Gå til innhold
Arkivverket

[#74682] Knud Olsen født 1796. Født hvor og foreldre.


Gjest Roy Køllersen
 Del

Recommended Posts

Gjest Roy Køllersen

Jeg finner Knud olsen gift med Elen Anna Olsdatter som utflyttet fra Vega i 1825 med en sønn Benjamin Christofer. Men jeg finner ikke Knud som født på Vega. Så spørsmålet er hvor han er født og hvem er hans foreldre Mvh Roy

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Grethe Flood

Her er i alle fall dåpen til sønnen i Vega i 1823 - Nordland fylke, Vega, Ministerialbok nr. 816A05 (1820-1845), Fødte og døpte 1823, side 48-49. Permanent sidelenke:  [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=16534&idx_id=16534&idx_listetype=dp&idx_kjonn=&uid=ny&idx_side=-24>Lenke Permanent bildelenke: LenkeGiftermålet mellom Knut og Elen Anna - Nordland fylke, Vega, Ministerialbok nr. 816A05 (1820-1845), Ekteviede 1823, side 372-373. Permanent sidelenke:  Lenke Permanent bildelenke: 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Roy Køllersen

Hei Grete. Ja de flyttet til de områdene, nærmere bestemt Strømøen Manger Prestegjeld, alt det har jeg, men jeg mangler foreldrene til Knud og hvor de kom fra. Så om det er noen som kan hjelpe meg med det så er jeg svært takknemlig. Mvh Roy

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Leif Johannessen

En mulighet er å sjekke de militære mannskapsrullene for Vega for den perioden han var der. Der vil det kunne stå fødested.Dreier det seg om far til Benjamin Knutsen som bodde på Dalen i Meløy?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Roy Køllersen

Hei Leif. Ja det stemmer at det er faren til Benjamin Knudsen som er min oldefar.Skal prøve å sjekke de militære mannskapsruller. Takk så langt, men om du finner noe mere så vil jeg gjerne vite. Mvh Roy

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hill-Gunn Jensen

HeiKan ikke finne at Knud er døpt eller konfirmert på Vega, eller omtalt i noe skifte derfra. Kan han ha vært fra Manger prgj. siden han flyttet dit med kone og barn? Har du sjekket ut denne karen? [url="http://digitalarkivet.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&sidenr=91&filnamn=f18011261&gardpostnr=119&personpostnr=3189&merk=3189#ovre>Lenke (nederst h.side) Lenke Foreldrenes vielse

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Roy Køllersen

Hei Hill-Gunn. Jeg burde vel tenkt tanken at han kom derfra ettersom de flyttet dit fra Vega. Tusen takk skal du ha det ser ut som om det er rette mannen og hans foreldre. Takk igjen! Og ha et Godt Nyttår Mvh Roy

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Margaret Miller

Jeg har militaer ruller her hjemme. Jeg ser han ikke i 1814.I 1818 var han ugift 20 aar f. ved Bergen!I 1824 var han paa Holand 31 aar f. (Hamnestad?) paa (Søndmxx?)(Søndmøre?) Vanskelig aa lese!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Leif Johannessen

Dette stadfester at han var fra Vestlandet. Jeg tror ikke det er denne Knut Olsen som er fra Eikeland. Kirkebøkene for Manger er jo lagt inn i database, og etter å ha kikket litt på disse tror jeg vel mer på at den aktuelle Knut Olsen er født i 1798 av foreldre Ole Knutsen og Kari Christophersdatter. Bosted er Turøen i Herdla sogn. I 1801 er de på Solsvik i Fjell sogn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hill-Gunn Jensen

Ser det er 5 års aldersforskjell mellom disse to ved navn Knud Olsen i de militære mannskapsrullene. Hvis Knud var 31 år i 1824 da han var på Holand, er han født ca 1793. Finner en Knud som bor på gården Sanden i 1801 som også kan være aktuell Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Roy Køllersen

Hei . Trodde dette var i boks, men ser at det er endel tvil Til Leif . Det skifte som du viser det har jeg problemer med å lese, og kan derfor ikke kommentere det. Til Margaret. I 1825 flytet han fra Vega og sørover. Jeg ser du har en med rett navn i 1824 som bor på Holand og det er et gårdsnavn på Vega om det kan ha noen sammenheng. Han er oppgitt til å være 30 da han flyttet så alderen spriker litt. Mvh Roy

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Roy Køllersen

I folketellinga for Manger i 1825 bor Knud olsen med sin kone Elen Ana og sønn Benjamin Christofer på gården Harkestad. Så den Knud Olsen som bor på gården Echeland tror jeg og må utelukkes (var nok litt snar med å si det var rett mann)Mvh Roy

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Leif Johannessen

Det kan bli vanskelig å si med sikkerhet hvem som var Knuts foreldre, men jeg holder en knapp på Ole Knutsen og Kari Christoffersdatter, Turøy. Særlig navnet Christoffer som Benjamin får som mellomnavn. Videre at denne Ole Knutsen dør allerede i 1802 og at moren senere gifter seg igjen (med Hans Christiansen, Davanger). Knut har dermed trolig ikke hatt tilknytning til noen egen gård eller plass og har derfor søkt lykken andre steder, dvs. i Nordland. Det er ellers ikke stor avstand fra Turøy til Harkestad og Straumøy. Han kan ha vært oppfostret på Harkestad siden han oppgir det som fødested. Det er ellers ofte sprik mht. alder og fødested i de militære rullene.Det er ikke lett for oss ikke lokalkjente å orientere seg mht. grenser for gårder, sogn og prestegjeld i dette området. Kanskje det lønner seg å starte en ny tråd hvor temaet er direkte knyttet til området?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Roy Køllersen

Hei Leif. Takk skal du ha for hjelpen så langt. Du er jo inne på noe med navn (Mellomnavnet til Benjamin) Men jeg lar det stå åpent enda en stund i tilfelle flere vil være med å hjepe meg. Jeg har funnet flere Knud Olsen i det distriktet i 1801 tellingen. Fra Hougs-Hosanger- og Lindås. Vet ikke hvor nære det er Manger. Takk også til Margaret for innspill. Ha et godt nyttår Mvh Roy

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Roy Køllersen

Prøver litt til med Knud olsen. Kan noen hjelpe meg å tyde navnene på forloverne i Knud sitt bryllup? Og fadderne til Benjamin Christofer i hans dåp? Lenkene ligger i innlegg 2 til Grethe FloodMvh Roy

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hill-Gunn Jensen

HeiForlovere til Knut og Ellen tyder jeg som Jens Joensen ? og Arent Alfsen Holand. Fadderne var det vanskeligere å tyde, men tror det står: Peder Hansen, Viksaas – Jon Larsen? Kiul – Pernille Johannesdtr. Viksaas - Malena Larsdtr. Sølvær (Sølen?) den første fadderen klarer jeg ikke å tyde.Mvh Hill-Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Roy Køllersen

Hei Hill-Gunn. Takk skal du ha for tydingen av navn. Selv klarer jeg ikke å tyde noe av den gamle skriften. Om det er noen som andre som kan tyde resten så er jeg takknemlig.Mvh Roy

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.