Gå til innhold
Arkivverket

[#74688] Lindanger og Østenstad i Skjold, Rogaland


Gjest Bente Borgen
 Del

Recommended Posts

Gjest Bente Borgen

Gudmund Gudmundsen f. 1821 på Lindanger giftet 01/07 1847 seg med Elen Oline Bergesdatter f. 1820 på Hatlastad. De fikk flere barn som jeg ikke vet hvordan det gikk med, derfor søker jeg hjelp er. De fikk 6 barn som jeg har funnet, og to av dem døde som små. I siste halvdel av 1850-årene ble de kvekere og utmeldt av statskirken. I 1851 kjøpte Gudmund gården Østenstad hvor de bodde fram til hans død i 1861. Deretter ble Østenstad solgt og enken tok med seg det yngste barnet, nemlig Maren Abelone (kalt bare Abelone) og dro til Stavanger. Følgende vet jeg ikke hvordan det gikk med: Gudmund Gudmundsen, f. 1850, bosatt hos onkelen på Lindanger i 1865, konfirmert 1866. Berge Gudmundsen, f. 1854, bosatt på gården Eggja i 1865, konfirmert 1868 og flyttet til Stavanger i 1870. Finner ham ikke i Stavanger, men han mønstrer på i 1877. Ole Gudmundsen, f. 1855, bor på gården Sponavik i 1865, konfirmert 1870.Guttenes mor, Elen Oline og datteren Abelone finner jeg ikke i noen folketellinger i 1865, men finner dem i Stavanger vi 1875.Er det noen som kjenner til disse folkene ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Litta Olsen

I Stavanger 1900 finner jeg denne familien: LenkeElen Gudmundsen f. 1820 og datter Mare. Fødselsåret er jo feil, men kanskje verdt å forsøke å finne vielsen for å se om det kan være Maren Abelone ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bente Borgen

Takker så mye, Carsten! Via lenken din finner jeg at Berge Bergesen giftet seg i Domkirken i Stavanger. Jeg klarer ikke helt å tyde brudens fødested, navn og far........ Klarer du det? Synd at tellingen for 1875 ikke ligger på nettet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bente Borgen

Dette er riktig familie, Litta! Så var det hva som skjedde med søsknene til Maren Abelone. Jeg vet jo nå at i alle fall broren Berge ble gift i Stavanger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bente Borgen

Takker og bukker! Dette er jo helt utrolig. Både finner dere Berge gift i Stavanger, og også hvor han bodde i USA. Jeg kan ikke finne hans kone, Olenine, i folketellingen fra 1865, ei heller dere utflytting. Det ser heller ikke ut for at de fikk barn. Kan de ha flyttet tilbake til Stavanger? Min gamle mor, f. 1918, snakket om en Berge de gikk og besøkte da hun var liten.... Søsteren Abelone var mors mormor. Mon tro hvordan det gikk med brødrene Gudmund og Ole? Kanskje de også dro ut i verden?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Carsten Schanche

Ved vielsen står det at Olemine er f. 27-9-1844 og far er Jan Fredrik Pedersen. Jeg finner ei Olemine født på den datoen med riktig farsnavn, men 4 år tidligere. Kan det være ført feil ved vielsen? Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bente Borgen

Takker igjen, Carsten! Tror nok dette må være henne, fordi i folketellingen fra USA står 1840 spom fødselsår på henne. Ja, da har vi også foreldrene hennes sine navn. Jeg klarte ikke å tyde farsnavnet i kirkeboken ved vielsen. Kanskje det også er mulig å finne henne i folketellingen for 1865 ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Litta Olsen

De får en datter, Trina i 1834: Kildeinformasjon: Vest-Agder fylke, Herad i Herad, Klokkerbok nr. B 1 (1815-1852), Fødte og døpte 1834, side 56. Permanent sidelenke: [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=9502&idx_id=9502&uid=ny&idx_side=-59>LenkeHenne finner jeg greit i 1865, men ikke noe spor av foreldrene eller Olemine:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Litta Olsen

30 desember 1832 døpes Peder Andreas i Herad. Han er sønn av Jan Frederik Pedersen og Inger Olsdatter: Kildeinformasjon: Vest-Agder fylke, Herad i Herad, Klokkerbok nr. B 1 (1815-1852), Fødte og døpte 1834, side 56. Permanent sidelenke: Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Litta Olsen

Jepp, bærtur! Han het Jan GABRIEL Pedersen.Men HER er rett mann (nr.8) : Kildeinformasjon: Vest-Agder fylke, Herad, Ministerialbok nr. A 3 (1816-1844), Innflyttede 1831-1833, side 312. Permanent sidelenke: LenkeAnkommet til Herad 17 juni 1832 i en alder av 26 2/3 år. Fra 'Dyrstad i Eiknæs sogn' ???? (Her er jeg veldig usikker!)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Litta Olsen

Karen Sophie født 7. desember 1814: Kildeinformasjon: Vest-Agder fylke, Herad i Vanse, Ministerialbok nr. A 2 (1800-1815), Kronologisk liste 1814, side 58. Permanent sidelenke: [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=9501&idx_id=9501&uid=ny&idx_side=-61>LenkeForeldrene: Ole Larsen Svindal og Thrine Pedersdatter Ofte Vielsen deres 18. februar 1809: Kildeinformasjon: Vest-Agder fylke, Herad i Vanse, Ministerialbok nr. A 2 (1800-1815), Kronologisk liste 1809, side 37. Permanent sidelenke: LenkeOle i 1801: LenkeThrine i 1801:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bente Borgen

Jeg er bare mektig imponert, Litta! Da har du vel klart å finne det som er å finne vedr. Berge og Olemine, bortsett fra at vi ikke finner noen av dem i folketellingen for 1865..... og det i seg selv er jo merkelig. Berges brødre, Gudmund og Ole er visst helt forsvunnet.Jeg har forsøkt å lete etter dem med Østenstad som etternavn i stedet for Gudmundsen, men ikke funnet noe......

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Litta Olsen

Det er godt muligt at de har emigrert, men der er mange med navn Gudmundsen, noen ganger omgjort til 'Goodmansson', noe som jo er litt morsomt.Jeg skal se litt mer etter dem i Ancestry, så får vi se.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bente Borgen

Spennende. Nå har jeg lagt alt det nye materiale inn i slektsprogrammet mitt. Jeg hadde faktisk ikke trodd jeg skulle få vite mer om denne greinen. Men nå går det jo an å håpe videre..... Setter utrolig pris på det du har gjort, Litta!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.