Gå til innhold
Arkivverket
Gjest Sissel H Jensen

[#74690] Hjelp til søk i Sverige

Recommended Posts

Gjest Sissel H Jensen

Har funnet min tipp oldemor som heter Anne Stina Svendsdatter, født 24.10.1853 i Lerdals sogn i Sverige. Hvor i all verden er dette??? Håper noen kan vise meg veien videre bakover... På forhånd takk.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Reidar Oddløkken

Vet ikke om det kan være noe å finne her:Lenke

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Reidar Oddløkken

Vedr. 2, Lerdal skal stå der under pastoratkode 091201 men greier ikke sjøl å få 'auge på`n'.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Terje Narten

Lerdal sokn ligger i Dalsland. Gå inn på Anbytarforum. Mvh Terje

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Liv S. Hansen

Lerdal sogn ligger et par mil sør for tettstedet Ed i Dalsland. På veien derfra mot Hedekas og Munkedal i Bohuslän.Liv

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Anne Lene Hagen

Hei. Lerdal er da i älvsborg län. I flg fødelsesboken er Anna Stina født den 29/10 og døpt den 30/10-1853. Foreldre: på Liden Sven Eriksson og hustru Anna Lisa Jonasdotter.Husforhør i perioden 1851-1875 for plassen Liden i Lerdal viser familien, og alle her er født/død i Lerdal der jeg ikke har skrevet noe annet:Sven Eriksson 4/6-16, død 13/12-1866 av lungsot.hustru Anna Lisa Jonasdotter 13/10-24 død 7/12-66 av nervfeber.Barna: Maja Kathr. 3/9-42. Ved 1890 tellingen bor hun på Liden i Lerdal og er gift med Anders Andersson f 1832 Töftedal. De har sønnen Johan August f 1879.Karin 24/8-44. Ved 1890 tellingen på hun på Botiltorp i Töftedal forsamling. Hun er da enke og har barna: Anna Kajsa Eliasson f 1869 Töftedal og Jonas Fritz Eliasson f 1882 Töftedal. (kan de ha hatt flere barn men som i 1890 ikke bodde hjemme ?? Stort hopp mellom disse to barna)Elias 1/11-46. Ved 1890 tellingen bor han på Liden i Lerda. Er da gift med Mona Lisa Olsdotter f 1854 i Rennelanda. De har da barna: dKarl Vilhelm 1877, Anna Elisabeth 1879, Johan Edvin 1882, Anders Adolf 1884 og Ida Emilie 1887.Anders 8/9-49. Flytter til NOrge 28/2-71.Anna Britta 30/5-51. Flytter til Norge 25/10-70Anna Stina 29/10-53. Flytter til Norge 25/10-70Magdalena 7/2-56Augusta 10/5-58Jan Magnus 5/3-61 , død 7/3-66 av smittkopporJohan August 13/11-62

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Liv S. Hansen

(6) Selvfølgelig ligger Lerdal i (tidligere) Älvsborgs län. Nå Västra Götaland. Jeg mente at det er Munkedal som ligger i Bohuslän. Det finnes en mindre vei fra Ed, som går gjennom Rölanda, Gesäter og Lerdal, og som ender ut i Munkedal. Vi har hatt hytte i dette området i flere år, og jeg kjenner godt til området.Lerdal har forøvrig en god 'bygdebok'. Den går sikkert å låne på Halden bibliotek, men den koster mange tusen å kjøpe om den dukker opp i handelen. Den ble trykt i svært få opplag, og har derfor høy samlerverdi.Som Anne Lene skriver bodde denne familien på Liden, og faren Sven var hemmansägare da Anna Stina ble døpt. Familien er ganske sikkert å finne i Lerdalsboka. Har du ikke Genline eller annen svensk betalingstjeneste, kan du jo også prøve å søke på siden Släktsdata, som har Lerdal med i søkeregisteret.Liv

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Sissel H Jensen

tusen takk for hjelpen så langt Liv og Anne Lene. Godt nyttår :-)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.