit i Sauda i FT1801. Foreldrene til Daniel Larsen er da muligens Lars Torjusen(60) og Elisabet Danielsdatter(57) på Hustveit. Et oppslag i bygdeboka for Sauda bør avklare dette:LenkeKandidaten Daniel Danielsen Sørnes blir konfirmet i Jelsa 21 år gammel i 1824 som #18:Kildeinformasjon: Rogaland fylke, Jelsa i Jelsa, Klokkerbok nr. B 1 /1 (1816-1828), Konfirmerte 1824, side 257. Permanent sidelenke: Lenke Permanent bildelenke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jonny Mydland

Flott! Daniel Larsen Hustveit f ca 1775 død 1803 bodde i Ilstadvikjå under Ilstad i Sand (foreldre som Øystein angir). Jeg har notert referansen 'Sand I side 240' i min kopi av Saudaboka, men jeg har som sagt ikke Sandsbøkene i Nairobi. Det er bare sjekken i Sandsboka som nå gjenstår. For øvrig viser jo Øysteins henvisning til konfirmerte at Daniel Sørnes IKKE døde i 1820... Men jeg tror det som står i Skudesnesboka om Sørnes er gjetning. Kandidaten fra Ilstad er den rette! Takk Øystein!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Bjørlo Fiskå

Sandsboka: Daniel Larsen Hustveit, Sauda f. o. 1775 d. 1803 vart g.m. Johanna Andersdtr. f.o. 1777(ikkje i Sand) Daniel Larsen fekk feste på Ilsrtad-Vikjå 1801, men var her visst berre dette og neste året. Han var sjuk og tykktest ha flytta heim til Hustveit, der han døydde i 1803. I 1803 budde huslyden på Hustveit, han gjekk i leigearbeid og dagsarbeid. Anna vart oppatt gift med husmann Bård Bårdsen Nes, Sauda, plass Teigen. Born: Lars f.o. 1800, Anna f 1802 f.i Ildstadviken.Jelsaboken er på nettet, Lenkemvh Anne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Øystein Ask

Jeg stusset lit på gravferden til husmann Daniel Larsen Ilstadvig den 12. juni 1803 siden det ser ut for at et av barna hans kalt Anne Danielsdatter også blir gravlagt. Jeg fant ingen dåp for denne Anne Danielsdatter, men kanskje Daniel var tvilling?Kildeinformasjon: Rogaland fylke, Sauda i Suldal, Ministerialbok nr. A 2 (1780-1808), Kronologisk liste 1803, side 72. Permanent sidelenke: [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=15848&idx_id=15848&uid=ny&idx_side=-73>Lenke Permanent bildelenke: LenkeForeldrene til Lars Torjussen Hustveit finnes i ”Sjeleregisteret for Rogaland 1758” og var Torjus Lambertsen(51) og Anne Larsdatter(45). I 1758 hadde de barna Lars(16), Mari(15), Lambert(12), Barbro(10) og Torjus(5).Kildeinformasjon: Rogaland fylke, Suldal, Sjeleregister nr. (1758-1758), Sjeleregister 1758, side 31. Permanent sidelenke: Lenke Permanent bildelenke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Inger Elise Bøe

Jeg er litt usikker på hvor akseptert det er å lese i bygdebøkene for hverandre, spesielt i bøker som fremdeles er i salg, men iom at de er utgitt med offentlige midler, så kan det vel noen ganger aksepteres. I Sand GArdar og Folk I, Ernst Berge Drange, s. 240, står der å lese om en Daniel Larsen Hustveit: 'Daniel Larsen Hustveit, f. o. 1775 d. 1803 vart g.m. Johanna Andersdatter f. o. 1777 (ikkje i Sand). Daniel Larsen fekk feste på Ilstadvikjå 1801, men var her visst berre dette og neste året. Han vart sjuk og tykkjest ha flytta heim til Hustveit, der han døydde 1803. I 1801 budde huslyden på Hustveit, han gjekk på leigearbeid og dagarbeid. Anna vart g. opp att med husmann Bård Bårdsen Nes, Sauda, plass Teigen. Born: Lars f.o. 1800 2. Anna f. 1802, f. i 'Ildastadvigen'.'Her er ingen Daniel nevnt, så hvis Johanna Andersdatter fikk en sønn, Daniel, etter mannens død (1803), så vil han etter gammel skikk være oppkalt etter sin far, også hvis den nye mannen er faren, men da skal avdøde ha vært av en særs gild ætt.mvh Inger Elise

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Eyvind Knutsen

Hvis denne Daniel Danielsen fra Sørnes ble konfirmert i 1821,så regner jeg med at han ikke var død i 1820.Han som døde i 1820 kan være Daniel Danielsen fra Sandane (Nordre Sørnes),som døde i 1817?Takker fremdeles for mye info :)Mvh Eyvind

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jonny Mydland

Hei! Det er intet problem å sitere bygdebøker så lenge en sier hvor en har sitatene fra... En annen ting er jo at flere av oss sitter med noenlunde samme opplysninger på mange av disse folkene ut fra egen forskning.Det er ingen tvil om at Daniel f 1803 kommer inn under Daniel Larsen og Johanna Andersdatters barn. Daniel er døpt 30.mai 1803, faren begraves 12.juni 1803 sammen med sin 1 år gamle datter Anna. Denne datteren var født i 1802 i Ilstadviken som nevnt ovenfor. Da er det sønnen Lars f ca 1800 som vi ikke vet noe om. Men at Daniel Ilstad / Hustveit f 1803 er identisk med den Daniel Danielsen som senere bor på Vik i Skudesnes må vi da ha slått fast en gang for alle? :-)Beste hilsener Jonny

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Øystein Ask

Lars Danielsen Hustveit blir døpt den 22. mars 1801 (høyre side):Kildeinformasjon: Rogaland fylke, Sauda i Suldal, Ministerialbok nr. A 2 (1780-1808), Kronologisk liste 1801, side 58. Permanent sidelenke: [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=15848&idx_id=15848&uid=ny&idx_side=-59>Lenke Permanent bildelenke: Lenke Han begraves 13 uker gammel samme år (venstre siden nest nederst):Kildeinformasjon: Rogaland fylke, Sauda i Suldal, Ministerialbok nr. A 2 (1780-1808), Kronologisk liste 1801, side 60. Permanent sidelenke: Lenke Permanent bildelenke: Lenke Johanna Andersdatter blir viet med Bård Bårdsen den 8. februar 1806 (venstre side toppen):Kildeinformasjon: Rogaland fylke, Sauda i Suldal, Ministerialbok nr. A 2 (1780-1808), Kronologisk liste 1806, side 86. Permanent sidelenke: Lenke Permanent bildelenke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jonny Mydland

Besteforeldrene Lars Torjussen Hustveit f ca 1742 død 1805 og kona Lisbet Danielsdatter f ca 1747 død 1820. Disse hjelper vel ikke så mye ettersom Daniel er 17 år gammel i 1820. Moren Johanna Andersdatter Teigen under Nes f ca 1777 død 1848. Sistnevnte hadde som Øystein skriver i forrige innlegg vært interessant å sjekke. Jeg kan ikke se hun finnes i registeret for skifteprotokollen. Langt fra alle hadde skifte, ser det ut som? Takk for øvrig til Øystein for opplysningene om Lars! Beste hilsener Jonny

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.