Gå til innhold
Arkivverket

[#74696] Bilhistorie


Gjest Arnfrid Mæland
 Del

Recommended Posts

Gjest Arnfrid Mæland

Hei,Lar det bare være en enkel overskrift, slik at tråden kan inneholde ulike ting.Jeg holder på å lage en liten slektsbok etter mine foreldre. Der er nå rundt 30 etterkommere, og tiden er vel inne.Så skal jeg legge inn et foto i slektsboken av far med sin første bil, en Chevrolet Fineline 1951 modell:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Paal Klaveness

Arnfrid,Bilen skulle være registrert i hjemddistriktet, bilde 2 viser at den var registrert i Bergen/Hordaland. Ved flytting/salg til annet registreringsdistrikt skulle bilen omregisteres og få nytt registreringsnummer fra det distriktet. Vi hadde L-nummer i Stavanger og fikk Z-nummer i Tønsberg.Paal

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

OK, jeg får høre med storebrødrene mine om de kan huske hvor bilen var registrert. Det første bildet ble nok da tatt før omregistreringen. Vi hadde R i Hordaland, mens Bergen hadde O. Lurer på om den var O-registrert. Vi bodde i en nabokommune til Bergen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Yngve Nedrebø

Det øverste fotoet viser bilen før omregistreringen i 1963, da med kjennemerke R-25376. Det andre fotografiet viser den etter omregistreringen, med kjennemerke R-36039.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Du er helt utrolig, Yngve. Tusen takk. Tenk at du fant frem dette. Og jeg som trodde at vi fikk bil før 1960, så var det altså i 1963. Sånn kan man glemme. Hadde tenkt å spørre min eldste bror i juleselsakpet i går, men så glemte jeg det.Da er nok 1. bilde tatt 3.6.1963 eller like etter, far er da 52 år, og 2. bilde etter 12.7.1963, jeg med hvitt skjerf er der 11 år. Ser den var 1. gng reg i 1962. Betyr det at den ble bruktimportert fra USA da? Var A. Norheim en bilforhandler eller en privatperson?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

her er da en video og bilder. Videoen er vel en vanlig sedan, men ellers sikkert lik. Jeg mener at vår var 2 dørs, så da var han vel identisk med den svarte, tenker jeg. Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Carl Müller

Yngve N.! Til (7) og (8). I følge innlegg 7, betyr dette at SAB har (original)materiele fra Bilsakkyndige/Biltilsynet? Jeg har tidligere hatt et svare strev med å innhente opplysninger om gamle kjøretøy. Uten reg.nr. kommer man ingen vei. Det foreligger etter de opplysninger jeg har fått hos Biltilsynet intet kryssregister mot navn på eier, kjøretøytype eller registreringsår. Kan du opplyse den gemene hop om hva som måtte befinne seg av relevant arkivmateriale i SAB, andre statsarkiv eller RA? Til slutt, mange takk for alle dine velvillige innlegg i Brukarforumet - og Godt Nytt År. Vennlig hilsen Carl

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Reidar Oddløkken

Fram til slutten på 1960-tallet var det politikamrene som hadde ansvaret for bil/kjøretøyregistrering, med tildelte nummerserier, eksempelvis var Hedmark oppdelt i tre politikamre med Kongsvinger (Solør), Hamar (Hedmarken) og Østerdal ( Elverum m/Østerdalen). Slik var det nok også i de andre fylkene. Vet ellers ikke hvor politikamrene gjorde av sine registrerings-arkiver senere?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Yngve Nedrebø

Statsarkivet i Bergen har fått avlevert materiale som gjelder registrering av biler fra Hordaland (Biltilsynet i Hordaland, Biltilsynet i Hardanger)og Sogn og Fjordane (Sunnfjord og Sogn).Materialet omfatter R- (Hordaland fylke), O- (Bergen fylke) og S- (Sogn og Fjordane fylke) i systemet opp til 1971, og materiale som gjelder slettede kjøretøy opp til 1998 (Sunnfjord og Sogn), til 1985 (Hardanger) og til 1977 (Hordaland).Organiseringen av dette materialet er ulik fra distrikt til distrikt.Fra Hordaland har vi både registreringsprotokoller (fra 1913 til ca. 1965) og mapper ordnet etter kjennemerker. I tillegg har vi serier med kortene for avregistrerte kjøretøy, ordnet etter kjennemerke og år. Vi har også eierkort ordnet etter eieres etternavn, men organisert etter visningssted for kjøretøy.Fra Bergen har vi ikke protokoller, men har mappene ordnet etter kjennemerker, kort arkivert etter kjennemerke under slettingsår, og eierkortene.Fra Sogn og Sunnfjord har vi registreringskort og eierkort, og etter 1975 registerkort ordnet etter eiernavn. Fra 1989 til 1998 ligger materialet ordnet etter dato for konvertering til data.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjell Lauritzen

En liten kommentar til innlegg 15 (fortegnelse over fylkeskjennetegn på biler):Jeg har hørt at Vestfold i den første tiden hadde G som kjennetegn, men da denne bokstaven visstnok var så lik C, fikk Vestfold Z isteden.Det var vel 1. april 1971 bilene gikk over til nytt system med to bokstaver og fem siffer. Og bokstavene G, I, O og M er ikke med.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Reidar Oddløkken

Til Roar i 18, hvor er dette bildet tatt? Og til kjell i 22, det med Vestfold er nok riktig, men har i det siste lest at det begynner å bli oppbrukt bokstav-kombinasjoner og det vurderes å ta Ø inn i varmen, ellers hadde vel Svalbard P, men de gikk vel sjelden på fastlandet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.