Gå til innhold
Arkivverket

[#74696] Bilhistorie


Gjest Arnfrid Mæland
 Del

Recommended Posts

Gjest Johan Arthur Hansen

Det var 109 jeg mente men skrev 107. Du har gode detaljkunnskaper om denne typen forstår jeg. Mvh. Johan Arthur Hansen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjell Lauritzen

H-5555 Min andre bil (den første var en Moskwitch 1954 mod.) var en Opel Kapitän 1954 modell, kjøpt i 1966 for 2300 kroner. En stor, flott bil med 6-sylindret motot, litt sliten etter 12 år. Den hadde hel sofa foran og rattgir, 3 gir. 1. gir var usynkronisert, så det ble endel skrapelyder ('tannpuss') før jeg lærte meg å dobbeltkløtsje.Jeg spurte den forrige eieren, etter at handelen var avgjort, om hvor mye bensintanken rommet. Nei, det visste han ikke, men, som han sa: 'Når du fyller opp, er det bare å finne fram 50-lappen.'. Den gangen kosta bensinen kr. 1,25 for literen.Også hadde den jo så fint nummer : H-5555. En gang jeg hadde punktert og sto og jekka opp bilen, kom det en forbi som bemerket at 'jekker du, enda du har fire femmere ?' (For de som ikke er inne i poker-sjargongen, betyr å jekke at en har dårlige kort og kaster dem).Opelen solgte jeg i 1968 for 1700 kroner.

bilete8473.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Reidar Oddløkken

Hvordan var 1954-Moskwitch`en å kjøre Kjell? Det var vel en slik Opel Kadett-etterligning? Og ellers, hvordan skal vi finne ut av innl. 99 og 118?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjell Lauritzen

Hei, Reidar ! Moskwichen, ja. Den var jo bygget over samme lest som Opel Kadett fra før krigen. Den ble lansert i Norge (kunne kjøpes uten kjøpetillatelse) med slagordet 'Moskwitch - bilen for livet !' Folkevittigheten omdøpte det til 'Moskwitch - bilen for livet ! Du blir aldri kvitt den !'Min 54-modell kjøpte jeg i 1964 for 1800 kroner. Som Einar Rose sang i revyvisa om 'Svigermor og kjerringa og Evensen og jeg':'Du veit den var litt gammaldags og kælvebeint i stilen, men ellers var den jammenimeg bare fine bilen.'Den bød nok ikke på de store kjøreopplevelsene, men var grei nok for en fattig student til å kjøre fra A til B. Og jeg klarte å bli kvitt den også. Den ble solgt i 1966 for 500 kroner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Annalisa Thelin Knutsen

Hei Helge. i nr 99. Såvidt jeg vet kan du henvende deg til det statsarkivet som Arendal hører inn under. Der kan du be om registreringskort / motorvongkort som er registret på en person evt. bilnummer. Jeg fikk kopi fra Statsarkivet i Stavanger av de lastebilene min far hadde hatt rundt 1940-60. Biltilsynet er statlig, så de bør ha de papirene.Hilsen Lisa

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Birger Forsmo

Moskwitc, ja den syntes jeg var veldig behagelig å kjøre. Jeg hadde den som leiebil mange ganger, Rask og billig å kjøre. Men han jeg leide den av kunne ikke begripe at jeg brukte så lite bensin i forhold til de andre som hadde brukt den. Det samme gjalt, var det wolgswagen den hette?Mvh. Birger Forsmo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Reidar Oddløkken

Det var en fin bil Kjell, skal vi tippe at fargen er Sotgrå? Vet de ofte hadde en litt mørk gråfarge. Blankpolert også!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Reidar Oddløkken

Da hadde bilen din en fin farge Kjell, husker eksemplarer også med den fargen. Tar fram bildet i 106 i kulda som er Viktoriahavn, (Har vel annet navn i dag). Men lurer på om noen av kjøretøyene kanskje er militære? Litt vanskelig å sjå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Bjernes

Bildet i 106 er fra Narvik. Har bodd i byen siden 1978 så selv om mye er forandret siden bildet ble tatt, er det ikke vanskelig å kjenne seg igjen. Fotografen har stått på Torghalltaket og fotografert nordvestover. Det er ikke mye jeg kan fortelle om hva vi ser på bildet, men brakkene er trolig fra krigens dager. Jeg vil anta at bildet må være tatt nokså tidlig på 1950-tallet.Mvh Geir

