Gå til innhold
Arkivverket

[#74675] Amerikasøk


Gjest elisabeth ivem bergman
 Del

Recommended Posts

Gjest elisabeth ivem bergman

Hei.Jeg skal noen uker til Minnesota/Dakota til høsten.Er det noen der ute som vet om arkiver o.l. som jeg kan besøke for å finne ut om slekt som bosatte seg i området? Glad for alle tips. Mvh. Elisabeth Ivem Bergman

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kaare Fleten

Jeg har merket meg at du ikke har faatt noe svar ennaa. Paa Foerde bibliotek finnes en bok hvor det er samlet mer enn 10000 navn paa nordmenn som utvandret.Dette er ikke maaten aa starte paa. Du boer foerst spoerre noen i din egen slekt om hvem som kan ha utvandret og saa er det mange som kan hjelpe deg videre. Paa biblioteket i krysset Drammensveien/Bygdoey allè er det en Amerikansk avdeling hvor du kan faa noe hjelp. Undertegnede er for tiden paa juleferie i Frankrike og her fikk jeg lyst til aa se om det var noen jeg kunne hjelpe et steg fremover. Som du ser har de ikke de 3 siste bokstavene i alfabetet.Mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Else Granum

Mener du arkiver i Amerika?Hvis du skal søke 'hjemmefra' er Ancestry.com et bra sted og begynne.Legg inn evt. navn her i forumetså får du ganske snart hjelp.Mvh Else

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hans Myhre

Elisabeth, det var ganske vidt,, Minnesota og Dakota. Det er både Nord - og Sør-Dakota .Har du noen som har emigrert..så bør du ha fullt navn og fødselstatoer og helst utreisen hvor det ofte står hvor de skulle.I Minnesota er det jo Minnesota Historical Center i Saint Paul , tilsvarende i begge Dakota-statene. Men, du bør helst ned på County-nivå og et lokalt historie-lag. Ancestry.com er nevnt, en betalings-tjeneste. Ellers er det jo Amerikanske kirkebøker som jeg ofte bruker. Så. hvem reiste og når?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest elisabeth ivem bergman

Hei til dere Vet hvem de er og når de dro.Vil bare ha mulighet til å finne mer opplysninger om de ved fysisk å oppsøke et arkiv e.l.når jeg er i USA.Skal bo i Minneapolis.Nord-og Sør Dakota Mvh. Elisabeth Ivem Bergman

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hans Myhre

Elisabeth, hvis du vet hvem som dro, når og til hvor da drar du til det County og går på kontoret til County-clerken. De har kontor i det normalt største Township i countyet. Siden du skal være i Minneapolis så må Minnesota State Historical Center i Saint Paul være stedet. Det kan du få tips om hvilke County clerker du bør besøke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hans Myhre

Har du kontakt med noen etterkommere av de som dro? Hvis ikke kan de være spredt over hele USA. Jeg jobber mye USA og Kirkebøker der borte. Hvis du gav meg noe infor så kunne jeg kanskje spare deg for endel letetid der borte for det er ikke enkelt hvis en ikke har vært der endel før.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest elisabeth ivem bergman

Hans takk for tilbudet om hjelp--skal finne det jeg vet imorgen.og håper du kan gi meg noe å jobbe videre med.Nå må jeg sove. Mvh. Elisabeth Ivem Bergman

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.