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Reidar Oddløkken

Til 137, Det er sikkert riktig at bildet er fra tidlig på 1950-tallet, og brakkene kan nok ligne på 'tysker-brakker'. Kikker for moro skyld på bykartet i veiboka og hvis det er nordvestover blir det kanskje i retning av det som heter Frydenlund? Er faktisk et bilde i boka (2004-utgaven) som ser ut til å være tatt på omtrent samme plassen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Bjernes

Bydelen som vises i bakgrunnen er som du sier Frydenlund. Fontenen i det åttekantede bassenget som vises helt i forgrunnen ble i 1956 erstattet med 'Frihetsmonumentet' eller 'Dama på torget' som vi sier. Så bildet er i alle fall tatt før 1956. Helt i høyre kant av bildet ligger i dag byens rådhus.Mvh Geir

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Reidar Oddløkken

Bilde fra NAF-veibok, og da har en vel 'dama' med baken til i forgrunnen, og biler var det her også. Men er dette bildet tatt i nesten samme vinkel som i 106?

bilete8493.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Bjernes

Bildet er tatt i omtrent samme vinkel og sikkert fra samme sted som 106. Bak parkeringsplassen og omtrent der søylene vises i venstre kant av bildet, ligger i dag Amfi-senteret som kom dit ca. 2002. Så bildet er trolig fra 1980- eller -90-årene, kanskje bilene sier noe om dette!Mvh Geir

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Olav Naustdal

Denne bilen blei henta på Voss ca.1980. Den har tilhørt Voss Auto og er ein 1969 Morris Minor pick-up. Reg.nummer er ukjent, har sjekka understellnr. på motorvognregisteret uten resultat. Kanskje er dette nok opplysninger til å finne det riktige R-skiltet?

bilete8496.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Bjernes

Vi beveger vel oss helt i grenseland hva gjelder emnet i denne tråden - bilhistorie! Men for å svare på 143: Teksten i NAF veibok (140) må vel sies å være noe misvisende. Vi ser ikke noe til malmkaia i det hele tatt! Kaia ligger ca. 1 km i sørvestlig retning fra venstre kant av bildet. Det vi imidlertid ser noe av er en del av betongpilarene som var en del av Demag-anlegget etablert i 1950-årene som en del av malmutskipningen fra LKAB i byen. Mesteparten av søylene er revet, men et par-tre søyler er tatt vare på fordi det hersker uenighet om hvorvidt disse kan ha kulturhistorisk verdi. Søylene i bildet er borte for lengst!Mvh Geir

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Reidar Oddløkken

Takk orienteringen Geir. Er vel også enig i at vi beveger oss i grenseland i forhold til emnet, men det var i grunnen pga. bilene i bildet jeg la det inn, selv om de ikke er så veldig godt synlige, for tror det er noen gamle modeller med der, selv om noen antagelig er militære Willys jeep.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Reidar Oddløkken

Til 142, Det er rart at det ikke skal være reg.nr å oppdrive på denne Morris`en når den ikke er eldre enn 1969, og spesielt når understellnr. eksisterer. Voss Auto som hadde den, de har ikke noen opplysninger å bidra med de da? Ellers var det en fin bil som mekkere sikkert fikk på veien igjen. Og er det en Simca som drar den?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Olav Naustdal

Har gitt opp å finne reg.nr via understellnr. Telefoner og brev til motorvognregisteret er resultatlaust. voss auto er også historie, kommer ingen vei der heller. Så gjenstår arkivene, og katalogane som politiet hadde (hvem eier bilen) Morrisen blei skrudd i molekyler på 80-tallet, men alt stoppa opp når skiltnr. ikkje var tilgjengeleg. Alle deler er tatt vare på,så denne bilen kjem nok på veien igjen, ein vakker dag. Litt usikker på om dette forum er riktig sted å henvende seg? Eller bør eg sende mail til arkivene?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Reidar Oddløkken

Jeg syns det er et egnet sted å prøve om noen har gode ideer. Nummeret finnes nok men det er vel bortgjemt i ei mappe i en kjeller et sted.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anita Riise

Olav Naustdal: Eigarregister for R-nr frå Bergen Biltilsyn viser at Voss Auto og Mekaniske Verksted hadde ein Morris pick-up registrert i 1969, avregistrert i 1971, understellsnr: MAU5 284361, denne hadde nr R-92774. Om du vil ha kopi av registerkortet, så kan du tinge det frå Statsarkivet i Bergen: statsarkivet.bergen@arkivverket.no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.